Valikko

Ruotsin mainosväki toivoo uutta potkua

Ruotsin mainosala voi tällä hetkellä olla tyytyväinen. Mainontaan panostetaan reilusti, liikevaihto medioissa kasvaa ja mainostoimistot paisuvat ja saavat kansainvälistä tunnustusta. Silti toimistot kaipaavat uutta luovaa potkua.
Maan menestyvimpien mainostoimistojen joukkoon kuuluvan Holst Åkestamin toimitusjohtaja katsoo, ettei alalla ole viime aikoina tapahtunut kovin paljon.

– Useat toimistot hakevat tällä hetkellä tulevia suuntauksia. Perinteisten kanavien tarjonta on niin suurta, että on vaikea tulla huomatuksi. Monet miettivät, mistä uusi ote tai sävy löytyisi, toimitusjohtaja Göran Åkestam pohtii.

Samaa mieltä on digitaaliseen mainontaan keskittyvän Farfarin toimitusjohtaja Matias Palm-Jensen.

– Ruotsissa asenne mainontaan on jotenkin vähän väsähtänyt ja liian keskittynyt. Meillä on voimakas valmennusjärjestelmä: vanhemmat mainostajat huolehtivat seuraajistaan ja opettavat heille, mitä hyvä mainonta on, kertoo Palm-Jensen.

Luovinta mainontaa tehdään hänen mukaansa tällä hetkellä digitaalipuolella, jossa ei tällaista mentor-järjestelmää ole.

Digitaalinen mainonta onkin kovassa kasvussa. Ruotsin suurimman mainoskonsernin, Storåkers McCannin toimitusjohtajan Michael Storåkersin mielestä digitaalisten medioiden kasvu on räjähtänyt.

– Kasvu on massiivista ja kaikki toimistot panostavat digitaaliseen mainontaan. Se on muuttunut vaihtoehtoisesta välineestä massamarkkinoinnin kanavaksi, Storåkers sanoo.

Tilastojen mukaan internetmainonta kasvoi vuonna 2006 vielä edellisvuosiakin nopeammin. Kaikkea kasvua ei pystytä edes mittaamaan.

– Netissä on valtava määrä mainontaa, josta ei ole maksettu lainkaan. Tämän takia sen määrää ei voida mitata samalla perusteella kuin esimerkiksi lehtimainonnan, painottaa Palm-Jensen.

Pohjoismaisuus on Ruotsin mainosalan tämän hetken toinen voimakas suuntaus.

– Pohjoismaisia toimeksiantoja tulee koko ajan lisää. Meillä niiden osuus kaikista projekteista on jo 60–70 prosenttia, Storåkers kertoo.

Pohjoismaisen yhteistyön tarvetta riittää jo kustannussyistäkin. Silti se koetaan usein vaikeaksi.

– Paikallisen vastaanottajan ehdoilla on vaikea toimia kansainvälisesti. Jos mainontaa ei ole tehty paikallisilla ehdoilla, on viestin perille saaminen vaikeaa, sanoo Palm-Jensen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    8. 8

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Bensankulutus: Vuosikausien kasvu voi tyssätä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää