Sähköpostimainos suututtaa, mutta myös miellyttää

Mainoskanavien vertailututkimuksen mukaan sähköpostimainos on monen suosikki, mutta vielä useampi vierastaa moista lähestymistapaa.


Uusien sähköisten mainosvälineiden käyttö viehättää yrityksiä. Tähän on luonut hyvät edellytykset internetin tulo sanomalehden kilpailijaksi sekä tekstiviestien ja sähköpostien leviäminen useimpien suomalaisten käyttöön, Suomen Posti kertoo.

Juuri valmistunut kanavapreferenssitutkimus arvioi ensimmäisen kerran kolmentoista tärkeimmän markkinointikanavan mieluisuuden ja epämieluisuuden vastaanottajille. Selvimmin kuluttajien mielipiteitä jakaa sähköposti.

Joka neljäs valitsee sähköpostin itselleen mieluisimmaksi tuotetieto- ja mainoskanavaksi. Toisaalta joka kolmas kuluttaja torjuu kokonaan sähköpostiin tulevat mainokset. Sähköpostiin suhtautuminen ei ole iästä kiinni, vaan sähköpostimainonta on lähes yhtä mieluisaa tai epämieluisaa kaikenikäisille. Sen sijaan muu internet-mainonta on selvästi sitä hyväksytympää, mitä nuorempi henkilö on.

Kaikkein mieluisimpia kuluttajille ovat paperiviestinnän kanavat, kuten tuotekuvastot, sanomalehdet ja osoitteellinen kirje, sekä sähköisistä kanavista televisio. Häirikkökanaviksi kuluttajat kokevat mainostekstiviestit, myyntipuhelut ja ovelta ovelle -myynnin. Näiden kanavien kautta runsas kaksi kolmasosaa kuluttajista ei halua saada lainkaan mainoksia.

Mainosviesteiltä vaaditaan vaivattomuutta

Postin mukaan kuluttajilla on selvät perustelut valinnoilleen. Mainosviestien halutaan olevan vaivattomasti saatavissa ja helposti vastaanotettavissa. Tutustumisajan pitää olla omassa hallinnassa ja itse valittavissa. Tärkeää on lisäksi tiedon tuoreus, ajantasaisuus ja viihdyttävyys. Nykyaikainen kuluttaja odottaa myös, että lisätieto on helposti saatavissa ja tuotteita voi vertailla vaivattomasti.

Mainoskanavien torjuntasyistä päällimmäinen on turhilla viesteillä häiriköinti. Kiusalliseksi koetaan erityisesti ajan varastaminen tärkeämmiltä asioilta esimerkiksi myyntipuheluilla. Häiritsevää on myös tunkeutuminen henkilökohtaiselle alueelle, mistä syystä mainoksia ei haluta varsinkaan tuttujen keskinäiseksi keskustelukanavaksi koettuihin tekstiviesteihin.

Kuluttajia pelottavat myös turvallisuusriskit niin sähköisessä mainonnassa kuin ovelta ovelle -myynnissäkin.

Kuluttajien mielipiteet jakaantuvat perinteisen paperiviestinnän ja uuden sähköisen viestinnän välillä. Osa haluaa vain paperiviestintää, mutta toinen ryhmä tahtoo sekä paperiviestintää että uutta sähköistä viestintää. Kuluttajat eivät halua jäädä pelkästään sähköisen markkinoinnin varaan, vaan internetin ja sähköpostin rinnalle halutaan tuotekuvasto tai osoitteellinen kirje.

Kuluttajien halusta vastaa uutta sähköistä mainontaa on ollut tähän asti vähän tietoa. Tämäntyyppisiä kattavia vertailututkimuksia on aiemmin tehty USA:ssa ja Australiassa. Suomessa tehtyyn tutkimukseen vastasi joulukuussa 2006 GallupKanavassa 1300 kuluttajaa. Tutkimuksen tekijä, Suomen Postin kehityspäällikkö Kari Elkelä, valmistelee aiheesta väitöskirjaa Helsingin kauppakorkeakouluun.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    3. 3

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    4. 4

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    5. 5

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    6. 6

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    7. 7

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    8. 8

      Maailman arvokkain yhtiö saattaakin olla vasta kuudenneksi arvokkain

    9. 9

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    10. 10

      Tulli epäilee suomalaisyritystä törkeästä talousrikoksesta – maksamattomia veroja yli kaksi miljoonaa euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    5. 5

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    6. 6

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    7. 7

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää