Valikko

Itämeren laivat käyvät vauhtikisaa

Itämeren matkustajaliikenteessä kovin kilpailu on käynnissä Helsinki–Tallinna-välin nopeissa yhteyksissä. Varustamot uskovat, että suomalaisia kiinnostavat humpparisteilyjä enemmän nopeat laivayhteydet Viroon.
Suomalainen ei enää matkusta Tallinnaan vain ostoksille. Usein hän jatkaa matkaansa muualle Viroon ja Baltiaan.

Itämeren hitailla, isoilla aluksilla matkustajamäärät ovatkin vuosia pysyneet vakiona. Helsingin ja Tallinnan välillä seilaa vuodessa kuusi miljoonaa ja Suomen ja Ruotsin välillä kymmenen miljoonaa matkaajaa.

Tänä purjehduskautena kilpailuasetelmia sekoittaa Tallink ja sen uusi nopea Star-alus. Tallink yrittää houkutella matkaajia Nordic Jet Linen, Linda Linen ja Super SeaCatin hallitsemilta pika-aluksilta.

Kilpailuun tuo lisäjännitystä Super SeaCat, joka markkinahuhujen mukaan on myynnissä.

Varustamoa vaivaa lisäksi myynnin takkuilu. Super SeaCatit ovat seilanneet Itämerellä itsenäisenä laivayhtiönä viime syksystä lähtien, kun sen entinen emoyhtiö Silja Line siirtyi osaksi Tallinkia.

Siljasta irrottautumisen jälkeen Super SeaCat joutui rakentamaan varausjärjestelmänsä ja myyntikanavansa tyhjästä.

– Meillä on mennyt aikaa tehdä itseämme tunnetuksi yksittäisen matkustajien parissa. Matkustajilla on ollut ongelmia, mistä he voivat tehdä varauksia, Super SeaCatin toimitusjohtaja Ari-Pekka Soini muotoilee.

Suurempia muutoksia Itämeren risteilyihin on tuomassa se, että Super SeaCatin ulkomainen emoyhtiö SeaContainersin haki viime syksynä velkojien suojaa.

Yhtiö on käytännössä konkurssitilassa ja se voi joutua myymään osia toiminnastaan.

Ari-Pekka Soini ei kerro omistajien suunnitelmista. Hän sanoo vain, että varustamo on laatinut budjettinsa sen mukaan, että se tekee tänä kesänä viime vuoden tapaan kahdella aluksella 2 300 matkaa Suomen ja Viron välillä.

Uutena aluevaltauksena Super SeaCat aloittaa tänä kesänä räätälöidyt purjehdukset Suomesta Saarenmaalle.

Kilpailevat varustamot tietävät kertoa, että SeaContainers on yrittänyt myydä Helsingin ja Tallinnan välillä seilaavaa kahta pika-alustaan.

– Varmaan muutaman viikon kuluttua tapahtuu jotain, Nordic Jet Linen toimitusjohtaja Mikael Granrot veikkaa.

Sopivia ostajaehdokkaita ei ole paljon tarjolla. Vikingillä oli 90-luvulla vuokralla kolmena kesänä kaksi nopeaa katamaraania. Omia pika-aluksia se ei ole halunnut hankkia. Ensi vuonna Vikingin tonnistoon liittyy Tallinkin Starin tapainen pika-alus. Viking uskoo, että Itämerellä kasvavat eniten auto- ja rahtikuljetukset.

Tallink Silja ei tule kysymykseen ostajaehdokkaana. Vuosi sitten Silja Line joutui kilpailusyistä erottamaan Super SeaCatin laivakaupoista. Tallink olisi saanut hallitsevan aseman Helsingin ja Tallinnan välillä.

Nordic Jet Linen toimitusjohtaja ei suoraan tyrmää kysymystä, kiinnostavatko varustamoa Super SeaCatin alukset.

– Kaikkeahan saa, jos on rahaa, Granrot kuittaa mahdolliset hintaneuvottelut.

Virolaista Linda Linea eivät Super SeaCatit kiinnosta. Linda Linella on Helsingin ja Tallinnan välillä liikenteessä kaksi alusta. Toisen pika-aluksen se vaihtoi hiljattain suurempaan katamaraaniin.

– Super SeaCatilla on sensuuruinen kapasiteetti, että meillä veisi aikaa saada liikennöinti kannattavaksi, Linda Linen toimitusjohtaja Jari Ahjoharju laskee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      KL: Starbucks laajenee maailmalla - uuden luksuskahvin hinta voi nousta lähes 10 euroon

    2. 2

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    3. 3

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    4. 4

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    5. 5

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    6. 6

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    9. 9

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää