Valikko

Perheautoilun piristysruiske

Skoda Roomster tarjoaa kokoisekseen ällistyttävät tilat, ulkonäöstä voi sen sijaan olla montaa mieltä.
Tšekkiläinen Skoda purjehtii meilläkin vahvassa myötätuulessa ja myyntipuhuri on jopa kovempi kuin Volkswagen-emon omilla malleilla. Etenkin "perusautoluokassa" Octavian kauppa on käynyt tänä vuonna rajusti plussalla, mistä kertoo paikka rekisteröintitilastojen kärkikuusikossa.

Pykälää pienempi Fabia on jäänyt harmaaksi varpuseksi, vaikka tilat, ajettavuus ja hinta ovat Octavian tavoin olleet vähintään kohdallaan.

Nyt tšekkimerkki panee muodot uusiksi piskuisella tila-autolla Roomsterilla, joka sujahtaa senttiensä osalta jonnekin Golf Plussan ja Citroën Berlingo/Peugeot Partnerin välimaastoon. Samalla lähtöviivalla ovat myös muun muassa Nissan Note/Renault Modus ja miksei myös Opel Meriva.

Tilojensa ja etenkin monikäyttöisyytensä ansiosta Roomster vetää kaikista edellämainituista pidemmän korren. Takapenkkiläisillä on auton kokoluokka huomioiden suorastaan ruhtinaalliset tilat. Kaikki kolme istuinta liikkuvat erikseen pituussuunnassa ja ovat myös irrotettavissa. Jos keskimmäisen pikkupenkin ottaa pois, neljä henkeä matkustaa valehtelematta herroiksi.

Lisäpisteitä tulee ryhdikkäästä istuma-asennosta, sillä takapenkit ovat etupenkkejä hieman korkeammalla. Näin jälkikasvukin näkee missä mennään, etenkin kun puolet auton takakyljistä on ikkunaa.

Eikä ällistely tšekkiläisinsinöörin piirustustaitoon vielä tähän lopu. Auto on näet alustansa puolesta yhdistelmä Fabiaa ja Octaviaa. Takaosan selvästi leveämpi raideväli tietää sitä, että takakonttiin on saatu perhekäytössä tuikitärkeitä litroja. Niitä on jo perusasennossa 450, ja puolen kuution raja rikkoontuu jo takapenkkejä siirtämällä. Lokeroitakin löytyy moneen lähtöön.

Pieneksi miinukseksi jää se, ettei takaistuinten selkänojat kaatamalla saa tasaista tavaratilaa. Penkki on taitettava pystyyn etuselkänojaa vasten tai otettava se kokonaan irti. Vivusto voisi olla näppärämpikin.

Ohjaamossakaan ei ole valittamista. Auto tuntuu avarien ikkunapitojensa vuoksi selvästi kokoistaan isommalta, koeajomallissa tätä tunnelmaa vielä lisäsi panoraamakatto.

Kojelaudan ilme on asiallinen, muttei volkkarimaisen arkinen. Hallintalaitteet ovat muista konsernin tuotteista tuttua designia, eikä niiden sijoittelussa tai toimivuudessa ole moitittavaa. Sinuiksi pääsee samantien.




Roomsterin ajettavuus on varsin tuttua VW-linjaa, mutta ohjaustuntuma ei aivan yllä Octavian tai Fabian tasolle. Maantietaipaleella auto vaatii pientä paimennusta.

VW-konsernin tuttu työjuhta eli 1,9-litrainen turbodiesel istuu Roomsterinkin keulalle oivallisesti.

Matkanteko käy jouhevasti, puhtia on rivakampaankin käskyttämiseen ja mikä tärkeintä, kulutus pysyy hyvin kurissa. Moottorin ääni kantaa sisälle kylmänä ja kiihdytyksissä, mutta maantiellä murina pysyy taustalla.

Muutenkin Roomster tuntuu kohtuullisen hiljaiselta kulkupeliltä. Rengasmelusta tosin leikkasivat osan alla olleet kitkarenkaat.

Skodan uutukaisella on kaikki eväät läpilyöntiin. Pelkillä järkisyillä autoa valitsevan on vaikea löytää tässä koko- ja hintaluokassa (alkavat noin 20 000 eurosta) muuntuvampaa ajokkia.

Autokaupassa on kuitenkin aina mukana myös tunnetta, mitkä iskevät pintaan kun Roomsteria puntaroi ulkopuolelta. "Ruma ankanpoikanen" jakaa varmasti koeajon jälkeen mielipiteitä.

Video: Skoda Roomster

Katso Skoda Roomsterin esittely
Kuva: Lehtikuva / Kimmo Mäntylä

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    10. 10

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää