Valikko

Suomi johtaa idän tavaravälitystä - toistaiseksi

Suomi on Venäjälle menevän transitoliikenteen ykkönen lähes kaikissa tavarakuljetuksissa. Suomen vahvuuksina pidetään turvallisuutta, sujuvuutta ja välivarastoinnin helppoutta.
Rekkajonoista huolimatta Suomi pärjää hyvin myös toimitusajan ennustettavuudessa, mikä tarkoittaa tavaran saapumista sovittuun aikaan perille.

Saksan, Puolan ja Valko-Venäjän kautta kulkeva transitoreitti Venäjälle vie yleensä kaksin verroin enemmän aikaa.

Suomen miinuksena on korkea kustannustaso. Kokonaiskustannukset eivät kuitenkaan nouse niin kalliiksi kuin on luultu, jos niitä verrataan muihin reitteihin, sanoo projektipäällikkö Jari Jumpponen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

Vaikka Suomi saa tutkimuksessa hyvät arvosanat, ei syytä liikaan itsevarmuuteen ole. Transitoliikenteen kakkua ovat jakamassa myös Baltian maat ja Venäjän omat satamat.

Baltian maiden kautta kulkevia reittejä käyttävien kokemukset ovat jo nyt positiivisemmat kuin yleinen mielikuva antaa odottaa.

Transitomarkkinoiden kehitys riippuu Venäjän oman logistiikan ja tuotannon kehittymisestä. Transitoliikenteen olemassaolo on seurausta siitä, ettei Venäjän omien satamien kapasiteetti toistaiseksi riitä käsittelemään kasvavan ulkomaankaupan kuljetuksia.

Pietarin satama on yksi liikenteen solmukohdista. Kun siellä saadaan varastointitilat rakennettua, transitoliikenteeseen - etenkin autokuljetuksiin - voi tulla tuntuvia muutoksia.

Autonvalmistajatkin ovat siirtäneet hiljakseen omaa tuotantoaan Venäjälle. Fordilla on jo siellä tehdas, jossa valmistui 35 000 kappaletta Focus-malleja vuonna 2005. Toyota on ilmoittanut avaavansa tehtaan tänä vuonna.

Autokuljetusten vähentyminen tätä kautta ei välttämättä kuitenkaan vähennä transitoliikennettä. Se voi jatkua autonosien kuljettamisena, sillä Venäjällä alan alihankintaverkosto on yhä varsin vaatimaton.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    3. 3

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    4. 4

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    5. 5

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    6. 6

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    7. 7

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    8. 8

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    9. 9

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    10. 10

      Ikean tulos paisui +20 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      Yle: Anttilan lahjakortteja yhä ulkona 800 000 eurolla – vielä ehdit velkoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää