Kolumni: Tuleeko meistä joskus markkinoijia?

Minulla oli ilo johtaa puhetta seminaarissa männäviikolla. Yleisö, eturivin markkinointiosaajia, tuotti esitysten sisällön itse pohtimalla ryhmissä vastauksia joihinkin ajankohtaisiin kuluttajamarkkinoinnin kysymyksiin.
Aika loppui tietysti kesken, ja puheenjohtajan yhteenvedot raapaisivat enintään pintaa. Mutta subjektiivinen yleiskuva ehti päivän mittaan muodostua, ainakin allekirjoittaneelle. Mitä siis markkinoijalla on mielessä vuonna 2007? Seuraavassa muutama poiminto kollektiivin johtopäätelmistä.

Markkinointi ja yritysjohto. Ylin johto ei vieläkään ole sisäistänyt markkinoinnin roolia. Kasvubuusterin asemesta markkinointi mielletään kulmahuoneessa tukitoiminnoksi. Sillaksi yli ymmärtämättömyyden kuilun tarjottiin riittävät natsat omaavaa johtajaa, jonka toimenkuvassa yhtyvät myynti, markkinointi ja tuotekehitys. Moinen risteyskohta olisi kuulemma mieluiten markkinointi- vaan ei myyntitaustainen.

Isoimmat haasteet. Eniten mainintoja sai uskoton kuluttaja, joka löi täpärästi monikanavaisuuden. Puheenjohtajan käsitykseksi jäi, hivenen paradoksaalisesti, että juuri näiden kysymysten ratkomiseen omaa painoarvoaan peräävällä markkinointiväellä oli vähiten selkeää näkemystä.

Markkinointipaletti ja painotukset. Panostukset jakelutiehen kasvattavat osuuttaan jatkossakin, arvioitiin. Tuote- ja alabrändit karsiutuvat edelleen. Verkon kaksisuuntaisuuden ymmärtäminen on markkinoivissa yrityksissä pahasti kesken. Myönteinen tulkinta viimeksi mainitusta on kaiketi, että mahdollisuuksia irtiottoihin on yhä.

Innovaatio markkinoinnissa. Hajamainintoja saivat Google ja sen hiljan ostama YouTube, tosin vailla viittauksia näiden ja muiden innovaatioiden hyödyntämiseen. Muutoin oli hiljaista. Jäi vaikutelma, että markkinoinnissa pelataan tutuilla patakakkosilla, mitä tulee esimerkiksi tutkimusmenetelmiin ja mittarointiin. Korvamerkityt, modernit markkinoinnin tehon mittarit on otettu käyttöön mutta yrityksen markkinointiosaston ulkopuolisessa arjessa ne tuppaavat jäämään liikevoiton tai vaikkapa ovipumpun jalkoihin.

Totuus on tietysti ryhmäkeskustelujen nopeaa tulkintaa edistyneempää. Mutta oma mielikuva sai taas kerran vahvistusta. Matka markkinoinnin kehitysmaasta sen pikkujättiläiseksi on pitkä. Sekä yritysjohdossa että markkinoinnissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    2. 2

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    3. 3

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    4. 4

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    5. 5

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    6. 6

      Saksassa lasketaan jo EKP:n jättielvytyksen tappioita

    7. 7

      5 suurta muutosta eläkkeisiin – katso, miten eläkeikäsi muuttuu

    8. 8

      Sipilä: Hallitus ei puutu työmarkkinajärjestöjen sopimustilanteeseen

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Suomi pääsi erityistarkkailusta – komissio kiittää kiky-sopimusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    2. 2

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    5. 5

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    6. 6

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    7. 7

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    8. 8

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää