Valikko

Kännykkämainokset maittavat Sedu Koskisen asiakkaille

Suomen tunnetuimpiin kuluvan ravintoloitsijan Sedu Koskisen asiakkaat suhtautuvat positiivisesti monenlaisiin kännykkämainoksiin. Oulun yliopistossa tehty tutkimus kyseli asiaa lähes 36 000 henkilöltä. T
Tutkimuksen kohderyhmä muodostui pääasiassa 18-35-vuotiaista nuorista aikuisista ja se toteutettiin yhteistyössä SK Ravintoloiden Onnela-ketjun, sen markkinointia hoitavan BrandSonin ja mobiilisovelluksia kehittävän Max Rumpuksen kanssa. Kaikilla vastaajilla oli kokemusta digitaalisesta markkinointiviestinnästä. He vastaanottavat viikoittain digitaalista markkinointiviestintää SK Ravintoloilta tai niiden yhteistyökumppaneilta.

Fummas-tutkimushankkeessa tehdyn kyselyn ja kenttäkokeen mukaan nuoret aikuiset suhtautuvat positiivisesti mobiiliteknologioiden hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä. Vaikka uusien viestimuotojen ja teknologioiden yleistymiseen markkinoinnissa suhtaudutaan positiivisesti, eniten varauksellista suhtautumista liittyy puhelimeen ladattavien sovellusten ja puhelimessa toimivien nettisivujen lataamiseen ja käyttöön.

Vain 7 prosenttia vastustaa

Lähes 80 prosenttia suhtautui matkapuhelimen käyttöön mainoskanavana myönteisesti, ja ainoastaan 7 prosenttia vastaajista suhtautui mobiilimarkkinointiin kielteisesti.

Uusien mobiiliteknologioiden, kuten java-dokumenttien ja wap-sivustojen käyttöön markkinoinnissa suhtauduttiin yllättävän positiivisesti. Lähes 50 prosenttia vastaajista piti uusien mobiiliteknologioiden käyttöä markkinoinnissa mielenkiintoisena, ja ainoastaan 15 prosenttia vastaajista suhtautui siihen varauksellisesti.

Tutkittuja asioita olivat muun muassa matkapuhelimen käyttötottumukset, uusien mobiiliteknologioiden soveltuvuus markkinointiviestintään ja digitaalisen markkinointiviestinnän vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen.

Vastaajat olivat kokeneita matkapuhelimen käyttäjiä. 80 prosenttia vastaajista arvioi kykynsä omaksua uusia mobiilipalveluita joko hyväksi tai erinomaiseksi. Toisaalta 30 prosenttia vastaajista ei varmuudella tiennyt, mitä mobiilipalveluita hänen matkapuhelimellaan voi käyttää. Lisäksi joka kolmas vastaaja sanoi tyytyvänsä tekstiviesteihin eikä ollut kiinnostunut kokeilemaan uusia viestimuotoja puhelimessaan.

Viisi kanavaa

Kenttäkokeessa testattiin viiden eri digitaalisen kanavan (sähköposti, sms, mms, wap-sivu ja java-dokumentti) soveltuvuutta ja tehokkuutta markkinointiviestinnässä. Jokaisen kanavan kautta lähestyttiin noin 7150 kanta-asiakasta, joiden reagointia viestintään mitattiin sekä kvantitatiivisilla että kvalitatiivisilla mittareilla.

Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselynä, johon lähetettiin kutsu kaikille kenttäkokeeseen osallistuneille. Vastauksia kertyi kaikkiaan 8567 ja vastausprosentti oli 24. Aineisto koottiin joulukuussa 2006.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Muistatko Kataisen luotsaaman 300 miljardin tukiohjelman? Näin sitä nyt arvostellaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    7. 7

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää