Valikko

Yritykset ulkoistavat tuntematta hyötyjä

Vaikka erilaisten liiketoimintaprosessien ulkoistamisen suosio onkin kasvussa, ei ulkoistamisen todellisia strategisia hyötyjä mitata riittävästi. Tämä käy ilmi KPMG Internationalin tuoreesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin ulkoistuksiin liittyviä eri osa-alueita sekä näiden tekijöiden vaikutusta ulkoistusten onnistumiseen ja liiketoiminnallisiin hyötyihin.
Tutkimuksen mukaan ongelmaksi muodostuu usein se, että ulkoistamispäätöksen pääasiallisena moottorina on pyrkimys alentaa kustannuksia. Tätä tarkoitusta varten useimmilla organisaatioilla onkin käytössään taloudelliset ja operatiiviset mittarit.

Vähemmän huomiota kiinnitetään kuitenkin ulkoistusprosessien strategisten hyötyjen saavuttamiseen; tässä suhteessa peräti 42 prosenttia tutkimuksessa mukana olleista yrityksistä oli vailla selkeitä ja toimivia arviointimittaristoja.

- Käytännön ongelmana strategisten mittaristojen yleistymisessä on tavoiteasetannan ja mittaamisen abstraktiotason nouseminen perinteisiä palvelutasomittareita huomattavasti vaativammalle tasolle, kommentoi Marjukka Markkanen KPMG:n IT Neuvontapalveluista.

- Palvelutasomittarit ovat jo vakiintuneet alalle ja niillä mitataan hyvin konkreettisia asioita kuten palvelun vasteaikojen pitävyyttä suhteessa sovittuihin. Palvelusuhteen seuranta ja kehittäminen näiden pohjalta on helppoa.

- Palvelutasomittarit eivät kuitenkaan usein kerro koko totuutta. Asiakas saattaa olla tyytymätön kumppaninsa toimintaan, vaikka mittaustulokset kertovat päinvastaista. Strategisten mittareiden puuttuessa ei nähdä todellisia kipupisteitä, eikä osata kehittää palvelusuhdetta oikeaan suuntaan.

Valtaosa tutkimukseen osallistuneista yrityksistä on kuitenkin tyytyväisiä nykyisiin ulkoistusjärjestelyihinsä. Peräti 89 prosenttia yrityksistä suunnittelee jatkavansa tai lisäävänsä nykyistä ulkoistustahtia.

Kumppanin valinta kestää ja maksaa

Yritykset ulkoistavat sisäisiä toimintojaan vähentääkseen kustannuksiaan ja parantaakseen tehokkuutta, mutta hyvin usein ulkoistuskumppanin valintaprosessi on pitkä ja kallis.

Tutkimuksessa ilmeni, että 79 prosenttia yrityksistä ei tunne tarkkaan ulkoistuskumppanin valintaprosessista aiheutuvia kustannuksia. Yli kolmannes vastaajista ei tiennyt, kuinka paljon työvoimakustannuksia ja aikaa ulkoistuskumppanin valintaprosessiin kuluu.

Puolella tutkituista yrityksistä ulkoistuskumppanin valintaprosessiin kului yli puoli vuotta ja 30 prosenttia vastaajista käytti valintaprosessiin yli yhdeksän kuukautta. Usein ulkoistuskumppanin valinta toteutetaan kaavamaisesti perinteisen vaiheistuksen mukaisesti. Valintaprosessia ei räätälöidä tilannekohtaisesti vastaamaan tarpeita.

- Näin pitkissä valintaprosesseissa jo oman työn kustannukset kasvavat merkittäviksi. Sovittamalla prosessia hankinnan tarpeisiin voidaan säästää ja kohdistaa voimavarat varsinaisen toiminnan kannalta olennaisiin asioihin, katsoo Markkanen.

Ongelmat liitetään ihmisiin

Alue, jossa on vielä paljon kehittämismahdollisuuksia, liittyy ulkoistamisprosesseissa mukana oleviin ihmisiin sekä ulkoistavan yrityksen ja palveluntuottajayrityksen yrityskulttuureihin. Nämä tekijät nähdään ulkoistushankkeissa usein toissijaisina tekijöinä, jotka usein jätetään valintaprosessin aikana kokonaan huomioimatta.

- Huomioimatta jättäminen voi johtua myös siitä, että yrityksillä ei ole riittävästi osaamista ulkoistamisprosessissa tarvittavista henkilöstö-prosesseista, työkaluista ja mittareista. Vielä ei osata myöskään ajatella, että esimerkiksi liian suuret kulttuurierot asiakkaan ja toimittajan välillä voivat osoittautua ulkoistuksen haasteeksi, ellei kulttuurieroja pyritä vähentämään tietoisesti, toteaa Varpu Välimaa KPMG:n People Services -palveluista.

Vastaajista 60 prosenttia oli sitä mieltä, että ulkoistuksen ongelmat liittyvät lähes poikkeuksetta ihmisiin, ja ainoastaan kaksitoista prosenttia katsoi ongelmien liittyvän ulkoistuskumppanin tietotaitoon. Inhimilliset ja kulttuurilliset yhteensopivuustekijät olisikin syytä selvittää jo ennen sopimuksen laadintaa ulkoistuskumppanin valintavaiheessa ja huomioida myös sopimusaikana, jolloin ulkoistamisen hyödyt mahdollistuvat entistä paremmin.

KPMG International selvitti 658 organisaation näkemyksiä ulkoistamisesta 32 maassa. Vastaajina oli sekä palvelun osto- että tuottajapuolen edustajia. Yli 80 prosenttia tutkimuksen kattamista hankintasopimuksista liittyi informaatioteknologian ulkoistamiseen, kahdeksantoista prosenttia liiketoiminnan prosessien ulkoistukseen ja kaksi prosenttia tiedonhallintaan liittyvien prosessien ulkoistukseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    3. 3

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    9. 9

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää