Helsingin kaupunginorkesteri on monen kummi

Tämä teki vaikutuksen Sanoma Magazines Finlandin mediamyynnin johtajaan Clarisse Berggårdhiin.


Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta. Kuka sen teki? Missä? Milloin?

Vuonna 2000 syntyi 6 282 uutta helsinkiläistä. Tyttäreni on yksi heistä. Hieman myöhemmin hän rupesi saamaan omaa postia. Lähettäjä oli Helsingin kaupunginorkesteri, joka oli päättänyt kutsua kaikki tasavuonna syntyneet helsinkiläiset "kummilapsikseen". Jos vanhemmilla ei ollut mitään asiaa vastaan, oli luvassa ilmainen CD-levy ja ennen kaikkea vuosittaisia konsertteja Finlandia-talossa – tavanomaista suoramainontaa unohtamatta.

Sittemmin lapset ovat päässeet soittamaan sinfoniaorkesterin muusikoiden joukkoon konserttisalin lavalle ja tehneet itse musiikkia Sibelius-Akatemian opiskelijoiden ohjaamina. Konsertit on juontanut YLE TV2:n Huvitutti-ohjelmasta tuttu pirtsakka esilaulattaja Satu Sopanen, ja kapellimestareina on nähty ainakin Leif Segerstam, Okko Kamu ja John Storgårds.

Aina on opittu jotain uutta musiikista, sinfoniaorkesterista ja sen soittimista. Mutta kaikkein parasta on ollut kuunnella yhdessä hyväntuulista, kaunista musiikkia. Ja lopuksi on aina vedetty yhteen ääneen Georg Malmstenin tuttu Liikennelaulu.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Konsertin jälkeen täysi Finlandia-talo on tyhjentynyt tyytyväisistä helsinkiläisistä veronmaksajista - nykyisistä ja tulevista. Mikä olisi sen parempaa julkisen palvelun mielikuvamarkkinointia? Se muistuttaa vuosi vuodelta minua – ja tytärtäni – mukavalla tavalla Helsingin kaupunginorkesterista.

Lisäksi tämän markkinointiteon ajallinen ulottuvuus on poikkeuksellisen monisuuntainen. Aina ei konserttiaikataulu ole tyttäreni vanhemmille sopinut. Silloin Helsingin kaupunginorkesterin hyväntuulisesta markkinoinnista ovat päässeet nauttimaan ukit ja mummitkin. Orkesterin muun tarjonnan korkeakulttuuriseksi mielletty kynnys on kerta kerralta käynyt matalammaksi kolmea eri sukupolvea edustaville kuluttajille.

Ja mikä nerokkainta: markkinoinnin tuloksellisuutta on tulevaisuudessa mahdollista tutkia täsmällisesti, kun se on kohdennettu samanaikaisesti sekä kattavaan että tarkkarajaiseen kohorttiin.

Muistakaa nyt ihmeessä siellä Helsingin kaupunginorkesterin markkinointiosastolla toteuttaa 2030-luvulla tutkimus, joka osoittaa vuonna 2000 syntyneiden helsinkiläisten epäsuhtaisen korkean osuuden klassisen musiikin kuluttajina.

Mainitse muita onnistumisia.

Sijoituspalvelukonserni FIMin nenäkampanjalla on hyvä vainu.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    3. 3

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    4. 4

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    5. 5

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Eniten kasvua polttoaineista – Tulli keräsi veroja ja maksuja lähes 11 miljardia

    8. 8

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    9. 9

      Työpaikoilla heräsi huoli: Saako pöydällä pitää Trump-nukkea?

    10. 10

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    3. 3

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    6. 6

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    7. 7

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    8. 8

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    9. 9

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    10. 10

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää