Valikko

Innovaatiot eivät auta haastajabrändejä

Sokea usko innovaatioihin estää haastajabrändejä näkemästä todellisia kasvumahdollisuuksia, sanoo Eating the Big Fish -kirjasta tunnettu Adam Morgan.


Milloin yrityksesi on viimeksi ruotinut liiketoimintatapaansa ja etsinyt siitä systemaattisesti uusia mahdollisuuksia? Entä rohkaiseeko yrityksesi kaikkia työntekijöitään mahdollisuuksien etsimiseen, luomiseen ja oivaltamiseen?

Mikäli yrityksesi brändi on haastajan asemassa, ovat edellä esitetyt kysymykset elintärkeitä. Ja toisaalta – mikäli yrityksesi keskittää kaiken energiansa innovaatioihin, olette pulassa.

Tätä mieltä on haastajabrändeille omistautunut britti Adam Morgan. Hän puhui perjantaina Helsingissä MARK Suomen markkinointiliiton ja Taloussanomien järjestämässä seminaarissa.

Haastajat voivat Morganin mukaan nousta markkinajohtajien kylkeen, kunhan ne ensin omaksuvat "mahdollisuuksien mielenlaadun".

– Brändin mahdollisuuksien ymmärtämiseen tarvitaan rutiineista poikkeavaa näkemystä. Valitettavasti aidon oivaltava näkemys on kuitenkin verrattavissa jättiläispandaan: se on yhtä harvinainen ja usein yhtä turhauttavan hedelmätön.

Haastajabrändit selviytyvät Morganin mukaan kyseenalaistamalla totuttua. Niiden tehtävä on esittää markkinoille jatkuvasti uusia kysymyksiä eli nimensä mukaisesti – haastaa.

– Marginaalisessa niche-kohderyhmässä voi nähdä koko markkinoiden tulevaisuuden. Se, mikä tänään on lisäarvon tuottamista tietylle erityisryhmälle, saattaa huomenna olla tuotteen perusominaisuus. Erityisryhmiä ei siis kannata ylenkatsoa, Morgan muistuttaa.

Lisää Adam Morganin näkemyksiä tämän päivän Taloussanomien 4M-sivustossa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää