Valikko

Jim panostaa miesteemoihin

Nelonen Media hakee 40 prosentin siivua televisio-mainonnasta. Uusi digikanava Jim tarjoaa mainostajille miesyleisöjä, kertoo Jimin kanavapäällikkö Elina Pentinsaari.
Nelosen kanavapäälliköllä on syytä tyytyväisyyteen. Helmikuun lopulla aloittaneen digikanava Jimin katsojaluvut ovat pysytelleet puolen miljoonan tuntumassa. Se ylitti kanavaväen odotukset.

– Suuren median lanseeraaminen vie tietenkin oman aikansa, mutta hyvältä näyttää. Esimerkiksi harrasteohjelmien suosio yllätti. Millaisiksi katsojaluvut sitten kevään mittaan asettuvat, jää nähtäväksi. Mainostajat ovat olleet kiinnostuneita ja ostaneet mainontaa, Elina Pentinsaari iloitsee.

– Ohjelmapaikoitettu tarjonta ja teema-ajattelu on viety nykyisistä kanavista pisimmälle. Ohjelmatyypit toistuvat joka päivä samoina kellonaikoina, eli katsoja tietää mitä milloinkin saa.

Teemoitettu ohjelmakartta auttaa myös mainostajia näkemään, milloin pääkohderyhmän varmimmin tavoittaa. Jimin ohjelmisto on profiloitu myös miespainotteisesti, 65 prosenttia katsojista on miehiä.

Vielä ankarammin miesten ajasta kamppailee MTV3:n Max, jota on mainostettu ensimmäiseksi vain miehille tarkoitetuksi tv-kanavaksi Suomessa.

Jimin painopiste on myöhäisillassa, jolloin katsojien enemmistön arvioidaan olevan juuri miehiä. Eivätkö työtä ja perhe-elämää pitkin päivää yhteen sovittelevat naiset jaksa katsoa iltaohjelmia?

– Voihan se vähän niinkin olla, Pentinsaari hymähtää.

– Kansainvälinen trendi on, että miehet katsovat televisiota naisia myöhempään.

Maailmalla tv-mainonnalle ennustetaan synkkiä aikoja, kun sponsorointi, ohjelmayhteistyö ja tuotesijoittelu lisääntyvät. Suomessa televisio houkuttaa mainostajia edelleen. Sen osuus koko mediamainonnasta on viidennes.

– Ihmiset ovat kiinnostuneet tv-mainoksista, mutta tarkempaa tietoa kaivataan siitä, miten mainokset toimivat ja mikä on niiden huomioarvo.

Tarkkoja mainostulotavoitteita Pentinsaari ei kerro.

– Kasvua tietenkin haetaan, mutta alkuvaiheessa panostetaan erityisesti Jimin tunnettuuden lisäämiseen. Tavoitteena on, että 70-80 prosenttia suomalaisista tuntee kanavan loppukevääseen mennessä.

Nelonen Media hakee 40 prosentin osuutta tv-mainonnasta. Miesten lisäksi Jim tavoittelee Nelosen tavoin "muutosmyönteisiä suomalaisia". Se ei Pentinsaaren mukaan silti syö emokanavan katsojia.

– Usealla kanavalla pystyy palvelemaan useampia katsojia. Muutosmyönteisten ryhmä on noin 2,5 miljoonaa ihmistä eli kyllä katsojia riittää useammalle omallekin kanavalle.

Nelonen on osa SanomaWSOY-konsernia, joka julkaisee myös Taloussanomia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää