Valikko

Divia: digi-tv:n markkinointipaukut laskevat

Suomen suurimmat markkinoijat aikovat lisätä panostuksiaan digitaaliseen markkinointiin alkaneena vuonna. Digi-tv on kuitenkin poikkeus. Sen suhteen panostukset pienenevät, vaikka analogiset tv-lähetykset loppuvat kuluvana vuotena.
Näin arvioi Helsingin Kauppakorkeakoulun LTT-Tutkimuksen digimarkkinoinnin foorumi Divia tutkimuksessaan. Digia luo tietoa siitä, miten digitaalisia kanavia kannattaa käyttää.

Projektipäällikkö Jari Vesanen esittää valistuneen arvauksen, miksi digitelevisiosatsaukset ovat vähenemässä.

- Ne, jotka panostivat digi-tv:hen sen jonkinlaisen huuman aikana, ovat eläneet aika heikossa hapessa ja vähentävät nyt panostuksiaan. Muut eivät ole puolestaan vielä päättäneet panostuksista, vaan odottavat, että laitepenetraatio todella on kunnossa.

Suurin muutos digimarkkinoinnin kentällä aikaisempaan on, että yhä useampi yritys budjetoi digimarkkinointiin erikseen. Näiden budjettien osuus kokonaisbudjeteista on lähes neljännes. Huomattava muutos on myös se, että www-sivujen käyttöä ohjaa yhä useammin yrityksen strategia.

Digitaalisen markkinoinnin kasvu näyttää jatkuvan vakaana, sillä markkinoijat ennakoivat vuodelle 2007 pääsääntöisesti kasvua koko digimarkkinoinnin skaalalle digi-tv pois lukien.

Kolmas tutkimus

Divian "Digimarkkinoinnin barometri 2007" -tutkimus (pdf) on lajissaan kolmas. Aikaisemmat barometrit on julkaistu tammikuussa 2005 ja 2006.

Barometri kartoittaa markkinoijien aikeita panostaa digitaalisiin kanaviin (www, sähköposti, mobiili ja digi-tv) markkinoinnissaan vuoden 2007 aikana. Tutkimukseen vastasi 230 Suomen suurimpiin kuuluvan markkinoijan edustajaa joulukuussa.

Tärkeimmät tulokset tiivistettynä ovat seuraavat:


  • Digitaalinen markkinointi on saanut yrityksissä omat budjetit ja niiden osuus markkinoinnin kokonaisbudjeteista nousee lähes neljännekseen
  • Mainostoimistot ovat nousseet vahvimmaksi organisaation ulkopuoliseksi vaikuttajaksi digimarkkinointipäätöksissä
  • Www-sivut ovat vakiinnuttaneet asemansa merkittävänä markkinoinnin välineenä ja niihin panostetaan edelleen vahvasti
  • Www-sivujen käyttöä ohjaa yhä vahvemmin yritysten strategia enemmin kuin taktiset syyt
  • Markkinoijat näkevät hakukonemainonnan vuonna 2007 merkityksellisempänä kuin bannerimainonnan
  • Banneri- ja hakukonemainonta ovat suurimpia suhteellisia kasvajia volyymiltaan vuonna 2007
  • Sähköpostin käytössä on selvästi turbulenssia. Sen käyttöä lisäävien yritysten lukumäärä on suurin, mutta sen käyttöä vähentävien yritysten määrä on myös suuri
  • Digitaaliset markkinointikanavat eivät toistaiseksi korvaa merkittävästi perinteisiä kanavia
  • Entuudestaan pienet digi-tv-panostukset vähenevät, vaikka analogiset lähetykset loppuvat kuluvana vuotena

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    8. 8

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    9. 9

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    10. 10

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää