Dna:n sketseissä oli ideaa

Tämä teki vaikutuksen mainostoimisto Heydayn luovaan johtajaan, Clio-mainoskilpailun tuomaristoon valittuun Jokko Halmeeseen.


Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta.

Mobiilioperaattori Dna:n nousuun kääntänyt Elämä on -kampanja. Kaikki muistavat varmasti vieläkin kampanjan spotit: Yhdessä versiossa shoppailtiin satojen tuhansien arvoisia vaatteita. Toisessa poltettiin rahaa takassa ja hiekoitettiin tietä timanteilla. Kolmannessa joku oli ostanut pihamaallensa tuhansia puutarhatonttuja.

Elämä kallis, dna halpa -sanonnasta tuli ilmiö. Se levisi tv- ja katumainonnasta työpaikkojen kahvipöytäpuheisiin. Koululaiset hokivat sitä. Toimittajat kirjoittelivat lehtiin. Homma taisi mennä jossain vaiheessa niinkin pitkälle, että joku alkoi myydä Elämä on -lippiksiä ja -t-paitoja.

Mitä tällä huumoripläjäyksellä sitten saatiin aikaiseksi? Dna oli vaikeassa asemassa. Asiakasvirta kävi kilpailijoiden suuntaan. Kaikilla oli sama tuote ja halpa hinta. Tällaisessa tilanteessa pisimmän korren vetää se, joka osaa viestiä kiinnostavimmalla tavalla.

Kilpailijoiden halvan oloisissa mainoksissa näytettiin tuotteen hinta, ei juuri muuta. Dna toimi eri tavalla. Se vetosi järjen lisäksi tunteeseen. Dna viesti halpaa hintaa kuten kilpailijatkin, mutta kiinnostavammalla tavalla. Ovipumppu alkoi laulaa. Kampanja saattoi pelastaa koko Dna:n.

Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kampanja alkoi 2004 ja sarja jatkui ainakin vuoden ajan. Myöhemmin Dna jatkoi samassa hengessä Kaamea kapula -kampanjalla.

Kuka idean keksi?

Idean keksivät mainostoimisto PHS:n copywriter Markku Rönkkö ja ad Jyrki Reinikka.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Elämä on -kampanja on mielestäni esimerkki vastaanottajaa kunnioittavasta markkinointiviestinnästä. Se tarjoaa hyvää sisältöä - tässä tapauksessa sketsiviihdettä. Kansa otti viestin sydämiinsä, ja siitä tuli osa populaarikulttuuria.

Mediat ja mainonta ovat muuttumassa kovaa vauhtia digitaalisiksi ja interaktiivisiksi. On web 2.0:aa, viraalimarkkinointia, YouTubea, MySpacea ja ensi vuonna taas jotain ihan uutta. Kaiken tämän muutoksen keskellä kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että hyvä mainonta perustuu jatkossakin hyvään ideaan. Ilman sitä ei ole mitään.

Mainitse muita onnistumisia.

Virtuaaliyhteisö Habbon menestystarina on edelleenkin kannustava esimerkki suomalaisille digitaalisten sisältöjen tuottajille.

Kun hyvä tuote ja hyvä markkinointi kohtaavat, syntyy tuloksia.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    3. 3

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    6. 6

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    7. 7

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    6. 6

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    7. 7

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    10. 10

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää