Pihapelien sankarit

Tämä teki vaikutuksen lääkeyhtiö Pfizerin markkinointijohtajaan Tarja Stenvalliin.
Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta?

Pihapelien sankarit -kampanja. Se haastoi lapsia ja heidän vanhempiaan liikkumaan yhdessä pihapelien merkeissä ja opetti tärkeitä liikunnallisia taitoja lapsille. Kampanja innosti lapsia omaehtoiseen liikuntaan, joka ei vaadi erityisiä välineitä tai tiloja. Kampanja muistutti myös vanhempia arkiliikunnan tärkeydestä.




Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kampanjan toteutti Omo (Unilever) yhdessä Suomen Urheiluliiton (SUL) kanssa kesä-elokuussa. Kattona toimi valtakunnallinen televisio- ja radiomainonta. Kampanja jalkautui Pihapelien sankarit

-kiertueella ympäri Suomea. Myymälä- ja printtimainonta tukivat sen markkinointia.

Kiertueella SUL:n ohjaajat opettivat lapsille liikuntaa ja tarjosivat hauskoja pihapelivinkkejä koko perheelle. Paikkoja olivat asuntomessut ja K-citymarketien pihat. Vinkkejä löytyi myös OMO-pakkausten yhteydessä olevista pihapelikorteista. Omo lahjoitti SUL:n yleisurheiluseuroille välinesettejä. Kampanjan kummit olivat keihäänheittäjä Mikaela Ingberg, pituushyppääjä Tommi Evilä ja juoksija Heidi Hannula.

Kuka idean keksi?

Kattoajatus arkiliikunnan lisäämisen teemasta tuli Unileverin kansainväliseltä organisaatiolta, mutta Suomessa syntyi ajatus nimenomaan pihapeleistä ja niiden henkiin herättämisestä. Kampanjan rakennusta johti Omon markkinointipäällikkö Kaisa Uurtamo. Mukana olivat myös SUL ja mainostoimisto Momentum.

Mitkä olivat mainos- ja mediatoimistot?

Mainostoimisto Momentum Helsinki ja mediatoimisto Happi Mindshare. Myös Omon kansainvälinen mainostoimisto JWT oli taustalla mukana.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Se yhdisti erinomaisesti tuotteen brändinrakennuksen ja vastuullisen teeman. Omo kannustaa olemaan huolehtimatta likaantumisesta ja liikkumaan vapaasti. Näin tietenkin tapahtuu, jos lapset ja vanhemmat harrastavat arkiliikuntaa.

Kampanja osui ajankohtaiseen teemaan. Lasten ylipaino ja heikko kunto ovat todellinen uhka tulevaisuuden hyvinvoinnille. Kampanja sai tuhansia perheitä liikkumaan yhdessä rennoissa tunnelmissa ja sytytti monessa varmasti arkiliikunnan kipinää. Se nosti tärkeän asian keskusteluun ja samalla varmasti vahvisti Omon markkinaosuutta. Hieno oivallus tehdä markkinointia, jossa heijastuu yhteiskuntavastuu. Varmaan on mukana myös omaa nostalgiaa, kun omat pihapelimuistot nostetaan kunniaan.

Mainitse muita onnistumisia?

Designhissit eli Marimekon designin tuominen Koneen hisseihin.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    6. 6

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    9. 9

      Venäjä kiilasi saudien ohi öljyn pumppauksessa

    10. 10

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    9. 9

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää