Verkkopalaute tukkii asiakaspalvelut

Verkkokyselyt ja yhteydenotot ruuhkauttavat laitteiden myyjien ja maahantuojien henkilöstöä.


Kuluttajaviraston mukaan asiakkaiden ilmoitukset tuotteita, laitteita ja palveluita myyvistä yrityksistä ovat kasvussa.

 – Tällä hetkellä ovat ajankohtaisia digiboksit ja niitä koskeva huolto. Meille tulee valituksia, että kun asiakas kysyy, mihin rikkinäinen laite toimitetaan, niin liikkeestä ei tule mitään vastausta, johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta kertoo.

Peltosen mukaan asiakaspalvelun epäkohdista tehtävät valitukset koskevat yhä useammin sitä, että asiakkaan kysymyksiin ei vastata tai että yritys ei ole asianmukaisella tavalla ilmoittanut, kenelle palaute tuotteen virheellisyydestä, huollosta tai palauttamisesta pitäisi ohjata.

Elektroniikka-alan tukkukauppiaiden puheenjohtaja Timo Laatikainen sanoo, että digiboksien kohdalla kyse on siitä, että se on uusi tuote, jota ihmiset eivät ole tottuneet käyttämään.

Laatikaisen kertoo, että useilla myymälöillä tai maahantuojilla ei ole resursseja vastata kaikkiin kyselyihin. Erityisesti verkon kautta tulevat kyselyt kuormittavat myymälöiden ja maahantuojien henkilöstöä.

– Verkon kautta tulevia kyselyitä tulee niin paljon nykyään, että niihin vastaaminen on tuottanut viime aikoina hyvin paljon ongelmia muissakin kuin digiboksiasioissa. Vastaaminen on puhelimitse paljon helpompaa, koska kirjallisen vastauksen pitää olla aina sataprosenttisesti oikein, Laatikainen sanoo.

Kuluttaja on oikeutettu ottamaan yhteyttä vähittäiskauppaan, josta tuote on ostettu. Tässä tapauksessa henkilökunnan pitäisi neuvoa eteenpäin esimerkiksi maahantuojalle tai maahantuojan huoltopalveluun.

Laatikainen uskoo, että asiakas ottaa yhteyttä helpommin myymälään kuin maahantuojaan.

– Välillä tuntuu, että on valtavasti ihmisiä, jotka jo ihan ammatikseen kyselee. On aika kohtuutonta odottaa, että vähittäiskaupassa on sellaista teknistä osaamista, että ne osaa korjata jonkun laitteen, mutta monessa tapauksessa sinne on vain niin paljon helpompi ottaa yhteyttä kuin maahantuojaan.

Sekä Laatikainen että Kuluttajaviraston Peltonen ovat yhtä mieltä siitä, että asiakkaat ovat nykyään aktiivisempia palautteenantajia.

Peltosen mukaan useissa yrityksissä ongelmana saattaa olla myös huono viestintä. Ei osata tiedottaa asiakkaalle virheistä, ei kerrota selkeästi milloin asiakaspalveluun otetaan puheluita ja kyselyihin vastataan tai ei osata varautua palautteen määrän kasvuun esimerkiksi silloin, kun palvelupaketin, kuten maksullisen tv-kanavan, hinta tai muut palveluehdot muuttuvat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    7. 7

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Nuorista miehistä liki viidennes ei tee töitä eikä opiskele – ”Hälytyskellojen pitäisi soida”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää