Valikko

Kolumni: Tuleeko meistä joskus markkinoijia?

Minulla oli ilo johtaa puhetta seminaarissa männäviikolla. Yleisö, eturivin markkinointiosaajia, tuotti esitysten sisällön itse pohtimalla ryhmissä vastauksia joihinkin ajankohtaisiin kuluttajamarkkinoinnin kysymyksiin.
Aika loppui tietysti kesken, ja puheenjohtajan yhteenvedot raapaisivat enintään pintaa. Mutta subjektiivinen yleiskuva ehti päivän mittaan muodostua, ainakin allekirjoittaneelle. Mitä siis markkinoijalla on mielessä vuonna 2007? Seuraavassa muutama poiminto kollektiivin johtopäätelmistä.

Markkinointi ja yritysjohto. Ylin johto ei vieläkään ole sisäistänyt markkinoinnin roolia. Kasvubuusterin asemesta markkinointi mielletään kulmahuoneessa tukitoiminnoksi. Sillaksi yli ymmärtämättömyyden kuilun tarjottiin riittävät natsat omaavaa johtajaa, jonka toimenkuvassa yhtyvät myynti, markkinointi ja tuotekehitys. Moinen risteyskohta olisi kuulemma mieluiten markkinointi- vaan ei myyntitaustainen.

Isoimmat haasteet. Eniten mainintoja sai uskoton kuluttaja, joka löi täpärästi monikanavaisuuden. Puheenjohtajan käsitykseksi jäi, hivenen paradoksaalisesti, että juuri näiden kysymysten ratkomiseen omaa painoarvoaan peräävällä markkinointiväellä oli vähiten selkeää näkemystä.

Markkinointipaletti ja painotukset. Panostukset jakelutiehen kasvattavat osuuttaan jatkossakin, arvioitiin. Tuote- ja alabrändit karsiutuvat edelleen. Verkon kaksisuuntaisuuden ymmärtäminen on markkinoivissa yrityksissä pahasti kesken. Myönteinen tulkinta viimeksi mainitusta on kaiketi, että mahdollisuuksia irtiottoihin on yhä.

Innovaatio markkinoinnissa. Hajamainintoja saivat Google ja sen hiljan ostama YouTube, tosin vailla viittauksia näiden ja muiden innovaatioiden hyödyntämiseen. Muutoin oli hiljaista. Jäi vaikutelma, että markkinoinnissa pelataan tutuilla patakakkosilla, mitä tulee esimerkiksi tutkimusmenetelmiin ja mittarointiin. Korvamerkityt, modernit markkinoinnin tehon mittarit on otettu käyttöön mutta yrityksen markkinointiosaston ulkopuolisessa arjessa ne tuppaavat jäämään liikevoiton tai vaikkapa ovipumpun jalkoihin.

Totuus on tietysti ryhmäkeskustelujen nopeaa tulkintaa edistyneempää. Mutta oma mielikuva sai taas kerran vahvistusta. Matka markkinoinnin kehitysmaasta sen pikkujättiläiseksi on pitkä. Sekä yritysjohdossa että markkinoinnissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    5. 5

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    9. 9

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää