Dieselkauppa selviää säikähdyksellä

Autokauppiaat uskovat dieselautojen kaupan jatkuvan vilkkaana, vaikka dieselpolttoaineen verotukseen tulisi roima korotus.


Yle Uutiset kertoi tiistaina, että hallitus suunnittelee energiaverojen korotuksia. Suurin kiristys kohdistuisi dieselautoilijoihin. Valtiovarainministeriö ei keskiviikkona vahvistanut julkisuuteen vuotaneita tietoja verotuksen kiristämisestä.

– Korotuksilla ei ole kaupankäyntiin suurta vaikutusta, mutta kiristykset lyövät korville hyvin kehittynyttä dieselautokauppaa, sanoo Autoalan keskusliiton hallituksen puheenjohtaja, Pörhön Autoliikkeen toimitusjohtaja Matti Pörhö.

Autojen maahantuojia edustava Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti ei usko dieselpolttoaineen verokiritysten tiputtavan dieselautojen kauppaa. Hän muistuttaa, että mahdollisten kiristysten jälkeenkin dieselvero pysyy bensiinin verotusta alhaisempana. Veroero on noin 20 senttiä.

– Bensiinin ja dieselpolttoaineen välillä säilyisi edelleenkin merkittävä hintaero.

Dieselpolttoaineen verokohtelu on kaksinkertaistanut dieselautojen kaupan. Dieselautojen osuus kaikista uusista myydyistä autoista on nykyisin 30 prosenttia. Koko autokannasta dieselautojen osuus oli vuonna 2006 13 prosenttia.

Autoalan keskusliiton Pörhö ennakoi, että hallituksen kaavailemat korotukset liittyvät laajempaan verouudistukseen, jossa tieliikenteen verorasitusta siirretään hankinnasta käyttöön. Samalla esimerkiksi dieselvero pienenisi.

– Jos kiristykset ennakoivat dieselveron pudotusta, olisi korotus oikeansuuntainen toimenpide, Pörhö sanoo.

Hallitus perustelee suunniteltuja veronkorotuksia verokertymän kartuttamisella. Autotuojien Puputti arvioi, että valtiovarainministeriö varautuu dieselpolttoaineveron korotuksella dieselautojen yleistymiseen.

Autoalan mielestä korotukset ovat vastoin tavoitteita vähentää hiilidioksidipäästöjä. Dieselhenkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat noin 20 prosenttia pienemmät kuin bensiiniautoilla.

Kiristykset toisivat valtiolle lisää verotuloja 300 miljoonaa euroa vuodessa. Dieselveron korotus yksistään kartuttaisi valtion tuloja 124 miljoonaa euroa vuodessa.

Hallitus sopi 300 miljoonan euron energiaverojen korotuksista jo keväällä hallitusneuvotteluissa. Tuolloin korotukset oli tarkoitus kohdistaa pääasiassa sähköveroihin. Nyt kiristysten painopiste on siirtynyt polttoaineverotukseen.

Liikenteen verotus on kiristynyt vuosi vuodelta. Vuonna 1984 polttoaineverot toivat valtion kassaan noin kaksi miljardia euroa. Vuonna 1994 potti kasvoi kolmeen miljardiin euroon. Viime vuonna polttoaineverotus oli kohonnut 6,5 miljardiin euroon.

Liikenteen osuus suomalaisten kulutusmenoista on muuhun Eurooppaan verrattuna korkea eli 17 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Inflaatio hidastui tammikuussa – puhelimet ja kulutusluotot halpenivat

    7. 7

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    10. 10

      Euroministerit koolla – Kreikka vie jälleen päähuomion

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    4. 4

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    10. 10

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää