Kolumni: Perusturva nyt koko perheelle vain 2,95

Ensiksi lämpimät onnittelut vaalien kaupallisille voittajille eli ex-kollegoille median ja markkinointiviestinnän saralla. Mainonta poliittisen viestinnän välineenä löi isosti läpi viimeistään nyt nähdyissä vaaleissa.
Vaalivoittoon ja -tappioon kuuluu jatkossa elimellisenä osana onnistunut tai epäonnistunut mainoskampanja.

Poliittiset puolueet ovat siis salonkikelpoista pokaa mainostoimistoille, eivätkä edes konservatiivisimmasta päästä.

En ole kuitenkaan varma, kertooko mainonnan nousu politiikan parrasvaloihin itse tuotteen muuttumisesta pari piirua tapulitavaran suuntaan vai kiinnostavista kampanjoista.

Kun tuote on samankaltaistunut hammastahnan tai ketsupin tasolle, mainonnalla on perinteisesti iskun paikka. Se on – kuten tunnettua – parhaimmillaan kustannustehokas tapa saada yksinkertainen viesti perille isolle joukolle kohderyhmäksi epäiltyjä ihmisiä.

Entäpä tyylilajit? Päivittäistavaraluonnetta alleviivaten näissä vaaleissa puri tuotemainonta. Metafora, negaatio ja kärjistys eivät houkutelleet. Huomioarvokaan ei ollut kaikki kaikessa.

Oli nostalgista lukea mainostoimistotoimarin kommentteja myrskyn silmästä alan ikuisessa looking good -hengessä.

Mieleen muistuivat omat selitykset huomioarvon voimasta Ilta-Sanomissa, kun pankille tehty naamarikampanja vedettiin mediasta vain kaksi päivää starttinsa jälkeen. ”Niinistö raivostui mainoksesta”, kertoi lööppi tuolloin. Sittemmin Niinistöllä on tehty myös toimivaa mainontaa.

Mainonnan makuun päässeet puolueet vasta sovittelevat ylleen asiakkaan manttelia. Pitäisikö niiden nyt liittyä Mainostajien Liittoon? Tai pestata riveihinsä brand manager?

Entä mikä on puolueen arvomaailma, brändi, brändiarkkitehtuuri, peruslupaus tai kuluttajamielikuva? Mitä viestii puheenjohtaja, mikä on ehdokkaan liikkumavara suhteessa puolueensa sanomaan? Kuka kontrolloi ristiriitaisia viestejä?

Onko yksikään puolue koskaan edes tosissaan näitä saippuakauppiaalle itsestään selviä asioita pohtinut?

Mainostoimistoja on poliittisenkin mainonnan lohkolla aika helppo asettaa jonoon, varsinkin näin jälkiviisaasti.

Mutta kuka opettaisi puolueet markkinoimaan? Kertoisi median hintoja taivastelevalle puoluesihteerille, että markkinointikoneiston toistuva kylmäkäynnistys vasta vaalien alla se vasta kallista lystiä onkin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    7. 7

      Bill Gates ehdottaa robottiveroa

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    10. 10

      Piti tulla työvoimapula – "Heille kävi huono tuuri"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää