Jim panostaa miesteemoihin

Nelonen Media hakee 40 prosentin siivua televisio-mainonnasta. Uusi digikanava Jim tarjoaa mainostajille miesyleisöjä, kertoo Jimin kanavapäällikkö Elina Pentinsaari.
Nelosen kanavapäälliköllä on syytä tyytyväisyyteen. Helmikuun lopulla aloittaneen digikanava Jimin katsojaluvut ovat pysytelleet puolen miljoonan tuntumassa. Se ylitti kanavaväen odotukset.

– Suuren median lanseeraaminen vie tietenkin oman aikansa, mutta hyvältä näyttää. Esimerkiksi harrasteohjelmien suosio yllätti. Millaisiksi katsojaluvut sitten kevään mittaan asettuvat, jää nähtäväksi. Mainostajat ovat olleet kiinnostuneita ja ostaneet mainontaa, Elina Pentinsaari iloitsee.

– Ohjelmapaikoitettu tarjonta ja teema-ajattelu on viety nykyisistä kanavista pisimmälle. Ohjelmatyypit toistuvat joka päivä samoina kellonaikoina, eli katsoja tietää mitä milloinkin saa.

Teemoitettu ohjelmakartta auttaa myös mainostajia näkemään, milloin pääkohderyhmän varmimmin tavoittaa. Jimin ohjelmisto on profiloitu myös miespainotteisesti, 65 prosenttia katsojista on miehiä.

Vielä ankarammin miesten ajasta kamppailee MTV3:n Max, jota on mainostettu ensimmäiseksi vain miehille tarkoitetuksi tv-kanavaksi Suomessa.

Jimin painopiste on myöhäisillassa, jolloin katsojien enemmistön arvioidaan olevan juuri miehiä. Eivätkö työtä ja perhe-elämää pitkin päivää yhteen sovittelevat naiset jaksa katsoa iltaohjelmia?

– Voihan se vähän niinkin olla, Pentinsaari hymähtää.

– Kansainvälinen trendi on, että miehet katsovat televisiota naisia myöhempään.

Maailmalla tv-mainonnalle ennustetaan synkkiä aikoja, kun sponsorointi, ohjelmayhteistyö ja tuotesijoittelu lisääntyvät. Suomessa televisio houkuttaa mainostajia edelleen. Sen osuus koko mediamainonnasta on viidennes.

– Ihmiset ovat kiinnostuneet tv-mainoksista, mutta tarkempaa tietoa kaivataan siitä, miten mainokset toimivat ja mikä on niiden huomioarvo.

Tarkkoja mainostulotavoitteita Pentinsaari ei kerro.

– Kasvua tietenkin haetaan, mutta alkuvaiheessa panostetaan erityisesti Jimin tunnettuuden lisäämiseen. Tavoitteena on, että 70-80 prosenttia suomalaisista tuntee kanavan loppukevääseen mennessä.

Nelonen Media hakee 40 prosentin osuutta tv-mainonnasta. Miesten lisäksi Jim tavoittelee Nelosen tavoin "muutosmyönteisiä suomalaisia". Se ei Pentinsaaren mukaan silti syö emokanavan katsojia.

– Usealla kanavalla pystyy palvelemaan useampia katsojia. Muutosmyönteisten ryhmä on noin 2,5 miljoonaa ihmistä eli kyllä katsojia riittää useammalle omallekin kanavalle.

Nelonen on osa SanomaWSOY-konsernia, joka julkaisee myös Taloussanomia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Orpo: ”Kreikan talouskasvu on ollut yllättävän hyvää”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää