Valikko

Hartwall haluaa arvostusta oluelle

Juomayhtiö Hartwall haluaa monipuolistaa markkinointiaan. Kilpailutuksella avuksi löytyi Suomen toiseksi suurin mediatoimisto Carat.


– Mediakustannuksiin menee suurin osa markkinointikustannuksista, joten hyville neuvoille on aina käyttöä, myöntää Hartwallin markkinointijohtaja Andy Neal.

Mediabudjettiaan Hartwall ei paljasta. TNS Gallupin tietojen mukaan se oli viime vuonna Suomen 15. suurin merkkimainostaja.

Carat on vastannut Hartwallin mediastrategiasta vuoden alusta lähtien. Suomeksi sanottuna Carat miettii, minkä medioiden kautta Hartwallin mainonta tavoittaa sopivimmat kohderyhmät kullekin tuotemerkilleen.

Yhteistyön ensimmäiset hedelmät nähdään kevään aikana.

Neal toivoo, että yhteistyö auttaa myös kokonaisvaltaisemman brändikokemuksen tuottamisessa.

– Vasta kun kuluttaja näkee brändin television lisäksi kaupassa ja pubissa, hän ajattelee, että jotain on todella tekeillä. Läsnäolo viime kesän festivaaleilla antoi meille tästä tuntumaa.

Hartwall pyrkii hiomaan kaikkien tuotteidensa markkinointia monipuolisempaan suuntaan ja lähemmäksi kuluttajaa. Tuotekohtaiset mediastrategiat ovat vielä mietinnän alla, mutta tavoitteet ovat selvät.

Virvoitusjuomien ja vesien markkinoinnissa Hartwallin haasteet ovat suoraviivaisia: volyymia haetaan lisää niin limsa- kuin vesipuolella.

Voimakkain tuotemerkki, Hartwall Jaffa, on saatava paremmin läpi teini-ikäisten keskuudessa, ja Novelle-pullovesille haetaan kasvua kaikilla mahdollisilla alueilla.

– Suomessa pulloveden kulutus on vielä lastenkengissä. Siinä meillä on paljon tehtävää, että saamme suomalaiset juomaan vettä, Neal sanoo.

Suurimman haasteen asettaa oluen markkinointi. Hartwall on jo aikaisemmin osoittanut haluttomuutensa hintakilpailuun. Uuden mediatoimiston avulla se yrittää löytää toisenlaista suuntaa olutmarkkinoille.

– Iso tavoite tälle vuodelle on se, että saisimme aktiivisesti palautettua oluelle sitä arvoa, joka oluelle kuuluu. Tämä on tavoite, joka kaipaa eniten uudenlaista ajattelua, Neal sanoo.

Hän myöntää, että edessä on pitkä ja hidas prosessi.

– Olut sopii hyvin viinin ja virvoitusjuomien rinnalle ruokapöytään. Tämä näkyisi myös myyntiluvuissamme.

Kuulostaa siltä kuin Hartwallin brittiläinen markkinointijohtaja haluaisi kasvattaa mäyräkoirakierteeseen ajautuneita suomalaisia.

– Toivon, että siitä tulee meille kaikille nautinnollinen oppitunti, Neal naurahtaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää