Pleikkari ja Madonna-mallisto myydään hypellä

Uusi PlayStation-pelikonsoli on hyvä esimerkki siitä, miten tuotteita myydään ilmiön kautta. Myös H&M:n Madonna-mallistoa myydään nyt kovalla hypellä.


Viime viikolla on jonotettu kahdesti kaupan oven takana odottaen liikkeen avautumista. Torstaina väki seisoi vaatejätti H&M:n ovella, kun myyntiin tuli Madonna-mallisto. Perjantaina ihmiset jonottivat uusimman PlayStation-pelikonsolin lanseerausta.

Ja molempien – niin vaatemalliston kuin pelikonsolin – saapumista on edeltänyt valtava hypetys.

Näinkö uutuudet meille nyt myydään?

– Hypetyksen tarkoitus ei ole vain herättää huomiota, vaan luoda ilmiö, sanoo projektijohtaja Nando Malmelin Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta. Hän on tutkinut muun muassa viestinnän ja markkinoinnin yhdistymistä.

– Minusta Madonna-kampanja on H&M:ltä varsin rutiinikampanja. He ovat tehneet samantyyppisiä jo useita. Mutta ilmiselvästi ne tehoavat varsin hyvin, hän jatkaa.

H&M:n markkinointipäällikkö Kirsi Räikkönen sanoi perjantaina Taloussanomissa, että mainoksissa näkyneet tuotteet olivat avajaisaamun selkeitä hittejä. Madonna-mallisto jatkaa linjaa, jonka aloittivat Karl Lagerfeld ja Stella McCartney.

Myös tutkija Kalle Haatanen Helsingin yliopiston yhteiskuntapolitiikan laitokselta pitää hypetystä hyvin tähän aikaan sopivana ilmiönä.

– Tätä aikaa on kuvattu sanomalla, että sanan aika on ohi, kuvat ovat tulleet tilalle. Tässä tapauksessa voi sanoa, että tilalle on tullut parveilu, Haatanen sanoo.

Jopa kauppiaat itse ovat myöntäneet yllättyneensä kauppojen ovien taakse jonottamaan kertyneiden ihmisten määrästä.

– Ajalle on tyypillistä, että ihmiset lähtevät innoissaan kollektiivisesti liikkeelle. Nimenomaan parveilevat. Ja usein keskiössä on jonkinlainen ikoni, Haatanen jatkaa.

Esimerkiksi Nissan promosi uutuusautoaan Helsingissä maaliskuun alkupuolella kutsuvierasjuhlalla, jossa esiintyi räppäri P. Diddy.

Mutta eikö vaarana ole, että ilmiö kääntyy itseään vastaan? Että ihmiset kyllästyvät?

– Totta kai, jos hypetystä on liikaa, ilmiö voi kääntyä itseään vastaan, Haatanen sanoo.

Samoilla linjoilla on Nando Malmelin.

– Riskejä on aina. Esimerkiksi H&M on ilmeisesti laskenut sen varaan, että Madonnassa on riittävästi luottamuspääomaa, vaikka häntä on käytetty lukuisia kertoja eri tuotteiden keulakuvana.

Hyvää tulosta tuotti myös uuden PlayStationin hehkuttaminen. Perjantaina alkuiltapäivään mennessä pelikonsoleita oli myyty 3 500 kappaletta, kun niitä kaikkiaan tuli Suomessa myyntiin hieman alle 10 000 kappaletta.

Ennakkoon oli varattu 4 500 konsolia, joista osa haettiin perjantaina. Niinpä 3 500 kappaleessa osa on perjantain uutta myyntiä, osa jo varattujen konsolien noutamista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    4. 4

      5 kuukautta kestäneestä euribor-korkojen manipuloinnista valtavat sakot

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Arveluttavatko lääkärien lääkeyhtiöiltä saamat rahat? – Nyt ne ovat julkisia

    10. 10

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää