Metropolikunta etenee hitaasti

Kansalaiset uskovat entistä enemmän pääkaupunkiseudun kuntien yhdistämiseen. Elinkeinoelämässä erityisesti vähittäiskauppa, rakentaminen ja kuljetusliikenne kärsivät nykyisestä tilanteesta.
Pääkaupunkiseudun kuntien nykytilanne hankaloittaa yritystoiminnan suunnittelua.

Suunnittelu häiriintyy Helsingin seudun kauppakamarin varatoimitusjohtajan Jorma Nyrhilän mukaan erityisesti eri vaiheissa makaavien asemakaavaratkaisujen sekä liikennesuunnittelun nykytilan vuoksi.

– Avoimet kysymykset hankaloittavat erityisesti vähittäiskaupan, rakentamisen ja kuljetusten yritystoiminnan pitkäjänteistä kehitystä.

Nyrhilä kokee, että pääkaupunkiseudun kuntien liitos vaikuttaa hyvin epärealistiselta.

– Meidän virallinen kantamme on jo muutamia vuosia ollut, että pääkaupunkiseudun kunnat pitäisi yhdistää. Silti olemme tulleet siihen lopputulokseen, että liitos siirtyy vertauskuvallisesti huomisesta ylihuomiseen, Nyrhilä luonnehtii.

Nyrhilä kannattaa kuntienvälistä yhteistyötä, koska yritykset elävät tässä päivässä.

Kansalaiset ovat yhä halukkaampia liittää pääkaupunkiseudun kunnat yhteen Helsingin Sanomien (9.7.2007) Suomen Gallupilla teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan.

– Arjessa ihmiset alkavat nähdä pääkaupunkiseudun alueen yhä yhtenäisempänä. Silloin syntyy aiheellinen kysymys, mitä varten tarvitaan erillisiä hallintoja, sanoo Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Rakel Hiltunen.

Kaupungit ovat sopineet 14 yhteistyöhankkeesta, joista lähes kaikki ovat jo valmistuneet. Silti yhteistyö kangertelee erityisesti joukkoliikenteen, kaavoituksen ja vesi- ja viemärilaitosten yhdistämisessä.

Espoossa yhdistämispuheita ei ole tahdottu ottaa kuuleviin korviinkaan. 

– Tärkeää on huomata, että kaksi kolmasosaa espoolaisista vastustaa pääkaupunkiseudun kuntien yhdistämistä. Puheissa on täysin haudattu kysymys siitä, mitä lisäetua kuntalaiset saisivat liittymisestä. Kuntien välistä yhteistyötä on lisätty huomattavasti, lausuu Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen.

Kuntalaisten vaikutusmahdollisuudet heikkenevät tuntuvasti Kokkosen mukaan, jos yhdistämislinjalle lähdetään. Yhtenäiset hallintorakenteet eivät houkuttele, koska jo nyt kuntakoko asettaa ongelmia joustavuudelle. Joustavuutta vaaditaan Kokkosen mukaan erityisesti ostopalveluissa.

– Espoolaisille on hyvin tärkeää säilyttää valinnanvapaus eikä ajautua mammuttimaisiin hallintorakennelmiin, Kokkonen ilmaisee.

Kokkosen mukaan elinkeinoelämän kanssa tehty kehitystyö vaatii hallinnolta joustavuutta, joka on jo nykyisen kokoisissa kunnissa tuntuva haaste.

– Kehitämme aktiivisesti uusia innovatiivisia tapoja lisätä yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa palveluiden järjestämisessä. Espoolaiset kaipaavat monipuolista ja laadukasta palvelutarjontaa, Kokkonen sanoo.

Myös Vantaan kaupunginjohtaja Juhani Paajanen tukee ruohonjuuritason palvelutarjontaa.

– Budjetistamme kolme neljäsosaa liittyy kuntalaisten lähipalveluihin, joista on vaikeaa nipistää tehokkuutta lisää. Säästöä syntyisi korkeintaan hallinnossa.

Pelkästään Helsingin ja Vantaan liittämisestä Paajanen ei innostu.

– Jos kuntien yhdistämislinjalle lähdetään, silloin kaikki neljä kuntaa yhdistetään. On kaikkien kannalta parasta, että kunnat toimivat tasapainoisesti keskenään.

Paajanen uskoo, että lähivuosina pääkaupunkiseudun kuntien erot kapenevat. Vantaan merkittävät investoinnit ovat kasvattaneet kuntalaisten velkataakkaa ennätykselliseen yli 6000 euroon asukasta kohden.

Espoolaiset pelkäävät menettävänsä vuotuisen, yli 120 miljoonan yhteisöveron tuoton, joka vastaa noin 10 prosenttia koko maan yhteisöveron tuotosta.

Verotulot ja valtionosuudet kohosivat viime vuonna Helsingissä 2,3 miljardiin euroon, Espoossa miljardiin, Vantaalla 740 miljoonaan ja Kauniaisissa 43 miljoonaan.

Yhdessä pääkaupunkiseudun kunnat muodostavat viidenneksen koko kuntatalouden verorahoituksesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    4. 4

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    8. 8

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää