Valikko

Länsiauto rakentaa autokauppaa ilman väliseiniä

Pääkaupunkiseudun autokaupassa vahva Länsiauto-konserni rakentaa Vantaalle automyymälää, jolla liike haluaa ravistella autokaupan nuutuneita rakenteita.
Magneetiksi ristittyyn autokauppaan haalitaan puolen tusinan automerkin edustus, ja liike välttää perinteisten autokauppojen merkkejä erottavia korkeita väliseiniä. Myymälä panostaa asiakaspalveluun ja muistuttaa enemmän tavarataloa kuin autoliikettä.

Automerkeille on annettu vain yksi myönnytys.

– Myymälään tulee toki erilliset sisäänkäynnit eri automerkeille, kertoo Länsiauto-konsernin toimitusjohtaja Ilkka Jalonen.

Vantaan Pakkalaan syyskuun alussa avattava myymälä on Länsiauton pilottihanke, jossa halutaan tehdä kaikki eri tavalla kuin nykyisissä autokaupoissa. Magneetin johtajaksi on rekrytoitu yritysvalmentaja Jari Sarasvuon omistaman Trainers' Housen entinen konsultti Jouni Eronen.

Jos automyymälän konsepti osoittautuu onnistuneeksi, konsepti on tarkoitus laajentaa myös yhtiön muihin myymälöihin. Jo nyt yhtiön muiden myymälöiden henkilöstö on käynyt läpi saman koulutuksen, jonka Trainers' House järjesti uuden liikkeen työntekijöille.

Alan huono maine ajoi Länsiauton pohtimaan uutta konseptia autokauppaan. Länsiauton Jalonen kertoo, että vuosien ajan sekä omat että autoalan lehtien tekemät asiakastyytyväisyyttä mittaavat testit ovat kertoneet heikosta palvelusta autoliikkeissä.

Osana uudistusta automyymälä teetti kyselyn, johon vastasi lähes tuhat ihmistä. Yli kolmannes vastanneista oli sitä mieltä, että palvelu autoliikkeissä on huonoa. 

– Kyselyn vastauksista nousee esiin palvelun puuttuminen erityisesti huollon puolella, Jalonen toteaa.

Uuteen myymälään tulee viiden–seitsemän automerkin edustus. Lisäksi myymälästä löytyy vaihtoautoja ja auton hankintaan liittyvät varaosa-, huolto- ja rahoituspalvelut.

Länsiauto oli yhteydessä kaikkiin Suomessa myytävien automerkkien tuojiin ja kysyi niiden halukkuutta olla edustettuna autoliikkeessä. Viiden autonmerkin, muun muassa Hondan, Opelin ja Saabin, kanssa sopimukset ovat jo allekirjoitettu.

Neuvottelun alla on kaksi edustusta, joista toinen ei ole aikaisemmin ollut Suomessa edustettuna.

– Automerkki ei ole kiinalainen, Jalonen lisää.

Autojen maahantuontiyritysten edustaja sanoo, että Länsiauton Magneetti-konsepti ei ole ainutlaatuinen. Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti arvioi, että uutta hankkeessa on autojen sijoittaminen yhteiseen avoimeen tilaan. Sen sijaan monien automerkkien edustus samassa autoliikkeessä on Suomessa yleistä, toisin kuin muualla Euroopassa.

– Monimerkkiedustus yleistyi 1990-luvun alussa. Sen avulla autokaupassa selvittiin lamavuodet, Puputti kertoo.

Puputin mukaan monien autonmerkkien edustus aiheuttaa tuojille ongelmia, koska liike keskittyy yleensä myymään pelkästään uusia ja hyvin myyviä malleja.

Autonostajille useiden automerkkien edustus on positiivista. Autojen hinnat laskevat, koska jakelukustannukset saadaan mahdollisimman pieneksi.

– Kaikki, mikä helpottaa autokaupantekoa ja nopeuttaa autokannan uusimista, on sekä autokauppiaiden että autotuojien etu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää