SEK uskoo syviin suhteisiin

Mainostoimisto SEK & Greyn myyntikate on kehittynyt viime vuodet miinusmerkkisesti. Toimitusjohtajana aloittanut Marco Mäkinen lupaa, että myyntikatteen lasku päättyy tähän tilikauteen.
Viimeksi päättyneellä tilikaudella myyntikate laski lähes yhdeksän prosenttia 13 miljoonasta eurosta vajaaseen 12 miljoonaan euroon.

Uudeksi toimitusjohtajaksi Arto Heimosen tilalle nimitetty Mäkinen vakuuttaa, että tänä vuonna käyrä kääntyy. Tarkkoja tavoitteita hän ei kerro, mutta elokuun lopussa päättyvän tilikauden tilanne "näyttää hyvältä".

Uusi nousu on Mäkisen mukaan vahvan asiakaskunnan ansiota.

– Meillä on asiakkaina johtavia suomalaisia brändejä, jotka joutuvat puolustamaan asemiaan sekä kotimaassa että kansainvälisillä markkinoilla. Asiakkaat luottavat meihin ja siihen, että yhteistyöhön kannattaa satsata.

Mäkinen kuvailee SEKin asiakassuhteita ainutlaatuisiksi.

– Suhde on vahva ja syvä ja ihmiset tuntevat toisensa monella tasolla. Me teemme tätä työtä yhdessä: mietimme tuotestrategioita, kansainvälistymisstrategioita ja sitä, mitä kampanjoiden taustalla tapahtuu. Tämä on kokonaisuuksien hallintaa.

Viime vuosien kasvutoimistoista iso osa on ollut digi-, jakelutie- ja tapahtumamarkkinointiin erikoistuneita toimistoja. Mäkistä erikoistuneiden toimistojen nousu ei pelota. Hän näkee ne täyden palvelujen toimistojen tarjoamaa täydentävinä toimijoina.

– Kun tulee lisää osaajia ja tekijöitä, voimme kasvattaa koko markkinaa ja auttaa suomalaisia yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään.

SEKin vahvuutena Mäkinen pitää kokonaisvaltaista palvelumallia.

– Meillä on vahvat perinteet toimistona, joka on tehnyt kaikkea. Monet asiakkaat haluavat edelleen kaikki palvelut yhden oven takaa.

SEKin kasvualoiksi Mäkinen listaa konsultoinnin, valmennuksen, markkinointi-PR:n ja asiakassuhdeviestinnän.

– Perinteisen tuotantovaltaisen mätön näkymät eivät ole valoisat.

Mäkinen myöntää, että mainostoimistoalaa vaivaa konservatiivisuus. SEK on hänen mukaansa nyt herännyt etsimään ja tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja.

Herättäjinä ovat toimineet uudet asiakkaat, kuten Fazer, Lumene, Finlayson ja Kemira.

– Ne ovat tulleet hakemaan meiltä nimenomaan uutta ajattelua, Mäkinen sanoo.

Esimerkiksi Lumenen kansainvälistymisstrategiassa keskeisessä roolissa on jakelutiemarkkinointi, joka on avain Venäjän ja Yhdysvaltain markkinoiden valtaamiseen. SEK toi jakelutiemarkkinoinnin aiempaa lähemmäksi toiminnan ydintä vuosi sitten, kun jakelutiemarkkinointia ryhmässä tehnyt G2 Helsinki yhdistettiin SEK & Greyhin.

– Myös digitaalisuus on tärkeää kansainvälistyville asiakkaillemme. Tätä osaamista olemme vahvistaneet täsmärekrytoinneilla.

Asiakkaiden vaatimustason ja odotusten kasvu on Mäkisen mukaan tehnyt mainosammattilaisen työstä entistä mukavampaa.

– Välillä riitti, että tehtiin brändiä. Nyt korostuu taas myyntitulosten tekeminen ja se on iloinen asia. Se tekee työstä bisneskriittisempää, mutta jos onnistumme siinä, meidän arvomme asiakkaiden silmissä kasvaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    6. 6

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    7. 7

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    8. 8

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    9. 9

      Pörssin päälistalle pyrkivä Suomen Hoivatilat ampaisi

    10. 10

      Frankfurtin ja Lontoon pörssien yhdistyminen uhkaa kaatua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    10. 10

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää