VTT: sosiaalinen media kaupallistuu

VTT on selvittänyt mahdollisuuksia luoda käyttäjien tuottamaan sisältöön perustuvasta sosiaalisesta mediasta uutta liiketoimintaa.
Tällä hetkellä valtaosassa sosiaalisen median nykyisistä palveluista ei ole selvää liiketoimintamallia, vaan hyvien ideoiden ympärille syntyy suosittuja palveluja, joista kukaan ei maksa mitään. Tulevaisuudessa parhaasta sisällöstä aletaan todennäköisesti kuitenkin maksaa, VTT uskoo.

VTT:n selvityksen (pdf) mukaan kansalaisjournalismi yleistyy, kun valtamedia ostaa aineistonsa yhä useammin massoilta ja hyödyntää blogien sisältöä. Samalla yritysmaailma ottaa sosiaalisen median työkaluja käyttöönsä, ja yhdistelmäpalvelut luovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

VTT alkaa jatkossa myös kehittää sosiaalisen median työkaluja ammattikäyttöön ja perustaa sosiaalisen median laboratorion.

YouTube malliesimerkki

Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia käyttäjiä puoleensa. Sosiaalisen median työkalut ja menetelmät ovat keveitä ja miljoonat ihmiset ovat testanneet niitä jo vuosien ajan. Sovellukset ovat yleensä helppokäyttöisiä ja tarjoavat ihmisille mahdollisuuden vaivattomasti ilmaista itseään ja jakaa tuotoksensa muiden kanssa. Tuloksena on kymmeniä, jopa satoja miljoonia helposti löydettävissä olevia blogeja, valokuvia ja videoita.

Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöistä ja Web 2.0 -teknologioista. Olennaista on ihmisten välinen vuorovaikutus ja itse tekeminen. Sosiaalisen median sovelluksille on tyypillistä osallistuminen, avoimuus, keskustelu, yhteisöt ja verkottuminen. YouTube on malliesimerkki siitä, kuinka ihmisten luovuus valjastetaan käyttöön ja muutetaan rahaksi.

Käyttäjien tuottama aineisto voi olla uutta sisältöä, esimerkiksi kuvia, videoita, musiikkia tai tekstiä, muokattua sisältöä ja koosteita sekä luokiteltua sisältöä, kuten soittolistoja, arvosteluja tai avainsanoja. Tuottaja voi olla amatööri tai ammattilainen, yksilö tai yritys – tittelillä ei ole merkitystä – sisällön laatu ratkaisee, ja kaikki toimijat ovat samalla viivalla.

Käyttäjät voivat tuottaa ja kuluttaa sosiaalisen median sisältöä myös liikkeellä ollessaan, jolloin päätelaitteena on tyypillisesti matkapuhelin tai muu pienikokoinen tietoliikenneyhteyksillä varustettu laite. Mobiileilla laitteilla maailman ilmiöitä tallennetaan ja jaetaan reaaliaikaisesti.

Sosiaalista mediaa voidaan myös kuluttaa mobiileilla laitteilla. Esimerkiksi paikantamalla käyttäjä hänen päätelaitteessaan voitaisiin korostaa maantieteellisesti lähellä olevien henkilöiden tuottamaa sisältöä tai maantieteellisesti lähellä olevia kohteita koskevaa sisältöä. Tämä on sosiaalista mediaa parhaimmillaan, VTT miettii.

Nopea toiminta avain

Palveluja suunniteltaessa on tärkeää toimia nopeasti. Uusia palveluja ilmaantuu päivittäin. VTT:n mukaan myös toimiva liiketoimintamalli on syytä miettiä alusta asti. Omaperäisen idean lisäksi palvelusta pitäisi jonkun olla valmis maksamaankin jotain kautta.

Tällä hetkellä tulovirtaa sosiaalisen median palveluille pyritään saamaan mainoksilla: Googlen mainokset ovat käytössä monessa palvelussa. Osa käytössä olevista palveluista on tilauspohjaisia, jolloin palvelu voi perustua kokonaan kuukausimaksuun tai käyttäjä saa kehittyneempiä ominaisuuksia palveluun lisämaksuilla.

Osa palveluista myy tuotteita, joko virtuaalisia tai fyysisiä. Myytävät tuotteet on luotu tai suunniteltu sosiaalisen median keinoin. Sosiaalinen media ei voi pidemmällä tähtäimellä perustua vain mainosrahoitteisuuteen, vaan on luotava uusia liiketoimintamalleja.

VTT:n mukaan tulevaisuuden uusia liiketoimintamahdollisuuksia voivat olla esimerkiksi sisällön tuottamisesta maksaminen, taustateknologioiden kehittäminen, sosiaalisen median työkalujen käyttö ammattisovelluksissa ja tulojen jako erilaisissa yhdistelmäpalveluissa. Ensimmäisiä esimerkkejä tällaisista palveluista on jo olemassa.

Uusiin sosiaalisen median palveluihin liittyy myös erityiskysymyksiä, jotka on huomioitava kehitettäessä uutta liiketoimintaa. Ne liittyvät aktiivisuuteen, identiteettiin, tekijänoikeuksiin, mobiilisuuteen, luottamukseen ja lieveilmiöihin (laittomat sisällöt). Palvelujen suosio ja kaupallinen menestyminen riippuvat usein näistä tekijöistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    2. 2

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    3. 3

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    4. 4

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    7. 7

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Vuokra 250–480 euroa – Uusikaupunki helpottaa asuntopulaa parakeilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    6. 6

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    7. 7

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    8. 8

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    9. 9

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    10. 10

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää