Valikko

Rasva myy Venäjällä

Venäjä vaatii oman lähestymistapansa. Kun lännessä elintarvikkeista höylätään rasvaprosentteja, Venäjällä rasva on yhä hyvä myyntivaltti.
Valio lanseerasi runsas vuosi sitten Venäjän markkinoille kotimaista rasvaisemman version Oltermanni-kermajuustosta. Oltermanni on Valion hittituote Venäjällä.

Päätös osoittautui onnistuneeksi.

– Se on käynyt kaupaksi erittäin hyvin. Myynti on ylittänyt kaikki odotuksemme. Se markkina kannatti todellakin ottaa, Valion Venäjän-johtaja Mika Koskinen sanoo.

Oltermanni on houkutellut myös jäljittelijöitä. Samankaltaisia keltaiseen muoviin pakattuja kermajuustosylintereitä on tullut viime vuosina Venäjän markkinoille useita. Rasvaisen, oranssiin muoviin pakatun Oltermannin idean Valio otti kuitenkin itse kilpailijalta.

– Yksi pääkilpailijoistamme oli kopioinut vähemmän rasvaiseen juustoonsa meidän keltaisen värimme ja rasvaisemman juustonsa se oli pakannut oranssiin. Päätimme ottaa tuon oranssin värin rasvaisemman Oltermannimme pakkauksen väriksi.

Valiolla on Venäjän markkinoilla nyt kolme Oltermanni-versiota. Kevyimmässä on rasvaa 17 prosenttia, seuraavassa 29 prosenttia ja rasvaisimmassa peräti 55 prosenttia.

Todellisuudessa rasvaisimman Oltermannin rasvaprosentti on Koskisen mukaan alempi. Jos rasvaprosentti laskettaisiin samalla tavalla kuin kevyemmissä Oltermanneissa, se olisi vain 34 prosenttia. 55 prosenttia tuntuu venäläisestä kuitenkin paremmalta.

– Kysyntää rasvaiselle juustolle on erityisesti Pietarin ja Moskovan ulkopuolella. Moskovassa ja Pietarissa sen sijaan kaikkein nopeimmin kasvaa kevyt 17-prosenttisen Oltermannin myynti.

Kansainväliset suuntaukset tulevat ensimmäisinä Venäjän kahteen kansainväliseen suurkaupunkiin, joista ne siirtyvät muualle Venäjälle. Pietarissa ja Moskovassa kevyempi linja on selkeästi saamassa jalansijaa samaan tapaan kuin lännessä 70-80-luvuilla.

– Se näkyy esimerkiksi siinä, että voin ja premium-voin markkina on jopa supistumassa aivan samoin kuin Suomessa 70-luvun loppupuolella. Me olemme ainoa yhtiö, joka on pystynyt vielä näyttämään voimarkkinalla jonkinlaista kasvua, Koskinen sanoo.

Myös funktionaalisten eli terveysvaikutteisten elintarvikkeiden suosio on kasvussa Pietarissa ja Moskovassa.

Venäläiselle kuluttajalle pitää Koskisen mukaan tarjota monipuolinen valikoima paitsi rasvapitoisuuksia myös esimerkiksi pakkausvaihtoehtoja.

Vaikka länsimaiset kulutustottumukset ovatkin vähitellen lyömässä läpi myös Venäjällä, ympäristötietoisuus on vielä harvinainen ilmiö. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että muovipakkaukset ovat suosittuja.

– Muovipakkaus yhdistetään esimerkiksi tuoremeijerituotteissa usein premium-tuotteisiin. Tähän tulee nähtävästi muutos vasta, kun ihmiset alkavat tiedostaa ympäristönäkökohtia. Tällä hetkellä muovipakkaus antaa vielä selvää lisäarvoa yritykselle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Nordea: Vienti ei riitä nostamaan työllisyyttä hallituksen tavoitteisiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää