Boeing osti raitista ilmaa

Tämä teki vaikutuksen yrityksiä mainostoimiston valinnassa konsultoivan Breezewayn Tuuli Kahmaan.


Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointi-teosta. Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kuuntelen työkseni mainostoimistojen markkinointitekoja. Viime vuosilta mieleeni on jäänyt erityisesti ruotsalainen CTT Systems.

CTT Systems valmistaa lentokoneteollisuudelle järjestelmiä, jotka pitävät ilman kosteuden lentokoneissa ihanteellisena. Yritys myy siis raikasta ilmaa, joka on melko abstrakti myyntiartikkeli.

Vuoden 2004 lopulla CTT Systems oli tilanteessa, missä se oli kolmen vuoden ajan yrittänyt turhaan saada kauppoja Boeingin kanssa. CTT päätti hakea apua markkinointiviestinnän ammattilaisilta.

Tuotevalikoimaa selkeytettiin ja luotiin alabrändi Cair. Lentokonevalmistajien ohella kommunikoinnissa otettiin huomioon myös muut tärkeät segmentit, kuten raikkaan ilman loppukäyttäjät eli lentokoneiden miehistö ja matkustajat. Myyntineuvotteluja varten rakennettiin uusi konsepti, joka teki ostamisesta ja myymisestä paljon entistä helpompaa.

Kolmen kuukauden kuluttua työn valmistumisesta CTT Systems solmi 2 miljardin kruunun eli lähes 215 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Boeingin kanssa. CTT Systemsin osakekurssi nousi 572 prosenttia.

Mitkä olivat mainos- ja mediatoimistot?

Mainostoimisto oli tukholmalainen Grow.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Grow’n ja CTT Systemsin yhteistyö on erinomainen esimerkki markkinoinnin merkityksestä teollisuudessa.

Myyntiprosessin suunnittelu ja konseptointi ovat usein olennainen osa yritysten välistä markkinointia. Kyse on myös siitä, että yritys löytää tarpeisiinsa sopivimman kumppanin, oikeat aivot, eikä tuhlaa aikaa ja rahaa eri toimistoja kokeilemalla.

Mainitse muita onnistumisia?

Unileveriin kuuluvan Doven markkinointi muokkaa perinteistä käsitystä siitä, minkälainen on kaunis nainen. Tämä markkinointi siihen hyvin nivotun paikallisen viestinnän kanssa ansaitsee markkinointiteon arvonimen. Suunnittelussa on ollut mukana muun muassa Lontoon Ogilvy & Mather. Suomessa viestintä tehdään Suhdetoimisto Taivaassa.

Globaali tarjousmainonta on vaikea laji mainostoimistolle. Bartle Bogle Hegarty Lontoossa on onnistunut tällä saralla British Airwaysin kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      HS: Kymmenet Expertit muuttuvat Power-myymälöiksi

    10. 10

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    10. 10

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää