Ostaja hukassa

Audiovisuaalisen yritysviestinnän nopea kehitys koettelee ostajien ammattitaitoa. Viestinnän välineet ovat lähentyneet toisiaan teknisesti, käyttötilanteet ovat muuttuneet ja verkko tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia.


– Kokonaisuudesta on tullut monimutkaisempi ja tarjonta on lisääntynyt. Alalla on paljon uusia, pieniä toimijoita ja hintahäiriköintiäkin, lisää audiovisuaaliseen suunnitteluun erikoistuneen Avsetin toimitusjohtaja Markku Roine.

Kilpailun lisääntymistä Roine pitää periaatteessa positiivisena asiana, mutta ostajan voi olla vaikea saada tolkkua siitä, kuka tekee mitäkin.

Lisähaastetta ostamiseen tuo se, etteivät ostajat ole enää puhtaasti viestinnän tai markkinoinnin väkeä, vaan yrityspresentaation saattaa tilata esimerkiksi talousosasto.

– On hyvä, että asiakas hyödyntää materiaalia laajemmin, mutta samalla kasvaa tuottajan vastuu kertoa konkreettisesti, mitä tehdään.

Hintakilpailutus erityisesti julkisella puolella saa Roineelta kritiikkiä. Kehnosti alaa tuntevan asiakkaan voi olla vaikea vertailla tarjouksia ja erityyppisiä ratkaisuja keskenään.

Roine toivoisi lisää keskustelua yrityspresentaatioiden hinnasta, laadusta ja tavoitteista.

– Julkishallinnon puolella ei ole enää mitään muuta kriteeriä kuin hinta. Se on kuitenkin hyvin rajallisesti sisältöä mittaava asia. Jos tarjouskilpailussa ratkaisun hintahaitari on 30 000–100 000 euroa, silloin tarjoajat ovat joko ymmärtäneet asian väärin tai tarjoavat eri asiaa, Roine sanoo.

Roineen vetämä Avset on vuonna 1974 perustettu kuuden hengen yritys, joka tekee lähinnä b-to-b-viestintää.

– Työmme ei näy yleisölle, vaan kohderyhmä tuntee meidät tilaajan kautta ja tilauksia saadaan referenssien kautta. Bisnes on luonteeltaan suljetumpaa kuin mainostoimistobisnes, jossa parhaita kampanjoita palkitaan suurella rummutuksella.

Avsetin liikevaihto on miljoonan luokkaa. Sen asiakkaat ovat suuria yrityksiä, kuten Wärtsilä, Neste Oil, Tekes ja UPM, ja tuotteet filmejä ja videoita sekä verkko-, yritys- ja tapahtumapresentaatioita.

– Tyypillinen tuote on yhtiökokouksen alussa esitettävä yrityspresentaatio, Roine toteaa.

Parhaillaan Avset tekee esimerkiksi Neste Oilille filmiä, jossa otetaan kantaa biopolttoaineisiin ja Neste Oilin asemaan niiden tuottajana. Filmiä on tarkoitus käyttää yritysviestinnässä, sijoittajatapaamisissa ja yhtiökokouksissa.

Videon asema yritysviestinnän ilmaisuvälineenä on Roineen mukaan vahvistunut verkossa tapahtuneen kehityksen vuoksi. Muutosta ovat edesauttaneet YouTube-palvelun suosio ja teknisellä puolella laajakaistan yleistyminen ja siirtonopeuksien kasvu.

Perinteinen Powerpoint-esityskin voi olla ammattilaisten käsissä näppärä väline.

– Kyllä sitäkin käytetään, Roine kertoo.

Avset tekee yhteistyötä myös mainostoimistojen kanssa brändin jalkauttamisessa. Hän kuvailee sitä brändin sopeuttamiseksi visuaaliseen maailmaan.

– Yleensä brändiohjeistus kattaa vain printin eikä ota kantaa liikkuvaan kuvaan, Roine kritisoi.

Brändin merkitys on Roineen mielestä onneksi b-to-b-viestinnässäkin kasvamassa.

– Edelleen luotetaan liikaa informaation ja faktan kaikkivoipaisuuteen, jos otetaan tarkastelun toiseksi ääripääksi mainonta, jossa haetaan emotionaalisuutta. Parempaan suuntaan on silti menty, sanoo Roine.

Verkostoitunutta viestintää

  • Audiovisuaalisen yritysviestinnän toimialalla ei ole kiinteitä organisaatioita, vaan alan yritykset ovat suunnittelu- ja toteutusorganisaatioita.
  • Alan yrityksistä noin kolmannes kuuluu Suomen audio-
    visuaalisen alan tuottajien etujärjestöön Satuun.
  • Vuonna 2004 niiden kokonaistuotanto oli 19,1 miljoonaa euroa ja vuotta myöhemmin 23,1 miljoonaa euroa. Vuoden 2006 kasvuarvio on 6–10 prosenttia.
  • Yritysviestinnän osuus audiovisuaalisen alan kokonaistuotannosta on vajaa viidennes.
  • Lähde: Satu ry.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    3. 3

      Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

    4. 4

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    5. 5

      Lapsi hoitoon viimeistään 1,5-vuotiaana, isälle 6 kk vapaa – näin EK uudistaisi perhevapaita

    6. 6

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    7. 7

      Berner: Seuraavan sukupolven 5G-verkot voivat tuoda Suomeen uusia operaattoreita

    8. 8

      Masentuneen eläkehakemus hylätään yhä useammin – ”Syy ei ole tiedossa”

    9. 9

      Kiirettä pitää, koska kiire on statusta

    10. 10

      Tutkija: Joka neljäs työtön tosiasiassa työkyvytön tai tuen tarpeessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Asuntokaupan kahtiajako repesi entisestään

    10. 10

      Autokonserni Laakkosen yt:t päätökseen – 77 irtisanotaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää