Valikko

Brändin jalkauttaminen on haastavaa

Brändistrategian jalkauttaminen on vaikeaa, tietää tanskalainen Uffe Just. Justin mielestä brändi on kuin ihminen, jonka luonne on yhdistelmä monenlaisista erilaisista piirteistä.
Brändinrakennuksen suurin haaste yrityksille on brändistrategian toteuttaminen käytännössä, sanoo tanskalaisen mainostoimiston JustKidden toimitusjohtaja Uffe Just.

Näkemys perustuu itsenäisten viestintä- ja markkinointitoimistojen verkostoon ICOMiin kuuluvan ICOM Nordicin tekemään kyselyyn, joka kartoitti pohjoismaisten yritysten näkemyksiä brändäyksestä. JustKidde on ICOMin jäsentoimisto.

Brändäyksen ja brändistrategian merkityksen yritykset jo tunnistavat. Kyselyyn vastanneista yrityksistä brändistrategian oli laatinut peräti 80 prosenttia ja 71 prosenttia aikoi investoida brändäykseen lähivuosina vähintään yhtä paljon kuin nyt.

Ongelmat tulevat eteen siinä vaiheessa, kun strategia pitäisi jalkauttaa. Vastaajista 48 prosenttia sanoi, ettei yrityksellä ole siihen työkaluja. Vaikeinta on sisäinen jalkautus.

– Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen brändi on heikolla pohjalla ja siihen investoituja rahoja valuu hukkaan miljoonien eurojen edestä, Just toteaa.

Oman osaamisensa ohella kyselyn vastaajat kritisoivat mainostoimistoja. Vastaajista 39 prosenttia oli sitä mieltä, ettei mainostoimistoilta saa tarpeeksi apua brändistrategian toteuttamiseen.

Brändin todellisen olemuksen, brändimielikuvan, voi selvittää persoonallisuustestin avulla.

ICOM-toimistot ovat kehittäneet tätä varten työkalun, jossa brändin olemusta arvioidaan 80 luonteenpiirteen ja 16 brändityypin avulla. Justin mukaan tästä on apua esimerkiksi Pohjoismaiden markkinoille suunnatuissa kampanjoissa.

– Työkalu kertoo, millaisia eroja brändimielikuvassa on maiden välillä. Näin voidaan luoda mainontaa, joka toimii kussakin maassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Trump repi merkittävän kauppasopimuksen

    9. 9

      Venäjä yksityistää liki viidenneksen Rosneftista

    10. 10

      IBM perustaa Suomeen osaamis- ja innovaatiokeskukset – luo 150 työpaikkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää