Baileys ampaisi kasvuun

Maailman tunnetuin ja myydyin liköörimerkki Baileys kasvatti viime vuonna myyntiään Suomessa 46 prosenttia. Samaan aikaan liköörien kokonaismarkkinat kasvoivat 7,4 prosenttia.
Alkon liköörimyynnin kärjessä on kotoinen Koskenkorva Salmiakki ja kakkosena Jägermeister. Baileysiä suosi-tumpi on myös virolainen Vana Tallin.

Baileys sijoittuu viidenneksi, kun mukaan lasketaan sekä Baileys Original että uusi Baileys Mint Chocolate.

Tuotepäällikkö Marianna Godenhjelm maahantuojayhtiö Hartwa-Tradesta pitää Baileysin äkillisen suosion syynä kautta aikojen ensimmäistä Suomessa pyörinyttä tv-mainoskampanjaa.

Mainoksessa drinkkiä valmistava mies tympääntyy hyppysistään jatkuvasti karkaaviin jääpaloihin ja kaataa juoman suoraan jääpalakulhoon.

Tv-mainonnan lisäksi myyntiä on kirittänyt Baileys Mint Chocolate -uutuuden lanseeraus. Se on Alkossa tilaustuotteena, mutta päätyi useiden myymälöiden pysyvään valikoimaan joulunaluskuukausien kysynnän perusteella.

Maailmalla on saatavana myös Crème Caramel -makuista Baileysiä.

– Maussa on vain aavistus karamellia, Baileysin Suomessa vieraillut PR-johtaja Peter O'Connor korostaa.

Häntä tuntuu harmittavan, että vodkien maustaminen aloitti trendin, jota kilpailijoiden on ollut pakko seurata.

O'Connoria kismittää myös Baileysin luokittelu likööriksi, vaikka sen kulutustapa on erilainen. Kulutuksessa näkyy kasvupiikki joulun alla, mutta juomaa nautitaan myös kuumalla säällä jäiden tai jäämurskan kera. Suomalaisten ravintoloiden drinkkilistoille jälkimmäinen tarjoilutapa tekee tuloaan.

Markkinoinnissa Baileys nojaa kahteen asiaan: tv-kampanjoihin ja maailmalla myös maistatuksiin. Kampanjoilla haetaan tuoteryhmälle tyypillistä sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen liittyvää mielikuvaa.

Tällä hetkellä Baileysiä markkinoidaan erityisesti 25-35-vuotiaille. Taustalla on havainto, että merkkiuskollisuus säilyy läpi elämän.

O'Connor ei kuitenkaan pelkää, että helposti juotavan makuinen drinkki houkuttelisi liian nuoria kuluttajia.

– Tuote ei ole siihen tarpeeksi seksikäs. Se on perinteinen juoma, johon tutustutaan vanhempien kanssa kotona.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    4. 4

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    5. 5

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    6. 6

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    7. 7

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Arveluttavatko lääkärien lääkeyhtiöiltä saamat rahat? – Nyt ne ovat julkisia

    10. 10

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää