Valikko

Ostaja hukassa

Audiovisuaalisen yritysviestinnän nopea kehitys koettelee ostajien ammattitaitoa. Viestinnän välineet ovat lähentyneet toisiaan teknisesti, käyttötilanteet ovat muuttuneet ja verkko tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia.


– Kokonaisuudesta on tullut monimutkaisempi ja tarjonta on lisääntynyt. Alalla on paljon uusia, pieniä toimijoita ja hintahäiriköintiäkin, lisää audiovisuaaliseen suunnitteluun erikoistuneen Avsetin toimitusjohtaja Markku Roine.

Kilpailun lisääntymistä Roine pitää periaatteessa positiivisena asiana, mutta ostajan voi olla vaikea saada tolkkua siitä, kuka tekee mitäkin.

Lisähaastetta ostamiseen tuo se, etteivät ostajat ole enää puhtaasti viestinnän tai markkinoinnin väkeä, vaan yrityspresentaation saattaa tilata esimerkiksi talousosasto.

– On hyvä, että asiakas hyödyntää materiaalia laajemmin, mutta samalla kasvaa tuottajan vastuu kertoa konkreettisesti, mitä tehdään.

Hintakilpailutus erityisesti julkisella puolella saa Roineelta kritiikkiä. Kehnosti alaa tuntevan asiakkaan voi olla vaikea vertailla tarjouksia ja erityyppisiä ratkaisuja keskenään.

Roine toivoisi lisää keskustelua yrityspresentaatioiden hinnasta, laadusta ja tavoitteista.

– Julkishallinnon puolella ei ole enää mitään muuta kriteeriä kuin hinta. Se on kuitenkin hyvin rajallisesti sisältöä mittaava asia. Jos tarjouskilpailussa ratkaisun hintahaitari on 30 000–100 000 euroa, silloin tarjoajat ovat joko ymmärtäneet asian väärin tai tarjoavat eri asiaa, Roine sanoo.

Roineen vetämä Avset on vuonna 1974 perustettu kuuden hengen yritys, joka tekee lähinnä b-to-b-viestintää.

– Työmme ei näy yleisölle, vaan kohderyhmä tuntee meidät tilaajan kautta ja tilauksia saadaan referenssien kautta. Bisnes on luonteeltaan suljetumpaa kuin mainostoimistobisnes, jossa parhaita kampanjoita palkitaan suurella rummutuksella.

Avsetin liikevaihto on miljoonan luokkaa. Sen asiakkaat ovat suuria yrityksiä, kuten Wärtsilä, Neste Oil, Tekes ja UPM, ja tuotteet filmejä ja videoita sekä verkko-, yritys- ja tapahtumapresentaatioita.

– Tyypillinen tuote on yhtiökokouksen alussa esitettävä yrityspresentaatio, Roine toteaa.

Parhaillaan Avset tekee esimerkiksi Neste Oilille filmiä, jossa otetaan kantaa biopolttoaineisiin ja Neste Oilin asemaan niiden tuottajana. Filmiä on tarkoitus käyttää yritysviestinnässä, sijoittajatapaamisissa ja yhtiökokouksissa.

Videon asema yritysviestinnän ilmaisuvälineenä on Roineen mukaan vahvistunut verkossa tapahtuneen kehityksen vuoksi. Muutosta ovat edesauttaneet YouTube-palvelun suosio ja teknisellä puolella laajakaistan yleistyminen ja siirtonopeuksien kasvu.

Perinteinen Powerpoint-esityskin voi olla ammattilaisten käsissä näppärä väline.

– Kyllä sitäkin käytetään, Roine kertoo.

Avset tekee yhteistyötä myös mainostoimistojen kanssa brändin jalkauttamisessa. Hän kuvailee sitä brändin sopeuttamiseksi visuaaliseen maailmaan.

– Yleensä brändiohjeistus kattaa vain printin eikä ota kantaa liikkuvaan kuvaan, Roine kritisoi.

Brändin merkitys on Roineen mielestä onneksi b-to-b-viestinnässäkin kasvamassa.

– Edelleen luotetaan liikaa informaation ja faktan kaikkivoipaisuuteen, jos otetaan tarkastelun toiseksi ääripääksi mainonta, jossa haetaan emotionaalisuutta. Parempaan suuntaan on silti menty, sanoo Roine.

Verkostoitunutta viestintää

  • Audiovisuaalisen yritysviestinnän toimialalla ei ole kiinteitä organisaatioita, vaan alan yritykset ovat suunnittelu- ja toteutusorganisaatioita.
  • Alan yrityksistä noin kolmannes kuuluu Suomen audio-
    visuaalisen alan tuottajien etujärjestöön Satuun.
  • Vuonna 2004 niiden kokonaistuotanto oli 19,1 miljoonaa euroa ja vuotta myöhemmin 23,1 miljoonaa euroa. Vuoden 2006 kasvuarvio on 6–10 prosenttia.
  • Yritysviestinnän osuus audiovisuaalisen alan kokonaistuotannosta on vajaa viidennes.
  • Lähde: Satu ry.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    7. 7

      Yksi asia sai Nordean uskomaan kasvuun: ”Se ratkaiseva tekijä”

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      1 600 työntekijää jättää Ericssonin vapaaehtoisesti

    10. 10

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää