Valikko

Body Shopin brändi kärsii fuusiossa

On pian kulunut vuosi siitä, kun The Body Shopin perustaja Anita Roddick taipui kosmetiikkajätti L'Orealin 955 miljoonan euron ostotarjoukseen. Body Shopin eettinen uskottavuus on pudonnut tuona aikana noin puolella.
Eettisistä arvoistaan tunnettu yritys sulatettiin osaksi kyseenalaisesta maineestaan tunnettua monikansallista, josta neljänneksen omistaa vieläkin likaisempana pidetty elintarvikemammutti Nestlé.

Brändien nousuja ja laskuja arvioiva BrandIndex kertoo The Body Shopin uskottavuuden pudonneen vuoden 2006 kohufuusion jälkeen kaiken kaikkiaan noin puoleen.

Kun Body Shopin kokonaispistemäärä ennen fuusiota pysyi tasaisesti 25:ssä, on se lähes vuosi L'Oreal-kaupan jälkeen vain 14. Brändien trendikkyyttä mittaavassa Buzz-kategoriassa Body Shop putosi peräti 10 pistettä -4:ään.

Samaan tulokseen on päätynyt brittilehti Ethical Consumer, joka ylläpitää kulutustottumuksiin perustuvaa, eettistä brändimittaria Ethiscorea: siellä Body Shopin ranking romahti 11:sta neljään ja puoleen pisteeseen.

– Luku osoittaa, että asiakkaat eivät vieläkään ole antaneet anteeksi. Emmekä me usko, että se siitä mihinkään nousisi. En usko, että suosio koskaan palaa enää ennalleen. L'Oreal on eettisestä näkökulmasta katsottuna yksi kyseenalaisimmista yrityksistä, sanoo Ethiscoren Lindsay Whalen Taloussanomille.

Mutta L'Orealin myyntiluvut kertovat toista tarinaa: Body Shopin, joka toimii erillisenä yksikkönä suuryrityksen alaisuudessa, myynti kasvoi vuoden 2006 viimeisen puolen vuoden aikana reilusti yli kymmenen prosenttia. Voittoa The Body Shop teki kyseisenä ajanjaksona noin 58 miljoonaa euroa.

Tulos on ristiriitainen - varsinkin, kun fuusion alkuvaiheessa Body Shopin ennustettiin menettävän uskollisimmat asiakkaansa ja tekevän huimaa tappiota.

Body Shopin kuuluisa arvomaailma oli vain osa ostoperustetta, ehdottaa englantilainen The Observer -lehti. Sen mukaan Body Shop -kuluttaja pitää brändistä, imagosta ja Body Shopin tuotteista, mutta taustalla oleva eettisyys onkin toisarvoista.

– Kaikki riippuu tietenkin siitä, millä perusteella asiakas tuotteen ostaa. Monet eivät edes tiedä, kuka brändin omistaa ja mihin raha menee. Osa ei edes välitä. Totta kai Body Shopin myynti on noussut, niin kävi kaikilla sektoreilla kyseisen ajanjakson aikana, en pitäisi sitä merkkinä asiakkaiden anteeksiannosta, Whalen sanoo.

Myyntiluvut eivät ole L'Oreal-kriitikoita vaimentaneet, mutta Dame Anitan leirissä on jo alkujärkytyksestä toivuttu. Yhdistymistä monikansalliseen punnitaan nyt toisestakin näkökulmasta.

Kriitikot kutsuvat liittoa lyhytnäköiseksi strategiaksi, mutta puolustajien mukaan se voi onnistuessaan luoda kosmetiikkamarkkinoille vihreän jättiläisen, joka pesee L'Orealin kasvot, mutta antaa Body Shopille sitä, mitä se ei ilman ranskalaisyritystä olisi voinut saavuttaa: mainstream-kuluttajia.

– Uskon tähän hyvin vahvasti. Ja sitä paitsi, kesäkuuhun mennessä L'Orealilla on myyntihyllyssään tuotteita, joissa on alkuperältään ideologiamme mukaisia raaka-aineita, Anita Roddick sanoo The Times -lehdessä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    9. 9

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    10. 10

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    9. 9

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää