Valikko

Marimekko ei kiinnosta Fiskarsia

Fiskarsin toimitusjohtaja Heikki Allonen kertoi tiedotustilaisuudessa, että Iittalan oston jälkeen yhtiötä kiinnostavat uudet aluevaltaukset. Kysyttäessä kiinnostusta toiseen kotimaiseen designyhtiöön, Marimekkoon, Allonen totesi, ettei vaatebisnes ole riittävän lähellä yhtiön nykyisiä toimialoja.
Marimekon Kirsti Paakkasta huudettiin apuun, kun Hackman Iittaloinen myytiin italialaiselle Ali Groupille lähes neljä vuotta sitten. Italialaiset myivät pian Iittalan pääomasijoitusyhtiö ABN Amrolle, toimivalle johdolle ja yksityissijoittajalle.

Nyt kaksi suomalaisen designin keskeistä yhtiötä siis ovat yhdistymässä. Fiskarsia kiinnostaa Allosen mukaan laajentua ennen kaikkea kotitalous- ja keittiötavaroiden alueella.

– Katsomme tällä alalla olevia tai tätä sivuavia tuotteita.

Iittalaa Allonen kiittelee hyvinhoidetuksi yhtiöksi, jossa kiinnostivat ennen kaikkea premium-tason brändit. Iittala Group jatkaa omana yksikkönään Fiskarsissa ja siihen liitetään Fiskarsin omaa taloustavarabisnestä. Sen toimitusjohtajaksi tulee Iittalan nykyinen toimitusjohtaja Tero Vähäkylä.

Vähäkylä pitää Fiskarsia mieluisana omistajana Iittalalle.

– Saamme pitkäaikaisen, vakaan, strategisen omistajan, joka ei ole mukana lyhyellä aikahorisontilla, Vähäkylä totesi.

Iittala oli listautumassa pörssiin tänä keväänä, mutta listautuminen peruttiin maaliskuussa sen jälkeen, kun osakeannin tulos selvisi. Perumisen kannalla oli ABN Amro, kun taas muut omistajat – yhtiön toimiva johto ja joukko yksityissijoittajia – halusivat viedä yhtiön pörssiin. Riskisijoittajan mielestä hinta ei ollut riittävän hyvä.

Fiskarsin Iittalasta maksama velaton hinta on suuruusluokkaa 230 miljoonaa euroa, mikä osuu pörssilistautumisen osakekohtaisen hintahaarukan puoliväliin. Fiskarsille Iittalan hankinta on Allosen mukaan tuhti ostos. Neuvottelut Iittalan ostosta alkoivat vasta sen jälkeen, kun Iittala perui pörssiin menonsa.

Vähäkylä ja Allonen vakuuttivat, että yhdistyminen ei aiheuta väenvähennyksiä. Fiskarsin organisaatio on Suomessa pieni, koska sen brändibisneksen päämaja on Yhdysvalloissa. Yhdistyminen tuo etuja esimerkiksi myynnissä, jakelussa, alihankinnassa ja kansainvälistymisessä.

Iittala tasaa myös Fiskarsin kausivaihtelua, koska sen myynti painottuu loppuvuoteen. Muiden Fiskarsin tuotteiden sesongit ovat keväällä ja kesällä.

Iittalan oma myymäläverkosto säilyy, ja Fiskars aikoo käyttää sitä hyväkseen. Vähäkylä uskoo Iittalan hyötyvän Fiskarsin kansainvälisestä verkostosta sekä vakavaraisuudesta, jonka avulla yhtiötä voi kehittää.

Iittala myy Suomessa tuotteitaan Iittalan lisäksi Hackmanin ja Arabian brändeillä. Muissa Pohjoismaissa on myös omia kotimarkkinabrändejään. Muissa maissa yhtiö käyttää vain Iittalaa.

Suomalaiset tuntevat Fiskarsin ennen kaikkea oranssikahvaisista saksistaan ja muista taloustavaroistaan. Yhtiö tekee lisäksi puutarhatarvikkeita, retkeilyvälineitä sekä askartelutarvikkeita lähinnä Yhdysvalloissa. Lisäksi Inhan tehtaat tekee Buster-veneitä. Fiskars on myös Wärtsilän suurin yksittäinen omistaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    8. 8

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    9. 9

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    10. 10

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää