Valikko

Kalmar testaa automaattisia satamia

Konttiterminaalien automatisointi maailman satamissa poikii työpaikkoja Tampereelle, Kalmarin teknologiakehittäjille.
Hampurin Burchardkain konttisataman automatisointi antaa Kalmar Industrielle tärkeän etumatkan kilpailijoihin satamateknologian markkinoilla. Kalmar on toimittanut Hampuriin jo 15 automaattista konttinosturia valvonta- ja ohjausjärjestelmineen.

Järjestelmien toimivuus testataan Tampereelle rakennetussa koelaboratoriossa.

Satamien automatisoituminen kiihtyy sitä mukaa, kun nykyinen laitekanta vanhenee.

Mobiilitekniikkaan perustuvan laitekannan elinkaari on seitsemästä kymmeneen vuotta, satamanostureiden vähän pidempi.
Maailman 800 satamaterminaalista 500 hyötyisi automatisoinnista. Kuusi satamaa on aloittanut muutostyöt. Muut seuraavat tilannetta.

Kalmarin toimitusjohtaja Christer Granskog uskoo automaation läpimurron tulevan väistämättä lähivuosina. Odotukset Tampereelle perustetun Kalmar Intelligence and Automation -liiketoimintayksikön osalta ovat korkealla.

Ensimmäiset älykkäät järjestelmät Kalmar on rakentanut kymmenen vuotta sitten.

Uuden sukupolven terminaaliratkaisuihin aina  miehittämättömiin täysautomaattisiin sovelluksiin asti yhtiö keskittyi kaksi vuotta sitten.

Konttiliikenteen noin 10 prosentin vuosittainen kasvu pakottaa satamia tehokkuuteen. Varsinkin niin sanotuissa uusissa talouksissa, Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa, nykyisen konekannan automatisointi auttaa tuottavuuden kasvua.

Kalmar on vastikään kuitannut mittavia tilauksia muun muassa Vietnamiin. Asemaa Aasiassa auttaa oman valmistuskapasiteetin vahvistaminen Intiassa.

– Sikäläisten markkinoiden palvelemiseksi se on ihan keskeistä. Suomen markkinat ovat meille pienet, vaikkakin suomalainen osaaminen ja korkea tuottavuus takaavatkin hyvän toimintaympäristön täällä. Kokonaisuutta ajatellen Aasia on kuitenkin erittäin merkittävä alue, Granskog sanoo.

Täysautomatisoidut modernit terminaalit nähdään aikanaan Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Australian Brisbanen konttilukkiterminaali on edelläkävijä ja Hampurin Burchardkai antaa kallisarvoista kokemusta järjestelmäkokonaisuuksien toimittamisesta ahtaasti rakennettujen satamien tuottavuuden nostamisesta.

– Vastaavia hankkeita on tällä hetkellä vireillä useita ja uskon, että niistä osa konkretisoituu lähivuosina. Kasvuvauhti automatisoinnin osalta voi olla hyväkin. Kalmarin tilauskanta on nyt hyvä, parempi kuin viime vuonna tähän aikaan. On syytä uskoa, että kehitys jatkuu samanlaisena, Granskog sanoo.

Työntekijämäärä Tampereella on kasvussa.
Granskog luottaa yksikön tuottamaan uuteen teknologiaan, joka mahdollistaa järjestelmäintegroinnit eli useiden koneiden kytkemisen samaan automaatiojärjestelmään joko miehitettyyn tai miehittämättömään.

Satelliittien ja langattoman tekniikan hyödyntäminen konttien paikantamisessa ja lastaamisessa on ollut Kalmarilla käytössä jo hyvän aikaa. Oman lisänsä tulevaisuuden teknisiin sovelluksiin tuo turvallisuusteknologian kehittäminen.

– Yhdysvalloissa pyritään jo löytämään ratkaisuja konttien läpivalaisuun, Granskog kertoo.

Cargotec-konserniin kuuluva Kalmar Industries hallitsee neljännestä maailman kontinkäsittelybisneksestä. Viime vuoden liikevaihto nousi yli 12 miljardin euron. Liikevoittoa Kalmar kirjasi noin 1,1 miljardia euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää