Valikko

Eric Saarinen on mainoselokuvan arkkitehti

Tarinan takana on aina tarina siitä, mitä todella tapahtui. Yksi Eric Saarisen tarinoista vie Brasiliaan. Saarinen oli Brasiliassa kuvaamassa mainoselokuvaa intiaaneista, jotka näkivät auton ensimmäistä kertaa.


– He eivät olleet myöskään koskaan nähneet peiliä. He näkivät oman kuvansa ensimmäisen kerran, kun otin heistä kuvia Polaroid-kameralla. Veimme heidät lentämään helikopterilla, jolloin heidän on täytynyt pitää meitä jonkinlaisina jumalina, Saarinen muistelee.

Suomessa Saarinen on kuvannut mainoksia kahdesti. VR:n mainosta hän kuvasi isoisänsä Eliel Saarisen suunnittelemalla Helsingin rautatieasemalla. Hänen Lapin Kullalle kuvaamansa mainos palkittiin arvostetulla Clio-palkinnolla Yhdysvalloissa.

Saarinen päätyi mainoskuvaajaksi kodin vaikutuksesta. Saaristen kotona puhuttiin aina taiteesta. Etsiessään omaa alaansa hän kokeili arkkitehtuuria, kuvanveistoa, maalausta ja valokuvausta ja työskenteli hiihdonopettajana.

Hän muistaa keskustelun, jonka kuuli nuorena.

– Eräänä päivänä isäni Eero Saarinen, joka suunnitteli Dallasin lentokentän, pyysi ystäväänsä Charles Eamesiä tekemään hänelle esittelyfilmin. Tavoitteena oli saada lisärahoitusta laitteisiin, joiden avulla matkustajat vietäisiin koneisiin. Suunnitelma onnistui ja isä totesi, että ehkä hänen olisi pitänyt ruveta elokuvantekijäksi. Kuulin tämän ja ajattelin, että se olisi minun alani.

Saarinen pitää mainoksia nykyajan hienoimpana taidemuotona.

– Tekninen kehitys mahdollistaa sen, että mainoksissa voi tehdä nykyisin melkein mitä tahansa. Se, että myyt jotain, ei ole myöskään uusi konsepti. Michelangelo oli mainostaiteilija. Hänen työnantajansa oli paavi.

Tekninen kehitys on Saarisen mielestä toisaalta myös mainosten laadun suurin uhka. Digitaalisen tv-katselun yleistyminen tarkoittaa sitä, että mainokset pystyy Yhdysvalloissa jo ohittamaan nappia painamalla.

– Voiko ihmisiä estää ohittamasta mainoksia jatkossa? Minun tavoitteeni on tehdä mainoksista niin mielenkiintoisia, että ihmiset haluavat katsoa niitä.

Eurooppalainen mainonta on Saarisen mielestä älykkäämpää ja käsitteellisempää kuin amerikkalainen.

– Se johtuu siitä, että täällä mainosten tekijät ovat suorassa keskusteluyhteydessä asiakkaan kanssa. Yhdysvalloissa on liian monta ihmistä välissä miettimässä, mitä asiakas haluaa. Lopulta kukaan ei tiedä, mitä se on.

Saarinen sanoo, että hänelle on tärkeää pitää yllä suvun perintöä, vaikka se onkin raskasta. Mitä tahansa hän tekeekin, sen on oltava laadukasta. Muuten hän vahingoittaisi mielestään suvun mainetta.

Kauneus merkitsee Saariselle samaa kuin totuus, visuaalisessa mielessä. Mottoa selittäessään hän ryhtyy piirtämään.

– Kauneus on ymmärtämistä. Se on sitä, mitä puu paljastaa itsestään, kun sen valaisee eri tavalla. Miten maisema kertoo ihmiselle osiensa avulla, kuinka monen päivämatkan takana vuori on.

Eric Saarinen

  • Syntyi vuonna 1942 Bloomfield Hillsissä Yhdysvaltain Michiganin osavaltiossa.
  • Isä arkkitehti Eero Saarinen, isoisä arkkitehti Eliel Saarinen. Isoisä muutti perheineen Yhdysvaltoihin vuonna 1922.
  • Opiskeli maalausta ja graafista suunnittelua Goddard Collegessa ja elokuvataidetta Kalifornian yliopistossa UCLA:ssa.
  • Aloitti uransa kuvaamalla 14 täyspitkää elokuvaa. Perusti mainoselokuvien tuotantoyhtiön vuonna 1983.
  • Voittanut useita palkintoja, kuten Cannesin Grand Prix’n There is only one Jeep
    -mainoksesta.
  • Perheeseen kuuluu vaimo, taiteilija Nancy Saarinen sekä 19- ja 21-vuotiaat pojat ja 22-vuotias poika vaimon edellisestä avioliitosta.
  • Harrastaa maalausta, hiihtoa, golfia, rullalautailua ja pianonsoittoa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää