Valikko

Lentäjät arvostelevat turvatarkastuksia silmänlumeeksi

Lentomatkustajat ovat perin juurin tuskastuneet turvatarkastuksiin. Mutta niin ovat myös lentäjät, lentoemännät ja stuertit. Työkseen lentävien mielestä määräykset ovat epäjohdonmukaisia eivätkä takaa pikkutarkkuudestaan huolimatta lentojen turvallisuutta.


Suomen Liikennelentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja, lentokapteeni Matti Allonen pitää nykyisiä turvatarkastuksia lähinnä silmänlumeena. Hankalilla ja aikaa vievillä tarkastuksilla matkustajat on tuuditettu siihen uskoon, että turvallisuuden eteen olisi tehty kaikki mahdollinen.

− Yksi turhimmista määräyksistä on rajoittaa käsimatkatavaroiden suurimmaksi sallituksi nestemääräksi 100 millilitraa. Jos sataa millilitraa suuremmasta nestemäärästä voi rakentaa pommin, mikä estää vaikkapa kymmentä terroristia kaatamasta nesteitään turvatarkastuksen jälkeen samaan litran suuruiseen kanisteriin, Allonen kysyy.

Monet matkustajat ovat myös ihmetelleet, miksi verovapaasta myymälästä ostetun pullon voi viedä matkustamoon. Kun terroristi kalauttaa lasisen pullon poikki, on hänellä kädessään maailman vaarallisin ruuditon käsiase.

Ilmeisesti terroristien arvellaan myös matkustavan vain turistiluokkaan, koska bisnesluokassa ateriat nautitaan teräksestä valmistetuilla ruokailuvälineillä.

Allosen mielestä varsinainen ongelma on kuitenkin siinä, että nyt pyritään etsimään esineitä, kun pitäisi etsiä henkilöitä tai järjestöjä. Matkustajien tavaroita perkaamalla ei päästä puusta pitkään, koska on olemassa muitakin keinoja kuljettaa terrorivälineitä matkustamoon kuin käsipakaasit.

Työkseen lentävien keskuudessa herättää närää se, että miehistö tarkastetaan samoissa tiloissa kuin matkustajat.

Myös Allonen ihmettelee tätä. Hän muistuttaa, että kysymys on sentään poikkeuksellisen huolellisesti valitusta ammattiryhmästä: heillä on kulkuluvat ja heidän tekemisiään valvovat jatkuvasti sekä lentoyhtiö että viranomaiset.

Tilanteen korjaamiseksi lentäjät ovat ehdottaneet, että Euroopassa otettaisiin käyttöön biotunnisteet ja lentäjien yhteinen tietokanta. Näin vältettäisiin piinalliset turvatarkastukset. Ehdotus ei ole mennyt eteenpäin.

Allosen mukaan turvatarkastusten kitkaisuus johtuu myös siitä, että tarkastushenkilökunta vaihtuu usein ja on alipalkattua kaikkialla maailmassa. Huonosti toimivat tarkastukset merkitsevät myös kehnoa palvelua, joka vaikuttaa niin lentoyhtiöiden kuin kentänpitäjien toimintaan ja tulokseen.

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Mauri Koskenniemi on Allosen kanssa samoilla linjoilla.

− Juuri äsken eräältä matkustajalta otettiin pois pähkinävoirasia. Syynä oli turvallisuusuhka. Ei kai tällaisessa nyt ole enää mitään järkeä. Meno on mennyt jotenkin amerikkalaiseksi eikä talonpoikaisjärjellä ole enää sijaa. Tuntuu vahvasti siltä, etteivät turvamääräysten laatijat elä reaalimaailmassa, Koskenniemi ihmettelee.

EU-maissa turvatarkastusten perustana ovat yhteisön turva-asetukset, joihin EU-komissio on antanut tarkentavia toimeenpano-ohjeita. Komissio myös tarkastaa, että lentoasemilla noudatetaan annettuja määräyksiä. Yhdysvalloilla ja Britannialla on omia määräyksiä, jotka ovat EU:n käytäntöä tiukempia.

Brittikentillä matkustaja joutuu mm. riisumaan kenkänsä erillistä läpivalaisua varten. Yhdysvalloissa matkustaja pannaan "pommikaappiin", joka etsii räjähdehiukkasia.

Suomessa lentoturvallisuuteen liittyvien määräysten antamisesta vastaa Ilmailuhallinto.

− Ilmailuhallinto tekee yhdessä poliisin kanssa uhka-arvioita ja olemme tulleet siihen tulokseen, että EU:n määräykset riittävät Suomessa, sanoo Ilmailuhallinnon turvapäällikkö Kauko Lehtinen. Hän myöntää, että lasipullo voi olla vaarallisempi ase kuin kynsisakset tai paistinpannu.

− EU:n määräykset eivät kuitenkaan kiellä lasipullojen viemistä matkustamoon emmekä ole halunneet ryhtyä Suomessa muita EU-maita tiukemmiksi. Jos turvatarkastukset vietäisiin aivan äärimmilleen, tilanne kävisi mahdottomaksi. Siinä loppuisi pian koko lentomatkustaminen, Lehtinen huomauttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    4. 4

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    5. 5

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    6. 6

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    9. 9

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    5. 5

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää