Valikko

Boeing osti raitista ilmaa

Tämä teki vaikutuksen yrityksiä mainostoimiston valinnassa konsultoivan Breezewayn Tuuli Kahmaan.


Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointi-teosta. Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kuuntelen työkseni mainostoimistojen markkinointitekoja. Viime vuosilta mieleeni on jäänyt erityisesti ruotsalainen CTT Systems.

CTT Systems valmistaa lentokoneteollisuudelle järjestelmiä, jotka pitävät ilman kosteuden lentokoneissa ihanteellisena. Yritys myy siis raikasta ilmaa, joka on melko abstrakti myyntiartikkeli.

Vuoden 2004 lopulla CTT Systems oli tilanteessa, missä se oli kolmen vuoden ajan yrittänyt turhaan saada kauppoja Boeingin kanssa. CTT päätti hakea apua markkinointiviestinnän ammattilaisilta.

Tuotevalikoimaa selkeytettiin ja luotiin alabrändi Cair. Lentokonevalmistajien ohella kommunikoinnissa otettiin huomioon myös muut tärkeät segmentit, kuten raikkaan ilman loppukäyttäjät eli lentokoneiden miehistö ja matkustajat. Myyntineuvotteluja varten rakennettiin uusi konsepti, joka teki ostamisesta ja myymisestä paljon entistä helpompaa.

Kolmen kuukauden kuluttua työn valmistumisesta CTT Systems solmi 2 miljardin kruunun eli lähes 215 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Boeingin kanssa. CTT Systemsin osakekurssi nousi 572 prosenttia.

Mitkä olivat mainos- ja mediatoimistot?

Mainostoimisto oli tukholmalainen Grow.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Grow’n ja CTT Systemsin yhteistyö on erinomainen esimerkki markkinoinnin merkityksestä teollisuudessa.

Myyntiprosessin suunnittelu ja konseptointi ovat usein olennainen osa yritysten välistä markkinointia. Kyse on myös siitä, että yritys löytää tarpeisiinsa sopivimman kumppanin, oikeat aivot, eikä tuhlaa aikaa ja rahaa eri toimistoja kokeilemalla.

Mainitse muita onnistumisia?

Unileveriin kuuluvan Doven markkinointi muokkaa perinteistä käsitystä siitä, minkälainen on kaunis nainen. Tämä markkinointi siihen hyvin nivotun paikallisen viestinnän kanssa ansaitsee markkinointiteon arvonimen. Suunnittelussa on ollut mukana muun muassa Lontoon Ogilvy & Mather. Suomessa viestintä tehdään Suhdetoimisto Taivaassa.

Globaali tarjousmainonta on vaikea laji mainostoimistolle. Bartle Bogle Hegarty Lontoossa on onnistunut tällä saralla British Airwaysin kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    5. 5

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    8. 8

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    9. 9

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää