Yritykset ulkoistavat tuntematta hyötyjä

Vaikka erilaisten liiketoimintaprosessien ulkoistamisen suosio onkin kasvussa, ei ulkoistamisen todellisia strategisia hyötyjä mitata riittävästi. Tämä käy ilmi KPMG Internationalin tuoreesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin ulkoistuksiin liittyviä eri osa-alueita sekä näiden tekijöiden vaikutusta ulkoistusten onnistumiseen ja liiketoiminnallisiin hyötyihin.
Tutkimuksen mukaan ongelmaksi muodostuu usein se, että ulkoistamispäätöksen pääasiallisena moottorina on pyrkimys alentaa kustannuksia. Tätä tarkoitusta varten useimmilla organisaatioilla onkin käytössään taloudelliset ja operatiiviset mittarit.

Vähemmän huomiota kiinnitetään kuitenkin ulkoistusprosessien strategisten hyötyjen saavuttamiseen; tässä suhteessa peräti 42 prosenttia tutkimuksessa mukana olleista yrityksistä oli vailla selkeitä ja toimivia arviointimittaristoja.

- Käytännön ongelmana strategisten mittaristojen yleistymisessä on tavoiteasetannan ja mittaamisen abstraktiotason nouseminen perinteisiä palvelutasomittareita huomattavasti vaativammalle tasolle, kommentoi Marjukka Markkanen KPMG:n IT Neuvontapalveluista.

- Palvelutasomittarit ovat jo vakiintuneet alalle ja niillä mitataan hyvin konkreettisia asioita kuten palvelun vasteaikojen pitävyyttä suhteessa sovittuihin. Palvelusuhteen seuranta ja kehittäminen näiden pohjalta on helppoa.

- Palvelutasomittarit eivät kuitenkaan usein kerro koko totuutta. Asiakas saattaa olla tyytymätön kumppaninsa toimintaan, vaikka mittaustulokset kertovat päinvastaista. Strategisten mittareiden puuttuessa ei nähdä todellisia kipupisteitä, eikä osata kehittää palvelusuhdetta oikeaan suuntaan.

Valtaosa tutkimukseen osallistuneista yrityksistä on kuitenkin tyytyväisiä nykyisiin ulkoistusjärjestelyihinsä. Peräti 89 prosenttia yrityksistä suunnittelee jatkavansa tai lisäävänsä nykyistä ulkoistustahtia.

Kumppanin valinta kestää ja maksaa

Yritykset ulkoistavat sisäisiä toimintojaan vähentääkseen kustannuksiaan ja parantaakseen tehokkuutta, mutta hyvin usein ulkoistuskumppanin valintaprosessi on pitkä ja kallis.

Tutkimuksessa ilmeni, että 79 prosenttia yrityksistä ei tunne tarkkaan ulkoistuskumppanin valintaprosessista aiheutuvia kustannuksia. Yli kolmannes vastaajista ei tiennyt, kuinka paljon työvoimakustannuksia ja aikaa ulkoistuskumppanin valintaprosessiin kuluu.

Puolella tutkituista yrityksistä ulkoistuskumppanin valintaprosessiin kului yli puoli vuotta ja 30 prosenttia vastaajista käytti valintaprosessiin yli yhdeksän kuukautta. Usein ulkoistuskumppanin valinta toteutetaan kaavamaisesti perinteisen vaiheistuksen mukaisesti. Valintaprosessia ei räätälöidä tilannekohtaisesti vastaamaan tarpeita.

- Näin pitkissä valintaprosesseissa jo oman työn kustannukset kasvavat merkittäviksi. Sovittamalla prosessia hankinnan tarpeisiin voidaan säästää ja kohdistaa voimavarat varsinaisen toiminnan kannalta olennaisiin asioihin, katsoo Markkanen.

Ongelmat liitetään ihmisiin

Alue, jossa on vielä paljon kehittämismahdollisuuksia, liittyy ulkoistamisprosesseissa mukana oleviin ihmisiin sekä ulkoistavan yrityksen ja palveluntuottajayrityksen yrityskulttuureihin. Nämä tekijät nähdään ulkoistushankkeissa usein toissijaisina tekijöinä, jotka usein jätetään valintaprosessin aikana kokonaan huomioimatta.

- Huomioimatta jättäminen voi johtua myös siitä, että yrityksillä ei ole riittävästi osaamista ulkoistamisprosessissa tarvittavista henkilöstö-prosesseista, työkaluista ja mittareista. Vielä ei osata myöskään ajatella, että esimerkiksi liian suuret kulttuurierot asiakkaan ja toimittajan välillä voivat osoittautua ulkoistuksen haasteeksi, ellei kulttuurieroja pyritä vähentämään tietoisesti, toteaa Varpu Välimaa KPMG:n People Services -palveluista.

Vastaajista 60 prosenttia oli sitä mieltä, että ulkoistuksen ongelmat liittyvät lähes poikkeuksetta ihmisiin, ja ainoastaan kaksitoista prosenttia katsoi ongelmien liittyvän ulkoistuskumppanin tietotaitoon. Inhimilliset ja kulttuurilliset yhteensopivuustekijät olisikin syytä selvittää jo ennen sopimuksen laadintaa ulkoistuskumppanin valintavaiheessa ja huomioida myös sopimusaikana, jolloin ulkoistamisen hyödyt mahdollistuvat entistä paremmin.

KPMG International selvitti 658 organisaation näkemyksiä ulkoistamisesta 32 maassa. Vastaajina oli sekä palvelun osto- että tuottajapuolen edustajia. Yli 80 prosenttia tutkimuksen kattamista hankintasopimuksista liittyi informaatioteknologian ulkoistamiseen, kahdeksantoista prosenttia liiketoiminnan prosessien ulkoistukseen ja kaksi prosenttia tiedonhallintaan liittyvien prosessien ulkoistukseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää