Valikko

Euroopan ilmatilat suurremonttiin

Euroopan ilmatilat kokevat ensi vuosikymmenen aikana suurremontin, jonka tarkoituksena on saattaa matkustajat entistä nopeammin, edullisemmin ja ympäristöystävällisemmin kohteesta toiseen.
EU:n suurhanke SES (Single European Sky) tähtää nimensä mukaisesti yli 40 Euroopan maan ilmatilojen yhdistämiseen yhdeksi joustavaksi kokonaisuudeksi.

Nyt lentoyhtiöt kohtaavat päivittäin suuria ongelmia Euroopan reiteillä, kun erityisesti joidenkin Keski-Euroopan maiden ilmatiloja joudutaan suuren kuormituksen tai sotilaslentoliikenteen vuoksi kiertämään.

Kierteleminen on paitsi ympäristöä kuormittavaa ja kallista myös aikaa vievää.

Finnairille nykyistä tehokkaampi ilmatilojen käyttö merkitsisi kymmenen prosentin säästöjä polttoainekuluissa vuosittain.

– Vuosittain ylimääräiset lenkit syövät meillä arviolta 60 miljoonaa kiloa ylimääräistä lentopolttoainetta, mistä aiheutuu 200 miljoonaa kiloa turhia hiilidioksidipäästöjä. Ylimääräisiä lentotunteja kertyy vuodessa noin 20 000, Finnairin lentoteknisen toimiston päällikkö Heikki Helander laskee.

Turha kaartelu taivaalla näkyy suoraan myös kuluttajan lompakossa ja matkustusajoissa.

Helander arvioi, että jos Euroopan lentoreitit saataisiin sormia napsauttamalla sujuvammiksi, koituisi se suoraan jokaisen matkustajan hyödyksi.

Helanderin mukaan kymmenen prosentin polttoainesäästö tarkoittaisi noin kolmen prosentin hinnanalennusta lentolipuissa. Esimerkiksi Pariisiin tai Lontooseen pääsisi lisäksi noin 20 minuuttia nopeammin.

Euroopan ilmatiloja säädellään nyt valtiorajojen, ei liikennevirtojen mukaan. Jokainen maa hallinnoi omaa ilmatilaansa. Tämä aiheuttaa kankeutta lentoreittien suunnitteluun ja vaikeuttaa mahdollisimman suorien lentoreittien käyttämistä.

– Euroopassa viedään koko ajan eteenpäin joustavan ilmatilan konseptia, mutta yli 40 valtion taipuminen tällaiseen prosessiin on hyvin hidasta. Puhutaan useista vuosista, apulaisosastopäällikkö Matts-Anders Nyberg Ilmailulaitos Finaviasta kertoo.

Useat maat ovat kuitenkin jo nyt solmineet suppea-alaisempia sopimuksia ilmatilojensa joustavuuden parantamiseksi.

Ruotsi ja Tanska ovat vastikään päättäneet lähivuosina keskittää maiden ilmatilojen hallinnoimisen yhteen lennonjohtokeskukseen, jolloin valtioiden rajan ylitys ei enää näy lentokoneen ohjaamossa.

Myös Suomella on käynnissä yhteishanke Pohjoismaiden, Viron ja Irlannin kanssa seitsemän maan ilmatilalohkojen järjestelemisestä tehokkaampaa, turvallisempaa ja taloudellisempaa lentoliikennettä edistäväksi.

EU:n SES-hankkeen konkreettiset toimet on määrä aloittaa vuonna 2014 ja saattaa päätökseen vuoteen 2020 mennessä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    6. 6

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää