SEK toi Suomelle hopeaa

Mainostoimisto SEK & Grey avasi Suomen leijonatilin tiistaina Cannesissa. SEK nappasi hopeaa ulkomainossarjan kaupallisten palveluiden kategoriassa Fortumille tekemällään kirkasvalokampanjalla.
Fortumin kampanja levisi 256 linja-autopysäkille joulukuussa 2005.

Viimeksi hopeisen leijonan toi Suomeen PHS vuonna 2001, niin ikään ulkomainossarjassa.

Suomalaistuomari Zoubida Benkhellat sanoo, että tuomaristo ihastui erityisesti SEKin kilpailutyön ideaan.

– Minun piti tosin ensin selittää muille tuomareille, miten pimeää Suomessa on talvella.

Benkhellatin mukaan tuomaristo keskusteli SEKin kohdalla jopa kullasta ja Grand Prix'stä, mutta idean toteutus ei vielä yltänyt sinne asti.

SEKin voittoisassa tiimissä työskentelivät copywriter Timo Iivari, ad:t Juha Larsson ja Jyri Konttinen, projektijohtajat Kirsi Mettälä ja Anu Petäjä sekä projektisuunnittelija Hilde Backman.

– Sydän melkein pysähtyi äsken, kun kuulin palkinnosta. Siitä on niin kauan kun SEK on viimeksi saanut Cannesista mitään, hopeaa paikan päällä Cannesissa juhlinut Mettälä riemuitsi.

SEKin edelliset leijonat ovat 1990-luvulta.

Ulkomainossarjan Grand Prix'n vei Network BBDO Johannesburgin Power to the people -mainos. Mainostaja oli Nedbank. Päätuomari, saksalaisen Jung von Mattin perustaja Jean-Remy von Matt kiitti eteläafrikkalaispankin mainosta vastuullisuudesta. Nedbankin Power to the people -ulkomainosten päällä oli aurinkokennot, jotka tuottivat sähköä läheiseen kouluun.

Myös Benkhellat korosti, että tuomaristo etsi erityisesti sellaisia mainoksia, joihin kätkeytyy jokin syvempi merkitys.

– Me hylkäsimme ahneuden, tylsyyden ja vain tätä kilpailua varten tehdyt mainokset. Palkinnoille äänestimme mainoksia, jotka eivät tyydy vaatimaan ihmisten huomiota vaan antavat jotakin myös takaisin.

Tällainen on Benkhellatin mielestä myös SEKin Fortum-mainos.

Ulkomainossarjan toinen pohjoismainen palkittu oli tanskalainen Uncle Grey, joka ylsi hopealle Peugeot-mainoksella.

Suomen leijonajahti jatkuu keskiviikkona, jolloin julkistetaan cybersarjan voittajat. Suomi sai finaaliin kaksi työtä.

Mainostoimisto Hasan & partners kilvoittelee leijonista mediakategoriassa Helsingin Sanomille tehdyllä Unelmien kaupunki -kampanjalla. Valve Branding puolestaan varmisti finaalipaikkansa UPM-Kymmenelle tekemällään interaktiivisella nettimetsällä. Forest Life -sivusto kisaa yrityskuvasarjassa.

Tiistaina jaettiin myös radiomainonnan ja mediaratkaisujen leijonat. Radiosarjan voitto meni australialaisen Clemenger BBDO Melbournen tekemälle Snickers-suklaapatukan mainokselle.

Tanska nappasi viisi pronssileijonaa Saatchi & Saatchin Kööpenhaminan toimiston Coca-Cola Nordicille tekemillä Sprite Zero -mainoksilla. Grey Worldwide Oslo vie Norjaan kolme niin ikään pronssista pystiä jalkapallojoukkue FC Vålerengan mainoksilla.

Mediaratkaisujen pääpalkinnon vei mediatoimistoketju OMD:n Aucklandin-toimisto. Asiakas oli uusiseelantilaispankki ASB Bank. Kyseessä oli jo toinen Uuteen-Seelantiin mennyt Grand Prix. Edellinen tuli maanantaina promosarjassa.

Vuoden mediatoimiston pokaali ojennettiin OMD USA:lle.

  • Cannes

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    3. 3

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    4. 4

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    7. 7

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    8. 8

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    9. 9

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    9. 9

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    10. 10

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää