Valikko

Pohjois-Koreasta mielenkiintoinen kauppakumppani

Pohjois-Korea ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen, kun suomalainen yritys haeskelee uusia kauppakumppaneita. Pieni joukko suomalaisia yrityksiä Koillis-Aasian kauppayhdistyksen johdolla katselee Pohjois-Koreaa kuitenkin jo sillä silmällä, kertovat Annamari Lammassaari ja Markku Heiskanen.
Suomalainen kolmen hengen delegaatio palasi kaksi ja puoli viikkoa sitten neljän päivän matkalta Pohjois-Koreasta. Matkan tarkoituksena oli kartoittaa kauppasuhteita ja faktoja, miten maassa toimitaan.

Koillis-Aasian kauppayhdistyksen puheenjohtaja Markku Heiskanen oli Pohjois-Koreassa jo toista kertaa. Koneen entiselle brändijohtajalle, vastikään oman yrityksen Brand Balancen perustaneelle kansainvälistymiskonsultille Annamari Lammassaarelle matka oli ensimmäinen. Seurueeseen kuului myös johtaja Kari Virtanen Shanghain Aker-Yardsilta.

– Tuntui, kuin olisi ollut tarinassa tai jossain pehmustetussa paikassa. Ei ollut katuvaloja, ei autojen meteliä, ei pop-musiikkia, ei screenejä kadulla, Lammassaari kuvailee.

– Pohjois-Korea on aika lailla eri maailma, mutta ei ahdistava, eikä ollenkaan Kafka tai Orwell. Tuntuu, kuin menisi ajassa taaksepäin 1950-luvulle. Yleiskuva on siisti ja Pjongjang kaunis kaupunki. Kaikki on rapistunutta, mutta ei rähjäistä, Heiskanen jatkaa.

Suomalaiset olivat Pohjois-Koreassa paikallisen ulkomaankauppaministeriön kutsumina. Maassa järjestettiin samaan aikaan kansainväliset yritysmessut, joilla he myös vierailivat. Mukana oli 180 yritystä 18 maasta. Suomalaisia kierrätettiin nähtävyyksien lisäksi muun muassa huonekalutehtaassa ja kirjontainstituutissa.

He, kuten kaikki muutkin ulkomaalaiset, liikkuivat koko ajan paikallisen oppaan kanssa.

– Se ei tuntunut päällystakilta. Tuntui, että meistä pidettiin hyvää huolta, Heiskanen sanoo.

Matkapuhelimet tosin piti jättää rajalle, mutta valo- ja videokuvaaminen onnistui lähes rajoituksetta.

– Opas sanoi kerran, että älä kuvaa, en halua sinulle ikävyyksiä, Lammassaari kertoo.

Koillis-Aasian kauppayhdistyksen keskeinen kiinnostuksenkohde Pohjois-Koreassa on Suomen ja Koillis-Aasian välisen rautatieyhteyden eli "rautaisen silkkitien" kehittäminen. Yhdistys järjesti yhteistyössä VR:n kanssa laajan Euraasian rautatiesymposiumin Helsingissä vuonna 2002.

Markku Heiskaselle matkan tärkeintä antia oli, kun koejunat ylittivät helatorstaina Etelä- ja Pohjois-Korean välisen rajan ensimmäistä kertaa 56 vuoteen.

Heiskasen mukaan junat ovat tärkeä Koreoiden lähentymisen symboli. Suomea asia koskettaa siten, että se on yksi Siperian rautatien merkittävimmistä eurooppalaisista pääte- ja transit-asemista.

Heiskasen mukaan Koreoiden yhdistäminen Siperian rautatiehen lyhentäisi tavarakuljetusten kestoa Etelä-Koreasta Suomeen sekä laskisi kustannuksia. Nyt laivarahti kulkee runsaassa neljässä viikossa, kun rautateitse aika lyhenisi pariin viikkoon.

Koreoiden rataverkoston yhdistäminen Siperian rautatiehen vaatii Pohjois-Korean rataverkoston uudistamista. Heiskasen mukaan se maksaisi 5–7 miljardia dollaria ja kestäisi 5–7 vuotta.

– Se on pieni hinta siitä, jos Koreoiden välille saadaan rauha aikaan. Kun investointi on tehty, se ryhtyy myös tuottamaan.

Rautatietä odotellessa Heiskanen uskoo Suomen ja Pohjois-Korean välisen kaupan käynnistyvän kevyistä tuotteista.

– Keramiikka, käsityöt ja tietyt ravintoaineet ovat helposti kuljetettavia ja kevyitä.

Taloudellinen yhteistyö Pohjois-Korean kanssa saattaa käynnistyä ennen kuin ennakkoluulot sulkeutunutta maata kohtaan hälvenevät. Esimerkiksi ihmisoikeuksista ja työoloista on vaikea saada tietoa.

– Yritykset, jotka lähtevät Pohjois-Koreaan joutuvat käsittelemään vastuullisuusasiat, Lammassaari muistuttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    2. 2

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    3. 3

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Talvivaaran osakkeista 0,0001 euron ostotarjous – ”Olen vetänyt henkselit osakkeiden yli”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    8. 8

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää