Valikko

Sähköpostimainos suututtaa, mutta myös miellyttää

Mainoskanavien vertailututkimuksen mukaan sähköpostimainos on monen suosikki, mutta vielä useampi vierastaa moista lähestymistapaa.


Uusien sähköisten mainosvälineiden käyttö viehättää yrityksiä. Tähän on luonut hyvät edellytykset internetin tulo sanomalehden kilpailijaksi sekä tekstiviestien ja sähköpostien leviäminen useimpien suomalaisten käyttöön, Suomen Posti kertoo.

Juuri valmistunut kanavapreferenssitutkimus arvioi ensimmäisen kerran kolmentoista tärkeimmän markkinointikanavan mieluisuuden ja epämieluisuuden vastaanottajille. Selvimmin kuluttajien mielipiteitä jakaa sähköposti.

Joka neljäs valitsee sähköpostin itselleen mieluisimmaksi tuotetieto- ja mainoskanavaksi. Toisaalta joka kolmas kuluttaja torjuu kokonaan sähköpostiin tulevat mainokset. Sähköpostiin suhtautuminen ei ole iästä kiinni, vaan sähköpostimainonta on lähes yhtä mieluisaa tai epämieluisaa kaikenikäisille. Sen sijaan muu internet-mainonta on selvästi sitä hyväksytympää, mitä nuorempi henkilö on.

Kaikkein mieluisimpia kuluttajille ovat paperiviestinnän kanavat, kuten tuotekuvastot, sanomalehdet ja osoitteellinen kirje, sekä sähköisistä kanavista televisio. Häirikkökanaviksi kuluttajat kokevat mainostekstiviestit, myyntipuhelut ja ovelta ovelle -myynnin. Näiden kanavien kautta runsas kaksi kolmasosaa kuluttajista ei halua saada lainkaan mainoksia.

Mainosviesteiltä vaaditaan vaivattomuutta

Postin mukaan kuluttajilla on selvät perustelut valinnoilleen. Mainosviestien halutaan olevan vaivattomasti saatavissa ja helposti vastaanotettavissa. Tutustumisajan pitää olla omassa hallinnassa ja itse valittavissa. Tärkeää on lisäksi tiedon tuoreus, ajantasaisuus ja viihdyttävyys. Nykyaikainen kuluttaja odottaa myös, että lisätieto on helposti saatavissa ja tuotteita voi vertailla vaivattomasti.

Mainoskanavien torjuntasyistä päällimmäinen on turhilla viesteillä häiriköinti. Kiusalliseksi koetaan erityisesti ajan varastaminen tärkeämmiltä asioilta esimerkiksi myyntipuheluilla. Häiritsevää on myös tunkeutuminen henkilökohtaiselle alueelle, mistä syystä mainoksia ei haluta varsinkaan tuttujen keskinäiseksi keskustelukanavaksi koettuihin tekstiviesteihin.

Kuluttajia pelottavat myös turvallisuusriskit niin sähköisessä mainonnassa kuin ovelta ovelle -myynnissäkin.

Kuluttajien mielipiteet jakaantuvat perinteisen paperiviestinnän ja uuden sähköisen viestinnän välillä. Osa haluaa vain paperiviestintää, mutta toinen ryhmä tahtoo sekä paperiviestintää että uutta sähköistä viestintää. Kuluttajat eivät halua jäädä pelkästään sähköisen markkinoinnin varaan, vaan internetin ja sähköpostin rinnalle halutaan tuotekuvasto tai osoitteellinen kirje.

Kuluttajien halusta vastaa uutta sähköistä mainontaa on ollut tähän asti vähän tietoa. Tämäntyyppisiä kattavia vertailututkimuksia on aiemmin tehty USA:ssa ja Australiassa. Suomessa tehtyyn tutkimukseen vastasi joulukuussa 2006 GallupKanavassa 1300 kuluttajaa. Tutkimuksen tekijä, Suomen Postin kehityspäällikkö Kari Elkelä, valmistelee aiheesta väitöskirjaa Helsingin kauppakorkeakouluun.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    4. 4

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    5. 5

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    8. 8

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    9. 9

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    10. 10

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    5. 5

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    9. 9

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    10. 10

      Hurja osakeralli sulki trollien suut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää