Valikko

Rivakkuutta rajalle

Tänään torstaina iltapäiväruuhka Helsingin seudulla on tavallista pahempi, kun liikenne katkaistaan Venäjän presidentin autosaattueen kiitäessä lentoasemalta Presidentinlinnaan.
Nämä jonot sentään purkautuvat nopeammin kuin rekkajonot itärajan läheisyydessä. Rajanylityksen hitaus nousee esille presidentti Tarja Halosen ja hänen kollegansa Vladimir Putinin keskusteluissa Helsingissä.

Ensi keskiviikkona pääministeri Matti Vanhanen esittää Moskovan-vierailullaan rajamuodollisuuksien parannustoiveita venäläiselle virkaveljelleen Mihail Fradkoville.

Kuvaavaa on, että liikenneministeriön ja nuoren ministerin Susanna Huovisen paukut loppuivat esitykseen jonotuskaistoista Kaakkois-Suomen teillä.

Kauttakulkuliikenne Suomen kautta Venäjälle on kasvanut roimasti jo vuosia. Jonojen pituus on vaihdellut.

Valtaisiksi venyneet rekkajonot vaarantavat liikkumista Kymenlaakson maanteillä. Elinkeinoelämä kärsii Venäjän-kuljetusten hitaudesta. Euroopan unionikin on nyt liikkeellä, koska Suomen ja Venäjän rajaruuhkista kärsivät jo monien muidenkin maiden yritykset.

Kauttakulkuliikenteen paisuminen 90-luvulta lähtien tuli kuin taivaan lahja Etelä-Suomen satamille, kun tonneissa mitaten Nokia-Suomen oman ulkomaankaupan tavaravirrat pienenivät. Maanteillä transito ei ole "voitollista".

Ruuhkien takia ei kannata suunnata roimasti lisää rahaa Kaakkois-Suomeen. Lisärahoitus olisi käytännössä pois Suomen omien maantiekuljetusten käyttämiltä pääreiteiltä, liikenneverkon kunnossapidosta puhumattakaan.

Uusien moottoriteiden ja valtaisien pysäköintialueiden rakentamisen sijaan parannustoimien pitää kohdistua Venäjän tulliin, joka jumittaa tavarakuljetuksia - paitsi organisaation tehottomuuden - myös talousrötösten vastaisen kurinpalautuksen vuoksi. Vaikka Venäjän tuleva WTO-jäsenyys pikemminkin lisää kuin vähentää tuontia, byrokratia ja kaksoislaskutuksen ongelma sentään asteittain lievenevät.

Keski-Euroopasta Venäjälle johtavien reittien parantuessa ja Venäjän oman satamakapasiteetin kasvaessa kauttakulkuliikenne väistämättä vähenee Suomessa.

Muutos saattaa olla jo ovella. Hukkainvestoimisen riski on suuri.

Rekkaruuhkien purkamiseen kannattaa käyttää ennemminkin uuden tekniikan mahdollistamia sähköisiä jonotuslappu- ja tullausjärjestelmiä kuin tieinvestointirahoja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Alin nappi auki? Näin pidät tummaa pukua oikein

    9. 9

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    10. 10

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää