Valikko

Bonnier haluaa myydä luovasti

Aikakauslehtimainonnan ei tarvitse olla pelkkiä ilmoituksia. Se voi olla myös erilaista yhdessä tekemistä. Tätä mieltä on myyntijohtaja Minna Virtanen Bonnierista. Bonnier loikkasi uutena nimenä suoraan kärkisijoille, kun tutkimusyhtiö IROResearch tutki viidettä kertaa mediatalojen myyntiorganisaatioita.


Bonnier on Virtasen mukaan pureutunut eri toimialojen pullonkauloihin ja tarjonnut asiakkaille "aika villejäkin" ratkaisuja.

– Esimerkiksi autotoimialan suuri pullonkaula on, miten saadaan koeajoja järjestettyä. Mutta kuinka moni aikakauslehtien mediamyyjä miettii, että tämä on heidän ongelmansa, Minna Virtanen pohtii.

Bonnier sai tutkimuksessa kiitosta etenkin myyjiensä palveluhenkisyydestä ja kyvystä ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa. Kuluneen vuoden aikana sen myynti on hakenut oppia luovalta puolelta ja ottanut käyttöön uusia toimintatapoja.

Myyntihenkilöstön määräkin on tuplaantunut, mutta edelleen Bonnier pyristelee eteenpäin pienellä tiimillä kilpailijoihin verrattuna.

Tärkeimpänä kilpailuetuna Virtanen pitää palveluasennetta.

– Otamme vakavasti asiakkaan huolen, kuuntelemme ja teemme kotiläksyt. Sitten mietimme yhdessä asiakkaan kanssa, mitä voimme tehdä. Olemme kuulleet useammin kuin kerran viime syksyn aikana kommentin, että tehän olette alkaneet oikeasti myydä!

Bonnier uskoo vahvasti aikakauslehtialan mahdollisuuksiin.

– Aikakauslehden ja lukijan suhde on tiivis. Lehti on tilattu kotiin, se on odotettu vieras, ystävä. Lehteen luotetaan, joten sitä kautta luotetaan enemmän myös ilmoitteluun, Virtanen väittää.

– Television katsominen saattaa tietyissä elämäntilanteissa jäädä vähemmälle. Ja yleensä kun mainokset alkavat, silloin jääkaapin ovi käy, hän nauraa.

Bonnierin toimintatapaan kuuluu ilmoitusmyynnin, markkinoinnin ja toimituksen välinen vuoropuhelu.

– Tapaamme lähes viikoittain lehden tekijöiden ja toimitusjohtajan kanssa. Toimitusjohtaja ja päätoimittaja myös kiertävät mukana isoilla asiakkailla ja mediatoimistoissa.

Virtanen uskoo, että mainostoimisto vaikuttaa merkittävästi siihen, minkä median asiakas valitsee. Hän aikookin tiivistää suhteita mainos- ja mediatoimistokenttään.

Käännöslehtiin aiemmin nojannut Bonnier rakentaa nyt uusia tuotteita suomalaisen markkinan tarpeisiin. Helmikuussa aloittava Olivia on ensimmäinen kokonaan suomalaisen toimituksen voimin rakennettu lehti.

Vastedes uusia lehtiä tulee vuosittain. Viime vuonna aloittanut toimitusjohtaja Marjaana Toiminen on palkannut viiden hengen konseptitiimin niitä kehittämään.

Bonnierin ilmoitusmyynti kasvoi vuonna 2005 noin 40 prosenttia. Viime vuonna pysyteltiin edellisvuoden luvuissa. Tulevilta vuosilta odotetaan kasvua uusien lanseerausten ansiosta.

Ainakin Olivia on myynyt hyvin: ilmoitusmyynti jouduttiin laittamaan kiinni kolme viikkoa ennen määräaikaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    3. 3

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    9. 9

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää