Valikko

Kolumni: Perusturva nyt koko perheelle vain 2,95

Ensiksi lämpimät onnittelut vaalien kaupallisille voittajille eli ex-kollegoille median ja markkinointiviestinnän saralla. Mainonta poliittisen viestinnän välineenä löi isosti läpi viimeistään nyt nähdyissä vaaleissa.
Vaalivoittoon ja -tappioon kuuluu jatkossa elimellisenä osana onnistunut tai epäonnistunut mainoskampanja.

Poliittiset puolueet ovat siis salonkikelpoista pokaa mainostoimistoille, eivätkä edes konservatiivisimmasta päästä.

En ole kuitenkaan varma, kertooko mainonnan nousu politiikan parrasvaloihin itse tuotteen muuttumisesta pari piirua tapulitavaran suuntaan vai kiinnostavista kampanjoista.

Kun tuote on samankaltaistunut hammastahnan tai ketsupin tasolle, mainonnalla on perinteisesti iskun paikka. Se on – kuten tunnettua – parhaimmillaan kustannustehokas tapa saada yksinkertainen viesti perille isolle joukolle kohderyhmäksi epäiltyjä ihmisiä.

Entäpä tyylilajit? Päivittäistavaraluonnetta alleviivaten näissä vaaleissa puri tuotemainonta. Metafora, negaatio ja kärjistys eivät houkutelleet. Huomioarvokaan ei ollut kaikki kaikessa.

Oli nostalgista lukea mainostoimistotoimarin kommentteja myrskyn silmästä alan ikuisessa looking good -hengessä.

Mieleen muistuivat omat selitykset huomioarvon voimasta Ilta-Sanomissa, kun pankille tehty naamarikampanja vedettiin mediasta vain kaksi päivää starttinsa jälkeen. ”Niinistö raivostui mainoksesta”, kertoi lööppi tuolloin. Sittemmin Niinistöllä on tehty myös toimivaa mainontaa.

Mainonnan makuun päässeet puolueet vasta sovittelevat ylleen asiakkaan manttelia. Pitäisikö niiden nyt liittyä Mainostajien Liittoon? Tai pestata riveihinsä brand manager?

Entä mikä on puolueen arvomaailma, brändi, brändiarkkitehtuuri, peruslupaus tai kuluttajamielikuva? Mitä viestii puheenjohtaja, mikä on ehdokkaan liikkumavara suhteessa puolueensa sanomaan? Kuka kontrolloi ristiriitaisia viestejä?

Onko yksikään puolue koskaan edes tosissaan näitä saippuakauppiaalle itsestään selviä asioita pohtinut?

Mainostoimistoja on poliittisenkin mainonnan lohkolla aika helppo asettaa jonoon, varsinkin näin jälkiviisaasti.

Mutta kuka opettaisi puolueet markkinoimaan? Kertoisi median hintoja taivastelevalle puoluesihteerille, että markkinointikoneiston toistuva kylmäkäynnistys vasta vaalien alla se vasta kallista lystiä onkin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Japanilaisjätti haukkasi banaanikauppias Fyffesin

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Trump esitti kovaa Kiina-kritiikkiä ja nimitti konkarin maan suurlähettilääksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää