Valikko

Rekkakuskit haluavat venäläiset kuriin

Tiekäyttömaksut olisivat paras tapa kerätä varoja tienpitoon ja panna venäläiset maksamaan suomalaisten teiden kuluttamisesta, sanoo Suomen kuljetus- ja logistiikka ry:n toimitusjohtaja Seppo Sainio.
SKAL:n toimitusjohtaja Seppo Sainio tarjoaa älykästä tiemaksujärjestelmää ratkaisuksi tieongelmiin. Autoilijat joutuisivat maksamaan tien käytöstä ja maksut korvamerkittäisiin teiden kunnossapitoon. Rekkaliikenteen seurannassa käytettäisiin hyväksi tietotekniikkaa, kuten satelliittipaikannusta.

– Maksu on parempi vaihtoehto kuin nykyinen verotusjärjestelmä. Ammattiautoilijat maksavat nyt veroja, jotka menevät valtion budjettiin. Näitä varoja ei osoiteta erikseen teiden pitoon.

Sainion mielestä tiemaksut ratkaisisivat maanteillä tikittävän aikapommin eli kasvavan venäläisten rekkaliikenteen.

– Venäläiset eivät maksa mitään suomalaisten teiden käytöstä. He kuluttavat teitä ja aiheuttavat onnettomuuksia. Maksujen avulla venäläiset saataisiin maksamaan korvausta.

Kilpailukyky vääristyy nykyisessä tilanteessa. – Venäläiset eivät maksa veroa eivätkä tuo maahan rahaa. Venäläiset rekat tulevat tänne tankit täynnä venäläistä polttoainetta.

Ammattiautoilijat ovat ehdottaneet liikenneministeriölle vinjettimaksujen tuomista rajalle. Suomeen tulevat kuorma-autoilijat joutuisivat ostamaan rajalla maksullisen tarran. Vinjettimaksu on käytössä esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa ja Benelux-maissa.

Sainio on huolissaan venäläisten rekkojen kasvusta. Nyt Suomen maanteillä venäläiset rekat kuljettavat vuodessa 400 000 henkilöautoa Suomen satamista Venäjän markkinoille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    5. 5

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    9. 9

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    10. 10

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää