Valikko

SEK uskoo syviin suhteisiin

Mainostoimisto SEK & Greyn myyntikate on kehittynyt viime vuodet miinusmerkkisesti. Toimitusjohtajana aloittanut Marco Mäkinen lupaa, että myyntikatteen lasku päättyy tähän tilikauteen.
Viimeksi päättyneellä tilikaudella myyntikate laski lähes yhdeksän prosenttia 13 miljoonasta eurosta vajaaseen 12 miljoonaan euroon.

Uudeksi toimitusjohtajaksi Arto Heimosen tilalle nimitetty Mäkinen vakuuttaa, että tänä vuonna käyrä kääntyy. Tarkkoja tavoitteita hän ei kerro, mutta elokuun lopussa päättyvän tilikauden tilanne "näyttää hyvältä".

Uusi nousu on Mäkisen mukaan vahvan asiakaskunnan ansiota.

– Meillä on asiakkaina johtavia suomalaisia brändejä, jotka joutuvat puolustamaan asemiaan sekä kotimaassa että kansainvälisillä markkinoilla. Asiakkaat luottavat meihin ja siihen, että yhteistyöhön kannattaa satsata.

Mäkinen kuvailee SEKin asiakassuhteita ainutlaatuisiksi.

– Suhde on vahva ja syvä ja ihmiset tuntevat toisensa monella tasolla. Me teemme tätä työtä yhdessä: mietimme tuotestrategioita, kansainvälistymisstrategioita ja sitä, mitä kampanjoiden taustalla tapahtuu. Tämä on kokonaisuuksien hallintaa.

Viime vuosien kasvutoimistoista iso osa on ollut digi-, jakelutie- ja tapahtumamarkkinointiin erikoistuneita toimistoja. Mäkistä erikoistuneiden toimistojen nousu ei pelota. Hän näkee ne täyden palvelujen toimistojen tarjoamaa täydentävinä toimijoina.

– Kun tulee lisää osaajia ja tekijöitä, voimme kasvattaa koko markkinaa ja auttaa suomalaisia yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään.

SEKin vahvuutena Mäkinen pitää kokonaisvaltaista palvelumallia.

– Meillä on vahvat perinteet toimistona, joka on tehnyt kaikkea. Monet asiakkaat haluavat edelleen kaikki palvelut yhden oven takaa.

SEKin kasvualoiksi Mäkinen listaa konsultoinnin, valmennuksen, markkinointi-PR:n ja asiakassuhdeviestinnän.

– Perinteisen tuotantovaltaisen mätön näkymät eivät ole valoisat.

Mäkinen myöntää, että mainostoimistoalaa vaivaa konservatiivisuus. SEK on hänen mukaansa nyt herännyt etsimään ja tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja.

Herättäjinä ovat toimineet uudet asiakkaat, kuten Fazer, Lumene, Finlayson ja Kemira.

– Ne ovat tulleet hakemaan meiltä nimenomaan uutta ajattelua, Mäkinen sanoo.

Esimerkiksi Lumenen kansainvälistymisstrategiassa keskeisessä roolissa on jakelutiemarkkinointi, joka on avain Venäjän ja Yhdysvaltain markkinoiden valtaamiseen. SEK toi jakelutiemarkkinoinnin aiempaa lähemmäksi toiminnan ydintä vuosi sitten, kun jakelutiemarkkinointia ryhmässä tehnyt G2 Helsinki yhdistettiin SEK & Greyhin.

– Myös digitaalisuus on tärkeää kansainvälistyville asiakkaillemme. Tätä osaamista olemme vahvistaneet täsmärekrytoinneilla.

Asiakkaiden vaatimustason ja odotusten kasvu on Mäkisen mukaan tehnyt mainosammattilaisen työstä entistä mukavampaa.

– Välillä riitti, että tehtiin brändiä. Nyt korostuu taas myyntitulosten tekeminen ja se on iloinen asia. Se tekee työstä bisneskriittisempää, mutta jos onnistumme siinä, meidän arvomme asiakkaiden silmissä kasvaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tänään selviää, milloin Länsimetro valmistuu – ISTV näyttää tilaisuuden suorana kello 12

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    8. 8

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    9. 9

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää