Valikko

Dieselit kiihdyttävät Euroopassa jo ohituskaistalle

Dieselautojen osuus Euroopan uusien autojen myynnistä on kasvussa. Dieselin ennustetaan tänä vuonna ohittavan bensiinin uusien henkilöautojen ensisijaisena polttoaineena. Suosio kasvaa tasaisesti myös Suomessa, vaikka kustannusvertailu on konstikasta.
PricewaterhouseCoopersin ja eurocarprice.comin julkaiseman autojen hintaselvityksen mukaan dieselautojen osuus Euroopan automarkkinoista oli viime vuoden lopussa jo lähes puolet.

Itävallassa, Belgiassa, Ranskassa ja Espanjassa jopa yli 60 prosenttia uusista henkilöautoista myydään dieselinä. Eurooppalaiset autoilijat ostavat dieselautoja, koska moni diesel päihittää bensa-auton sekä taloudellisuudessa että suorituskyvyssä.

Suomessa dieselien osuus uusien autojen myynnistä on jäänyt selvästi muusta Euroopasta. Viime vuonna uusista autoista dieseleitä oli alle 18 prosenttia.

Tämän vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana dieselien markkinaosuus on noussut pari prosenttiyksikköä.

Dieselautojen suosiota hillitsee käyttövoimavero.

Kun kaikki auton kustannukset otetaan huomioon, dieselien kannattavuusraja ylittyy useimmiten noin 30 000 kilometrin vuotuisella ajolla. Mitä enemmän ajaa, sitä kannattavampaa dieselauton hankinta on.

Kannattavuusrajan laskeminen ei ole helppo tehtävä. Ajokilometrien lisäksi autoilijan täytyy pohtia dieselin ja bensiinin hintakehitystä, huolto- ja vakuutusmaksuja sekä dieselauton hankintahinnan pääomakustannuksia.

Dieselauton bensa-autoa kalliimpi hankintakustannus johtuu monista tekijöistä. Dieselmoottorin hintaa korottavat sekä dieseltekniikan vaatimukset että maahantuojien hinnoittelupolitiikka. Autoverotuksemme kertaa tehdashinnassa syntyvän eron moninkertaiseksi.

Dieseltekniikka oli vuosia bensa-autojen tekniikkaa jäljessä. Nyt tilanne on muuttunut.

Uudet dieselautot ovat taloudellisia, hiljaisia ja suorituskykyisiä. Parhaat dieselit ovat suorituskyvyltään selvästi edellä saman tehoisia bensamoottoreita. Dieselien kehittyessä edelleen saattaa ostohintojen erotus bensiiniautoihin verrattuna kasvaa.

Dieseleiden kiristyvät päästömääräykset korottavat valmistuskustannuksia ja hankintahintaa. Tämä kasvattaa kannattavuusrajaa bensa-autojen eduksi.

Toisaalta uudet dieselit ovat polttoaineen kulutukseltaan entistä taloudellisempia. Dieseleiden kulutuslukemat ovat keskimäärin 25 prosenttia bensa-autoja alhaisemmat. Ajo-olosuhteet ja kuormitus eivät vaikuta dieselmoottoriin yhtä paljon kuin bensamoottoriin.

Tarkka autonostaja lisää kilometrien, polttoaineen hinnan ja pääomakustannusten lisäksi laskelmaansa polttoaineen kulutuksen välisen eron.

Bensa vai diesel -vertailua vaikeuttavat entisestään erot ylläpitokustannuksissa. Dieselmoottorilla on bensamallia harvempi huoltoväli. Vakuutusmaksut vaihtelevat merkki- ja mallikohtaisesti.

Saman verran ajetun dieselin jälleenmyyntiarvo on vastaavaa bensamallia korkeampi.

Autoalan edunvalvojat Autoliitto ja Autoalan Keskusliitto ajavat käyttövoimaveron eli entisen dieselveron poistoa. Järjestöt perustelevat vaatimuksia ympäristösyillä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Honkarakenteen hallitus torjuu venäläisyhtiö Sisteman ostotarjouksen

    7. 7

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    10. 10

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää