Valikko

Pihapelien sankarit

Tämä teki vaikutuksen lääkeyhtiö Pfizerin markkinointijohtajaan Tarja Stenvalliin.
Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta?

Pihapelien sankarit -kampanja. Se haastoi lapsia ja heidän vanhempiaan liikkumaan yhdessä pihapelien merkeissä ja opetti tärkeitä liikunnallisia taitoja lapsille. Kampanja innosti lapsia omaehtoiseen liikuntaan, joka ei vaadi erityisiä välineitä tai tiloja. Kampanja muistutti myös vanhempia arkiliikunnan tärkeydestä.




Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kampanjan toteutti Omo (Unilever) yhdessä Suomen Urheiluliiton (SUL) kanssa kesä-elokuussa. Kattona toimi valtakunnallinen televisio- ja radiomainonta. Kampanja jalkautui Pihapelien sankarit

-kiertueella ympäri Suomea. Myymälä- ja printtimainonta tukivat sen markkinointia.

Kiertueella SUL:n ohjaajat opettivat lapsille liikuntaa ja tarjosivat hauskoja pihapelivinkkejä koko perheelle. Paikkoja olivat asuntomessut ja K-citymarketien pihat. Vinkkejä löytyi myös OMO-pakkausten yhteydessä olevista pihapelikorteista. Omo lahjoitti SUL:n yleisurheiluseuroille välinesettejä. Kampanjan kummit olivat keihäänheittäjä Mikaela Ingberg, pituushyppääjä Tommi Evilä ja juoksija Heidi Hannula.

Kuka idean keksi?

Kattoajatus arkiliikunnan lisäämisen teemasta tuli Unileverin kansainväliseltä organisaatiolta, mutta Suomessa syntyi ajatus nimenomaan pihapeleistä ja niiden henkiin herättämisestä. Kampanjan rakennusta johti Omon markkinointipäällikkö Kaisa Uurtamo. Mukana olivat myös SUL ja mainostoimisto Momentum.

Mitkä olivat mainos- ja mediatoimistot?

Mainostoimisto Momentum Helsinki ja mediatoimisto Happi Mindshare. Myös Omon kansainvälinen mainostoimisto JWT oli taustalla mukana.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Se yhdisti erinomaisesti tuotteen brändinrakennuksen ja vastuullisen teeman. Omo kannustaa olemaan huolehtimatta likaantumisesta ja liikkumaan vapaasti. Näin tietenkin tapahtuu, jos lapset ja vanhemmat harrastavat arkiliikuntaa.

Kampanja osui ajankohtaiseen teemaan. Lasten ylipaino ja heikko kunto ovat todellinen uhka tulevaisuuden hyvinvoinnille. Kampanja sai tuhansia perheitä liikkumaan yhdessä rennoissa tunnelmissa ja sytytti monessa varmasti arkiliikunnan kipinää. Se nosti tärkeän asian keskusteluun ja samalla varmasti vahvisti Omon markkinaosuutta. Hieno oivallus tehdä markkinointia, jossa heijastuu yhteiskuntavastuu. Varmaan on mukana myös omaa nostalgiaa, kun omat pihapelimuistot nostetaan kunniaan.

Mainitse muita onnistumisia?

Designhissit eli Marimekon designin tuominen Koneen hisseihin.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    8. 8

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    9. 9

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää