Bonnier haluaa myydä luovasti

Aikakauslehtimainonnan ei tarvitse olla pelkkiä ilmoituksia. Se voi olla myös erilaista yhdessä tekemistä. Tätä mieltä on myyntijohtaja Minna Virtanen Bonnierista. Bonnier loikkasi uutena nimenä suoraan kärkisijoille, kun tutkimusyhtiö IROResearch tutki viidettä kertaa mediatalojen myyntiorganisaatioita.


Bonnier on Virtasen mukaan pureutunut eri toimialojen pullonkauloihin ja tarjonnut asiakkaille "aika villejäkin" ratkaisuja.

– Esimerkiksi autotoimialan suuri pullonkaula on, miten saadaan koeajoja järjestettyä. Mutta kuinka moni aikakauslehtien mediamyyjä miettii, että tämä on heidän ongelmansa, Minna Virtanen pohtii.

Bonnier sai tutkimuksessa kiitosta etenkin myyjiensä palveluhenkisyydestä ja kyvystä ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa. Kuluneen vuoden aikana sen myynti on hakenut oppia luovalta puolelta ja ottanut käyttöön uusia toimintatapoja.

Myyntihenkilöstön määräkin on tuplaantunut, mutta edelleen Bonnier pyristelee eteenpäin pienellä tiimillä kilpailijoihin verrattuna.

Tärkeimpänä kilpailuetuna Virtanen pitää palveluasennetta.

– Otamme vakavasti asiakkaan huolen, kuuntelemme ja teemme kotiläksyt. Sitten mietimme yhdessä asiakkaan kanssa, mitä voimme tehdä. Olemme kuulleet useammin kuin kerran viime syksyn aikana kommentin, että tehän olette alkaneet oikeasti myydä!

Bonnier uskoo vahvasti aikakauslehtialan mahdollisuuksiin.

– Aikakauslehden ja lukijan suhde on tiivis. Lehti on tilattu kotiin, se on odotettu vieras, ystävä. Lehteen luotetaan, joten sitä kautta luotetaan enemmän myös ilmoitteluun, Virtanen väittää.

– Television katsominen saattaa tietyissä elämäntilanteissa jäädä vähemmälle. Ja yleensä kun mainokset alkavat, silloin jääkaapin ovi käy, hän nauraa.

Bonnierin toimintatapaan kuuluu ilmoitusmyynnin, markkinoinnin ja toimituksen välinen vuoropuhelu.

– Tapaamme lähes viikoittain lehden tekijöiden ja toimitusjohtajan kanssa. Toimitusjohtaja ja päätoimittaja myös kiertävät mukana isoilla asiakkailla ja mediatoimistoissa.

Virtanen uskoo, että mainostoimisto vaikuttaa merkittävästi siihen, minkä median asiakas valitsee. Hän aikookin tiivistää suhteita mainos- ja mediatoimistokenttään.

Käännöslehtiin aiemmin nojannut Bonnier rakentaa nyt uusia tuotteita suomalaisen markkinan tarpeisiin. Helmikuussa aloittava Olivia on ensimmäinen kokonaan suomalaisen toimituksen voimin rakennettu lehti.

Vastedes uusia lehtiä tulee vuosittain. Viime vuonna aloittanut toimitusjohtaja Marjaana Toiminen on palkannut viiden hengen konseptitiimin niitä kehittämään.

Bonnierin ilmoitusmyynti kasvoi vuonna 2005 noin 40 prosenttia. Viime vuonna pysyteltiin edellisvuoden luvuissa. Tulevilta vuosilta odotetaan kasvua uusien lanseerausten ansiosta.

Ainakin Olivia on myynyt hyvin: ilmoitusmyynti jouduttiin laittamaan kiinni kolme viikkoa ennen määräaikaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    9. 9

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    10. 10

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää