Valikko

Simpsoneiden ruoka tuli kauppaan

Elokuvan markkinoinnissa on menty taas askel eteenpäin. Yhdysvalloissa lähikauppoja on muutettu tv-sarjasta tutuiksi liikkeiksi, ja Simpsons-elokuvan kotikaupunkia etsitään nettiäänestyksellä.
Yhdysvalloissa uuden Simpsons-elokuvan markkinointi on poikkeuksellista. Tavallisten muovifiguureiden, makeisten ja muiden tuotteiden lisäksi tv-sarjan Kwik-E-Mart-lähikauppoja on ilmestynyt katukuvaan Yhdysvalloissa.

Yhteensä yksitoista 7-Eleven-kauppaa  muuttui maanantaina sarjan esikuvan mukaiseksi. Kaupoissa myydään Simpsoneista tuttuja tuotteita kuten Krusty O -muroja, Buzz Cola ja Squishee Slurpee -juomia. Monen pettymykseksi Homer Simpsonin suosimaa Duff-olutta ei kauppojen hyllyiltä löydä, koska elokuva on suunnattu nuorille.

Kwik-E-Martit muuttuvat takaisin 7-Eleveneiksi heinäkuun lopussa.

Televisioyhtiö Fox yhdessä USA Today -sanomalehden kanssa etsii parasta Springfield-kaupunkia maan neljäntoista samannimisen kaupungin joukosta. Lukijat voivat äänestää suosikki-Springfieldiään netissä. Kilpailun voittaja isännöi elokuvan erikoisensi-illan.

Suomessa vastaavia markkinointitempauksia ei ole suunnitteilla. Elokuvan ympärille tehtyjä muovifiguureita ja pehmoleluja on ollut myynnissä jo jonkin aikaa. Helsingin Tennispalatsissa on muutaman viikon ajan ollut ihmeteltävänä Simpsoneiden sohva.

– Menemme elokuvan markkinoinnissa aika peruskuvioilla. Mitään erikoista emme ole rakentaneet tämän elokuvan ympärille, kertoo FS Filmin markkinointipäällikkö Katja Kajes.

Simpsonit näkyvät kesän edetessä enemmän katukuvassa. Kotimaisia yrityksiä on lähtenyt hakemaan myynnin lisäystä elokuvan tuomalla nosteella.

Hesburger on aloittanut Simpsons-lastenaterian myynnin, syksymmällä Halva tuo markkinoille makeisia, ja Olvi tekee virvoitusjuomia.

Kaikki tuotteet eivät ehdi markkinoille elokuvan ensi-illan aikaan, esimerkiksi virvoitusjuomia ja donitseja tulee myyntiin myöhemmin. Tämä johtuu siitä, että lisenssioikeuksien hankkiminen on vienyt ennakolta arveltua enemmän aikaa.

FS Filmin Katja Kajes kertoo ottaneensa yhteyttä jo viime kesänä ja syksynä suomalaisiin yrityksiin tuotteiden lisenssointiasioissa.

– Suomessa yritykset olivat kiinnostuneita, mutta studioilla asioiden käsittelyyn meni kauan aikaa, Kajes kertoo. Vaikka kaikki eivät ehdikään myyntiin heinäkuun lopussa, uskon, että kiinnostusta tuotteisiin ja elokuvaan riittää syksylläkin.

Elokuvan suomeksi dubbaamisesta on tullut paljon pääosin negatiivista palautetta. Ruotsia lukuunottamatta elokuva dubataan kaikissa muissa Pohjoismaissa.

– Dubbausversiolla halusimme saada perheet liikkeelle katsomaan elokuvaa. Suomenkielistä Simpsonia voi katsoa suurimmissa kaupungeissa, Kajes kertoo.

Elokuun 27. päivä ensi-iltansa saava Simpsons-elokuva on levityksessä alkuperäisversiona 65:llä filmillä, suomenkielisiä on filmejä on 15. 

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää