Valikko

Japanilaisilla kivinen tie Kiinan kännyköissä

Japanilaiset tekevät maailman huippukännyköitä, mutta Kiinan markkinoilla he eivät ole menestyneet. Analyytikkoyrityksen mukaan hyvät tuotteet eivät yksin riitä.


Viime vuonna Kiinassa myytiin 14 prosenttia maailman matkapuhelimista eli 132 miljoonaa. Nokia myi enemmän puhelimia kuin japanilaiset yhteensä, niin teki myös Motorola ja vielä Samsungin markkinaosuus oli suurempi kuin japanilaisten yhteensä.

Marraskuussa 2006 NEC pani puhelimet pussiin ja vetäytyi Kiinan markkinoilta. Mitsubishi pakkasi laukkunsa jo viime vuoden helmikuussa. Toshiba sulki Kiinan kännykkäoperaationsa huhtikuussa 2005 ja Panasonic saman vuoden joulukuussa.

- Japanilaiset kännykkävalmistajat ovat luottaneet liikaa tuotekehitykseen ja puhelimen laatuun ja sijoittaneet liianvähän brändäykseen, mainontaan ja myyntikanavien kehittämiseen. Ne eivät myöskään tuoneet tarpeeksi laajaa tuoteskaalaa markkinoille avatakseen hintatietoisten kiinalaisten kukkaroita. Lisäksi kiinalaiset pitävät enemmän eteläkorealaisesta kuin japanilaisesta puhelinmuotoilusta, paukuttaa THT Researchin analyytikko Susan Myers.

Hänen mukaansa tilanteen väärä arviointi johtuu siitä, että japanilaisyhtiöt miehittivät Kiinan toimistonsa japanilaisilla johtajilla, jotka toteuttivat japanilaista johtamispolitiikkaa. Nationalismillakin on osansa. Kiinalaiset valitsevat ei-japanilaisen tuotteen silloin kun kilpailevia tuotteita on saatavilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Tokmanni tulee monen Anttilan tilalle – miten käy muille?

    9. 9

      Trump uhkaa ulkomaille toimintojaan siirtäviä yrityksiä ”seurauksilla”

    10. 10

      Martti Kiuru Terveystalon toimitusjohtajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää