Valikko

Päästövero vauhdittaisi dieselautojen kauppaa

Diesel- ja pienimoottoristen autojen kauppa vilkastuu, jos valtiovarainministeriön kaavailut muuttaa ajoneuvoveroa toteutuvat. Muutos suosisi verotuksessa vähäpäästöisiä autoja.


– Muutos vaikuttaa aivan varmasti vähäpäästöisten autojen kauppaan. Isojen bensamoottoristen autojen kysyntä hiipuu kiistatta hyvästä taloustilanteesta huolimatta ja muuttuu dieselautojen suuntaan, ennustaa Autotalo Laakkosen paikallisjohtaja Markku Penttinen.

Autoliikkeen Joensuun liikkeen johtaja uskoo, että kuluttajien lisäksi yritykset muuttavat työsuhdeautohankintojaan vähäpäästöisiin autoihin.

– Muutamalla Etelä-Suomen yrityksillä on jo nyt päästöarvot huomioitu työsuhdeautopolitiikassaan.

Valtiovarainministeriö aikoo muuttaa ajoneuvoveron perusosan auton hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi. Ministeriön luonnos lähtee lausuntokierrokselle lähiviikkoina.

Autojen maahantuontiyrityksiä edustavan Autontuojat ry:n mielestä valtiovarainministeriön aie voisi olla rohkeampi. Verokannuste uhkaa jäädä maltilliseksi.

– Muutokset ajoneuvoveroon ovat varsin maltillisia. Paljon päästöjä aiheuttavien kaupunkimaastureiden, kuten Hummereiden kysyntä laskee. Normaaliauton verotuksen muutokset ovat varsin pieniä. Valtionohjauksen pitäisi olla tehokkaampaa, arvioi Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti.

Autotuojien edusmies uskoo silti, että erityisesti dieselautojen kauppa lähtee nousuun. Luonnos suosii dieselautoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat noin 20 prosenttia pienemmät kuin bensiiniautojen.

– Muutos merkitsi sitä, että kuluttajien kiinnostus dieselautoihin kasvaa, Puputti arvioi.

– Ehdotuksella on psykologista merkitystä. Mahdollinen muutos varmasti rohkaisee yrityksiä miettimään, minkälainen kuva yhtiöstä välittyy.

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala ynnää, että keskivertoperheen ajoneuvovero laskee 25,50 euroa vuodessa, jos ministeriön ehdotus toteutuu.

Keskimäärin perheauton päästöt ovat noin 160 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Tällaisen auton veroksi tulisi 102 euroa. Nykyisin ajoneuvovero on vuoden 1994 jälkeen hankituilla autoilla 127,50 euroa vuodessa. Yli 13 vuotta vanhoilla autoilla vero on 95 euroa vuotta kohden.

Valtiovarainministeriö luonnoksen mukaan ajoneuvovero porrastetaan auton hiilidioksidipäästöjen mukaan. Veron alaraja olisi vähäpäästöisilllä autoilla 20 euroa, ylärajaksi kaavaillaan 606 euroa. Autoja, joista joutuisi maksamaan hintahaarukan ääripäiden veron, ei ole Suomen automarkkinoilla myynnissä.

Auton hankintaveroon eli autoveroon ei suunnitella muutoksia. Myös ajoneuvoveron käyttövoimaosaan eli dieselveroon ei tule muutoksia.

Autonkäyttöveron perusosa tuotti valtiolle viime vuonna reilut 300 miljoonaa euroa. Muutokset eivät muuta verotuottoa. Ehdotus tulisi voimaan vuonna 2010. Eduskunta saa ministeriön ehdotuksen käsiteltäväkseen syksyllä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      ”Italian ongelmia ei voi verrata EU:n pankkikriisiin”

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Tänään selviää, milloin Länsimetro valmistuu – ISTV näyttää tilaisuuden suorana kello 12

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää