Valikko

SEK toi Suomelle hopeaa

Mainostoimisto SEK & Grey avasi Suomen leijonatilin tiistaina Cannesissa. SEK nappasi hopeaa ulkomainossarjan kaupallisten palveluiden kategoriassa Fortumille tekemällään kirkasvalokampanjalla.
Fortumin kampanja levisi 256 linja-autopysäkille joulukuussa 2005.

Viimeksi hopeisen leijonan toi Suomeen PHS vuonna 2001, niin ikään ulkomainossarjassa.

Suomalaistuomari Zoubida Benkhellat sanoo, että tuomaristo ihastui erityisesti SEKin kilpailutyön ideaan.

– Minun piti tosin ensin selittää muille tuomareille, miten pimeää Suomessa on talvella.

Benkhellatin mukaan tuomaristo keskusteli SEKin kohdalla jopa kullasta ja Grand Prix'stä, mutta idean toteutus ei vielä yltänyt sinne asti.

SEKin voittoisassa tiimissä työskentelivät copywriter Timo Iivari, ad:t Juha Larsson ja Jyri Konttinen, projektijohtajat Kirsi Mettälä ja Anu Petäjä sekä projektisuunnittelija Hilde Backman.

– Sydän melkein pysähtyi äsken, kun kuulin palkinnosta. Siitä on niin kauan kun SEK on viimeksi saanut Cannesista mitään, hopeaa paikan päällä Cannesissa juhlinut Mettälä riemuitsi.

SEKin edelliset leijonat ovat 1990-luvulta.

Ulkomainossarjan Grand Prix'n vei Network BBDO Johannesburgin Power to the people -mainos. Mainostaja oli Nedbank. Päätuomari, saksalaisen Jung von Mattin perustaja Jean-Remy von Matt kiitti eteläafrikkalaispankin mainosta vastuullisuudesta. Nedbankin Power to the people -ulkomainosten päällä oli aurinkokennot, jotka tuottivat sähköä läheiseen kouluun.

Myös Benkhellat korosti, että tuomaristo etsi erityisesti sellaisia mainoksia, joihin kätkeytyy jokin syvempi merkitys.

– Me hylkäsimme ahneuden, tylsyyden ja vain tätä kilpailua varten tehdyt mainokset. Palkinnoille äänestimme mainoksia, jotka eivät tyydy vaatimaan ihmisten huomiota vaan antavat jotakin myös takaisin.

Tällainen on Benkhellatin mielestä myös SEKin Fortum-mainos.

Ulkomainossarjan toinen pohjoismainen palkittu oli tanskalainen Uncle Grey, joka ylsi hopealle Peugeot-mainoksella.

Suomen leijonajahti jatkuu keskiviikkona, jolloin julkistetaan cybersarjan voittajat. Suomi sai finaaliin kaksi työtä.

Mainostoimisto Hasan & partners kilvoittelee leijonista mediakategoriassa Helsingin Sanomille tehdyllä Unelmien kaupunki -kampanjalla. Valve Branding puolestaan varmisti finaalipaikkansa UPM-Kymmenelle tekemällään interaktiivisella nettimetsällä. Forest Life -sivusto kisaa yrityskuvasarjassa.

Tiistaina jaettiin myös radiomainonnan ja mediaratkaisujen leijonat. Radiosarjan voitto meni australialaisen Clemenger BBDO Melbournen tekemälle Snickers-suklaapatukan mainokselle.

Tanska nappasi viisi pronssileijonaa Saatchi & Saatchin Kööpenhaminan toimiston Coca-Cola Nordicille tekemillä Sprite Zero -mainoksilla. Grey Worldwide Oslo vie Norjaan kolme niin ikään pronssista pystiä jalkapallojoukkue FC Vålerengan mainoksilla.

Mediaratkaisujen pääpalkinnon vei mediatoimistoketju OMD:n Aucklandin-toimisto. Asiakas oli uusiseelantilaispankki ASB Bank. Kyseessä oli jo toinen Uuteen-Seelantiin mennyt Grand Prix. Edellinen tuli maanantaina promosarjassa.

Vuoden mediatoimiston pokaali ojennettiin OMD USA:lle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    9. 9

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää