Valikko

Yksityinen parkkivalvonta kaipaa pelisääntöjä

Auton haltijan vastuu maksamattomista maksuista on jäänyt epäselvälle tolalle. Yksityisen pysäköintivalvonnan kysyntä kun kasvaa, ja alalle syntyy uusia yrityksiä. Kuluttajavirasto toivoo, että oikeuskäytäntö ratkaisisi pulmat.


Oikeudellinen sudenkuoppa on auton haltijan vastuu, jos parkkiin kurvannut kuljettaja onkin joku muu.

Viranomaisten parkkisakoista haltija vastaa, yritysten lätkäisemien maksujen kanssa tilanne on epäselvä.

– Tämä kysymys pitäisi lain kautta selkeyttää, toteaa Kuluttajaviraston lakimies Juha Jokinen.

– Odotamme nyt oikeuskäytäntöä, jotta kysymys ratkeaisi. Oikeustapauksia tulee, kun valvontayhtiöt vievät asioita eteenpäin, ja auton haltijat kiistävät vastuunsa.

Epäselvyys tuntuu hämmentävän sekä autoilijoita että yrittäjiä.

Epäselvää on myös, onko auton haltijalla vastuu todistaa, ettei ajanut itse.

Sopimusoikeus määrää taakan näytöstä sille, joka sopimukseen vetoaa. Tämä siis tarkoittaisi valvontayritystä.

– On vastoin sopimusoikeuden periaatteita, että sen jolta maksua vaaditaan, olisi osoitettava ettei ole velasta vastuussa. Toisaalta näyttötaakka asetetaan yleensä sille, joka kykenee asiassa jotain näyttöä esittämään, Jokinen pohtii.

Yrityksiä alalla on nyt kourallinen. Suurin niistä on Parkcom, joka on pysäköintihalleja pyörittävän alunperin ruotsalaisen Carparkin tytäryhtiö. Yhtiöllä on reilut kymmenen pysäköinninvalvojaa.

– Tämä on laajentuvaa toimintaa, teemme koko ajan uusia sopimuksia kiinteistöyhtiöiden kanssa. Muissa Pohjoismaissa yksityinen valvonta on jo vakiintunut, Maria Valkonen Parkcomista kertoo.

Esimerkiksi kauppakeskus Sello on valtuuttanut Parkcomin valvomaan pysäköintiä. Kauppakeskuksen ongelma ovat invapaikoille luvatta pysäköidyt autot sekä työmatka-autoilijat, jotka jättävä autonsa halliin ja jatkavat matkaa junalla.

– Asia on kieltämättä vaikea. On tärkeää, että meillä on hyvä yhteys valvontayritykseen, jotta virheistä voidaan keskustella, kauppakeskusjohtaja Matti Karlsson sanoo.

Asiakasta sieppaa, jos ostosten jälkeen etulasissa odottaa maksukuitti puuttuvan kiekon takia.

– Olemme yrittäneet pehmentää tätä niin, että pysäköintiaika on viisi tuntia, Karlsson jatkaa.

Polttonesteitä myyvä Neste Markkinointi käyttää yksityistä pysäköintivalvontaa pääkaupunkiseudulla.

– Täydennämme polttonestettä myös yöaikaan. On käynyt niin, ettei säiliöauto ole päässyt purkamaan, ja siitä on koitunut kustannuksia, ketjupäällikkö Juhani Achrén perustelee.

Neste Markkinointi on sopinut valvonnasta Parkpatrol-yrityksen kanssa.

– Esimerkiksi taloyhtiöiden isännöitsijät ovat nyt kiinnostuneet palvelusta, Parkpatrol-yrittäjä Lauri Mustonen kertoo.

– Aluksi valvonta on nostattanut osassa asiakkaita vastalauseita. Ala tarvitsee koulutusta ja laatujärjestelmän, ja toiminta saisi olla mieluummin luvanvaraista, hän toteaa.

Parkpatrolin maksukehotus tosin koettelee hyvää perintätapaa. Sen mukaan summa nousee 20 eurolla, ellei maksu tule ajoissa.

– Korotusta ei ole käytetty, Mustonen sanoo.

Entä mitä mieltä on Neste Markkinoinnin Achrén?

– Yrittäjän on hoidettava asia oikein. Ei ole arvojemme mukaista, jos asia ei ole ruodussa, hän toteaa.

Pari vuotta Suomessa

  • Yksityinen pysäköintivalvonta on alkanut yleistyä Suomessa kaksi vuotta sitten. 
  • Yritykset valvovat pysäköintiä esimerkiksi kauppakeskusten pysäköintialueilla ja taloyhtiöiden pihoilla.
  • Kysyntä kasvaa, kun kuntien pysäköinninvalvojat eivät liikene kaikkialle.
  • Valvontayritykset sopivat valvonnasta kiinteistön omistajan kanssa, ja merkitsevät pysäköinnin säännöt kyltein.
  • Kuluttajavalituslautakunta on viime vuonna ratkaissut, että autoilijan ja yrityksen välille syntyy sopimus, kun autoilija pysäköi tällaiselle merkitylle alueelle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    8. 8

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    9. 9

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää