Valikko

Länsimetrosta ei tule kähinöitä

Länsimetron tuore toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo, että metrohankkeen toiminta on mahdollisimman avointa.


Helsingin metro avattiin vuonna 1982. Helsingin ja Espoon välisen metron rakennuttavan Länsimetro Oy:n tuore toimitusjohtaja Matti Kokkinen opiskeli tuohon aikaan lukiossa.

– Kluuvin ruhje oli jännittävä sana siltä ajoilta, Kokkinen viittaa Helsingin keskustassa sijaitsevaan pehmeään maaperäalueeseen, joka tuotti metron rakentajille hankaluuksia.

– Silloin aikuiset puhuivat paljon myös metrokähinöistä, hän sanoo metron rakentamisen lahjussotkuista.

Helsingin ja Espoon välinen metro avataan aikaisintaan vuonna 2012. Metrosotkut taisivat tehdä nuoreen opiskelijaan vaikutuksen, koska nyt Kokkinen painottaa, että noin viiden vuoden kuluttua uutisten otsikot eivät huuda länsimetron skandaaleista.

Lahjusvaatimusten sijaan Kokkinen vaatii yrityksiltä avoimuutta.

– Meillä on länsimetrohankkeessa selkeä käsitys, että toiminta on mahdollisimman selkeää ja avointa. Metrokähinöitä vältetään kuin myrkkyä.

Kesäkuun puolessa välissä Länsimetro-yhtiön toimitusjohtajaksi nimitetty Matti Kokkinen tarjoaa miljoonaurakoita rakennusyhtiöille. Länsimetro-yhtiö rakennuttaa ja omistaa metrolinjan Helsingin Ruoholahden ja Espoon Matinkylän välille. Yhtiön omistavat Helsingin ja Espoon kaupungit.

Metron hintalappu kohoaa 500 miljoonaan euroon, josta valtio on luvannut maksaa 30 prosenttia. Kustannuksista noin 70 prosenttia maksaa Espoo ja noin 30 prosenttia Helsinki.

Ensimmäinen pala urakkakakusta on jo jaettu. Infrastruktuurisuunnittelun voitti helmikuun alussa konsulttiyhteenliittymä, johon kuuluvat insinööritoimistot Finnmap Infra, Kalliosuunnittelu Rockplan ja WSP Finland.

Konsulttitoimistot laativat parhaillaan metrolinjauksista yleissuunnitelmaa tarkempaa hankesuunnitelmaa, joka määrää muun muassa metrotunneleiden ja raiteiden paikat sekä poistumistiet ja ilmanvaihtoreitit. Viime viikolla Espoon kaupunginhallitus sementoi metroasemien sijaintipaikat.

Länsimetroprojekti on Kokkiselle tuttu. Ennen nimitystään Länsimetro-yhtiön ohjaimiin hän johti Espoon kaupungin metrohanketta ja osallistui metron ympäristövaikutusten arviointiin.

– Espoon metrohankkeen vetäjänä katsoin ennen kaikkea Espoon asioita, Länsimetro Oy:n toimitusjohtajana olen yhtiön mies eli kannan huolta niin Helsingin kuin Espoonkin metroasioista riippumatta kaupunkien hallinnollisista rajoista.

Toistaiseksi Kokkinen on ainoa Länsimetro-yhtiön työntekijä, mutta metro ei ole "yhden miehen bisnes". Metrohankkeen parissa työskentelee lähes 50 virkamiestä ja suunnittelutoimistoissa noin 150 konsulttia.

Kokkinen arvioi, että jatkossa Länsimetro-yhtiö muuttuu pieneksi tilaajaorganisaatioksi, kuten Helsingin Vuosaaren sataman rakentamisessa. Toinen vaihtoehto Espoon metron rakentamiseen on elinkaarimalli, jota käytettiin muun muassa E18-tien rakentamisessa Muurlan ja Lohjanharjun välille.

Syksyn aikana selviää, kuinka moni yritys metroa ryhtyy rakentamaan. Työt jaetaan joko pieniin tai isoihin urakoihin. Kesän jälkeen ratkeaa myös, sopiiko elinkaarimalli länsimetron rakentamiseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    7. 7

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää