Rasva myy Venäjällä

Venäjä vaatii oman lähestymistapansa. Kun lännessä elintarvikkeista höylätään rasvaprosentteja, Venäjällä rasva on yhä hyvä myyntivaltti.
Valio lanseerasi runsas vuosi sitten Venäjän markkinoille kotimaista rasvaisemman version Oltermanni-kermajuustosta. Oltermanni on Valion hittituote Venäjällä.

Päätös osoittautui onnistuneeksi.

– Se on käynyt kaupaksi erittäin hyvin. Myynti on ylittänyt kaikki odotuksemme. Se markkina kannatti todellakin ottaa, Valion Venäjän-johtaja Mika Koskinen sanoo.

Oltermanni on houkutellut myös jäljittelijöitä. Samankaltaisia keltaiseen muoviin pakattuja kermajuustosylintereitä on tullut viime vuosina Venäjän markkinoille useita. Rasvaisen, oranssiin muoviin pakatun Oltermannin idean Valio otti kuitenkin itse kilpailijalta.

– Yksi pääkilpailijoistamme oli kopioinut vähemmän rasvaiseen juustoonsa meidän keltaisen värimme ja rasvaisemman juustonsa se oli pakannut oranssiin. Päätimme ottaa tuon oranssin värin rasvaisemman Oltermannimme pakkauksen väriksi.

Valiolla on Venäjän markkinoilla nyt kolme Oltermanni-versiota. Kevyimmässä on rasvaa 17 prosenttia, seuraavassa 29 prosenttia ja rasvaisimmassa peräti 55 prosenttia.

Todellisuudessa rasvaisimman Oltermannin rasvaprosentti on Koskisen mukaan alempi. Jos rasvaprosentti laskettaisiin samalla tavalla kuin kevyemmissä Oltermanneissa, se olisi vain 34 prosenttia. 55 prosenttia tuntuu venäläisestä kuitenkin paremmalta.

– Kysyntää rasvaiselle juustolle on erityisesti Pietarin ja Moskovan ulkopuolella. Moskovassa ja Pietarissa sen sijaan kaikkein nopeimmin kasvaa kevyt 17-prosenttisen Oltermannin myynti.

Kansainväliset suuntaukset tulevat ensimmäisinä Venäjän kahteen kansainväliseen suurkaupunkiin, joista ne siirtyvät muualle Venäjälle. Pietarissa ja Moskovassa kevyempi linja on selkeästi saamassa jalansijaa samaan tapaan kuin lännessä 70-80-luvuilla.

– Se näkyy esimerkiksi siinä, että voin ja premium-voin markkina on jopa supistumassa aivan samoin kuin Suomessa 70-luvun loppupuolella. Me olemme ainoa yhtiö, joka on pystynyt vielä näyttämään voimarkkinalla jonkinlaista kasvua, Koskinen sanoo.

Myös funktionaalisten eli terveysvaikutteisten elintarvikkeiden suosio on kasvussa Pietarissa ja Moskovassa.

Venäläiselle kuluttajalle pitää Koskisen mukaan tarjota monipuolinen valikoima paitsi rasvapitoisuuksia myös esimerkiksi pakkausvaihtoehtoja.

Vaikka länsimaiset kulutustottumukset ovatkin vähitellen lyömässä läpi myös Venäjällä, ympäristötietoisuus on vielä harvinainen ilmiö. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että muovipakkaukset ovat suosittuja.

– Muovipakkaus yhdistetään esimerkiksi tuoremeijerituotteissa usein premium-tuotteisiin. Tähän tulee nähtävästi muutos vasta, kun ihmiset alkavat tiedostaa ympäristönäkökohtia. Tällä hetkellä muovipakkaus antaa vielä selvää lisäarvoa yritykselle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    8. 8

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää