Valikko

Mr Big kasvaa myyntitaidolla

Isoihin kokoihin erikoistuneen vaateketjun Mr Bigin toimitusjohtaja Peter Stormbomin mukaan yhtiön menestystä ei voi laittaa ainutlaatuisen liikeidean piikkiin. Ketjun kova kasvu on hänen mielestänsä tulosta kovasta työnteosta ja myynnistä.


Vaatealalla isoiksi luokitellaan numeroa 56 suuremmat koot.

Peter Stormbomin yritys on keskittynyt juuri näihin kokoihin. Mr Big myy vaatteita isoille ja pitkille miehille. Niille, jotka eivät löydä vaatteita muualta.

Kaupalle erityisen haasteellisia isot koot ovat siksi, että varastot kasvavat ja valmistajat vaativat usein isoista koista etukäteen sitovat tilaukset.

– Kun koot kasvavat, eri pituus- ja leveysyhdistelmien määrä kasvaa. Kaupat eivät halua myydä isoja kokoja, koska se vaatii varastoja ja hävikin riski kasvaa, Stormbom sanoo.

– Pitää siis tietää, mitä ostaa ja pitää osata myydä sitä, mitä itsellä on.

Stormbomin mukaan vaativa myyntityö onnistuu vain osaavan henkilöstön avulla.

- Siksi me käytämme ihan älyttömästi voimavaroja henkilöstön kouluttamiseen ja myynnin parantamiseen, hän sanoo.

Idea suuriin kokoihin keskittyvästä vaatekaupasta juontaa juurensa Stormbomin opiskeluun Yhdysvalloissa. Sikäläinen hyvä ystävä oli isokokoinen, mikä teki amerikkalaiset alan erikoisliikkeet Stormbomille tutuiksi.

Mr Big on ollut viime vuosina Suomen nopeimmin kasvanut muotikaupan yritys. Yhdenmiehen yrityksestä on kasvanut muutamassa vuodessa 25 henkeä työllistävä ja erinomaisesti kannattava kuuden myymälän kauppaketju.

– Lama oli minun ensimmäinen onnenpotkuni. Päätin lähteä yrittäjäksi. Enkä ole katunut. En ole koskaan tuntenut joutuvani tekemään töitä, hän sanoo.

Keskeisin oivallus yrittäjänä Stormbomille tuli kuitenkin osa-aikaisen työntekijän rekrytoinnista. Kolmas Mr Bigin työntekijä osoittautui erinomaiseksi "myyntipyssyksi".

– Tajusin silloin, että on mahdollista löytää hyviä työntekijöitä ja sitä kautta myös kasvaa. Tajusin, että hyvän myyjän arvo on valtava, hän sanoo.

Liikeidean merkitystä yliarvioidaan Stormbomin mielestä yleisesti. Mr Bigin viimeaikaista menestystä ei voi hänestä laittaa juurikaan ainutlaatuisen liikeidean piikkiin. Kova kasvu on enemmänkin tulosta kovasta työnteosta ja myynnistä.

– Kaikki tulevat kehumaan meidän liikeideaamme ja löytämäämme markkinarakoa. Kyllä näilläkin on merkitystä, mutta kyllä yritystoiminnassa itse tekeminen ratkaisee vielä enemmän.

Vaatekaupan alalla toiminta on Stormbomin mielestä vääristynyt. Moni muotialan yritys on unohtanut asiakkaansa ja heidän tarpeensa. Toiminnassa keskitytään vain trendeihin ja liikkeen imagoon sekä kaikkeen muuhunkin vähemmän oleelliseen.

Myös Mr Bigin liikkeissä esillepano ja interiööri ovat huolellisesti suunniteltuja, mutta toiminnassa keskitytään asiakkaiden palvelemiseen ja myymiseen.

– Asiakkaat haluavat hyvää palvelua ja ongelmanratkaisua. Ei pelkästään sinistä tai punaista paitaa, Stormbom tiivistää.

– Missään alan seminaarissa ei puhuta koskaan myyntiosaamisesta, Stormbom ihmettelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – kasvaako hakijoiden määrä? ”Helppo syrjäytyä omasta halustaan”

    10. 10

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää