Valikko

Erikoisoluet haastavat perinteisen lagerin

Juhannuksen kiistaton ykkösjuoma pitää suosionsa tänäkin suvena.
Juhannus nostaa oluen kulutuksen huippuunsa. Keskikesän juhlan ykkösjuoman asemaa on vaikeaa horjuttaa.

– Näin se on, että suomalainen juo olutta. Se pitää suosionsa, vaikka välillä on ollutkin näkyvissä pientä vaihtelua, kuten long drink -buumia, viestintäpäällikkö Katri Tuulensuu Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden liitosta kertoo.

Vaikka perusolutta kulutetaan edelleenkin valtavalla volyymilla, on itse tuotteen imago kärsinyt. Kolhuja suomalaisen oluen brändiin on tullut hintasodasta.

– Tämä oluen alennusmyynti on johtanut siihen, että lagerin arvostus on laskenut. Usein kaupassa ostetaan vain sitä halvinta, oluiden ostopäällikkö Timo Härkönen Alkosta arvioi.

Oluen hinta on painunut jo niin alas, että myös panimoiden on turvauduttava uusiin kilpailukeinoihin. Kun hinnalla ei enää pystytä mittelöimään, ovat valtiksi nousseet erikoisoluet. Oluen markkinajohtaja Sinebrychoff panostaa erikoistuotteisiin, sillä aika on nyt otollinen.

– Erikoisoluet ovat voimakkaassa kasvussa. Kulutus on tuplaantunut kahdessa vuodessa ja triplaantunut kolmessa vuodessa, House of beer -tuotepäällikkö Mika Kauppinen Sinebrychoffista kertoo ilahtuneena.

Samanlaista suuntausta on havaittu kilpailijaleirissä Hartwallilla. Markkinointipäällikkö Leena Koskisen mukaan erikoisoluet kasvoivat viime vuonna vähittäiskaupassa yli 30 prosenttia. Suuntaus on tervetullut muutos olutkulttuuriin.

– Tie sinne on auennut, mutta pitää muistaa, että 90 prosenttia kaikista ostetuista oluista on edelleen perus-lageria, Koskinen muistuttaa.

Mäyräkoira-kuluttajien rinnalle on kuitenkin kasvanut vaativampi asiakasjoukko, joka haluaa panostaa määrän sijasta laatuun. Hartwallin vastaus kysyntään on ollut huhtikuussa lanseerattu Classic-tuoteperhe, johon kuuluu niin lageria, porteria kuin white lageriakin.

– Tavoitteenamme on edelleen kehittää erikoisoluiden segmenttiä. Suomalaiset kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia uusista oluttyypeistä ja ovat myös vaihtelunhaluisempia olutnautinnoissaan, Koskinen perustelee.

Myös Alkossa olutvalikoimaa on laajennuttu reippaalla kädellä. Pelkästään tuontioluen määrä kasvoi Suomessa viime vuonna neljällä miljoonalla litralla.

Alkon valikoimassa tuontinimikkeitä on jo 150 ja suosittuja ovat olleet etenkin brittiläiset alet. Härkösen mukaan oluita maistellaan ja testaillaan nyt samaan tyyliin kuin viiniä.

– Kalliimpien oluiden juonnissa on viinikulttuurin piirteitä. Nämä ovat nautiskeluoluita, joten yksi pullollinen riittää, Härkönen opastaa.

Panimoteollisuuden edustajan mukaan erikoisoluesta on tullut kilpailuvaltti myös ruokakaupoille.

– Monelle kaupalle erikoisoluet ovat ylpeydenaihe, mutta eihän mäyräkoiran tai olutkorin ostamisessakaan ole mitään tuomittavaa. Monesti kuitenkin helppous ratkaisee ostopäätöksen, ja mäyräkoirahan on pakettina toimiva, Katri Tuulensuu huomauttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    7. 7

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    8. 8

      Euromaat sopivat Kreikan velkahelpotusten toimeenpanosta

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää