Valikko

Nettisukupolvi haluaa toimintaa

Passiivisen tv-sukupolven aika on ohi. Kuluttajakuninkuuden on napannut aktiivinen, tiedostava ja valistunut nettisukupolvi. Jos mainostaja haluaa saada viestinsä perille, myös hänen on tunnettava verkko perinpohjin, sanoo viestintätoimisto Euro RSCG BNL:n johtaja Tom Westerén.
– Internetiä ei voi ajatella markkinointikanavana, kuten televisiota tai lehtiä. Internet on kokonainen ekosysteemi, paikka, jossa ihmiset viettävät aikaansa. Sen sisällä sen sijaan on eri kanavia, joita voi hyödyntää, Tom Westerén sanoo.

Kuluttajat eivät Westerénin mukaan enää halua tulla kohdelluiksi pelkkinä objekteina.

– Tunne- ja elämystason sitouttaminen on tärkeää. Kuluttaja ottaa brändin omakseen parhaiten, jos hän pääsee itse osallistumaan esimerkiksi tuotekehitykseen ja sisällöntuotantoon.

– Hyödyllistä on myös tarjota ihmisille areena mielipiteidensä ilmaisuun, sillä kuluttajan valta linkittyy juuri mielipiteiden julkiseen jakamiseen.

Onnistuneen markkinointiviestinnän edellytyksenä Westerén pitää myös mediakentän pirstaleisuuden ymmärtämistä. Yrityksen ei kannata suunnata viestiään kaikkiin välineisiin. Sen pitää osata valita itselleen parhaimmat kanavat ja keskittyä niihin.

Lokerointi ei kannata, vaan pirstaloitunut mediakenttä pitää pystyä hahmottamaan kokonaisuutena.

– Kyky valita viestille oikeat kanavat on osoitus siitä, että yritys on hereillä ja hahmottaa kokonaisuuden. Hereillä pysymiseen yritys tarvitsee jatkuvaa dialogia kohderyhmän kanssa.

– Koska kuluttajien tietotaso on niin korkea, viestinnän pitää olla läpinäkyvää ollakseen uskottavaa. Tämä taas edellyttää markkinointiviestinnän vahvaa kytkentää todellisuuteen – siihen todellisuuteen, jossa kuluttajat liikkuvat, Westerén toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Trump repi merkittävän kauppasopimuksen

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää