Valikko

Kännykkäjätit markkinoivat raivokkaasti

Mediahuomion itselleen kahminut Applen iPhone haastaa matkapuhelinyhtiöt terävöittämään markkinointiaan, sanoo Nokian Mobile Phones -toimialaryhmän markkinointijohtaja Jo Harlow.


– Apple on alan kannalta loistava uusi kilpailija. Se pakottaa meidät nostamaan markkinointimme laatua ja hakemaan entistä rohkeampia ratkaisuja, Jo Harlow sanoo.

Nokia on pannut tänä vuonna mainostoimistokumppanuutensa uusiksi ja panostanut markkinointiin myös määrällisesti viimevuotista enemmän. Toimistoruletti rauhoittuu, kun yhteistyö massamarkkinointia tekevän Wieden+Kennedyn kanssa käynnistyy tällä viikolla.

Walkman- ja Cyber-shot-erikoismalleja kauppaava Sony Ericsson uudisti logonsa viime syksynä ja on siitä lähtien käyttänyt markkinointitarpeisiinsa Publicis-ryhmään kuuluvaa Saatchi & Saatchia.

Saatchi & Saatchin Lontoon-toimisto suunnittelee osan kampanjoista, osa on paikallistoimistojen käsialaa.

– Yksi ketjuuntunut toimisto varmistaa johdonmukaisuuden, vaikka tasapainottelemmekin globaalin ja paikallisen suunnittelun välillä, kertoo Sony Ericssonin maailmanlaajuisesta markkinoinnista vastaava johtaja Dee Dutta.

Kampanjat toteutetaan samanaikaisesti ympäri maailman. "Paikallisella soveltamisella" tarkoitetaan lähinnä tekstien kääntämistä tarvittavalle kielelle.

Sony Ericssonin pohjoismaisista kampanjoista on aiemmin vastannut Locomotiv, mutta nyt paikallinen soveltaminen pyritään keskittämään sekin Saatchi & Saatchille, jos vain mahdollista.

Kaikki digikampanjat suunnitellaan keskittyneesti Lontoosta. Ne hoitaa digitoimisto Dare. Dutta kertoo, että digitaaliset kampanjat vievät Sony Ericssonin mainosbudjetista reilun viidenneksen.

Yhdysvaltalainen Motorola käyttää globaaleihin markkinointitarpeisiinsa yksinomaan Ogilvy-toimistoa. Maailmanlaajuiset kampanjat tekevät viesteistä johdonmukaisia, mutta yhteen toimistoon nojaavaa Motorolaa on myös arvosteltu brändin yksipuolisesta rakentamisesta pelkän Razr-malliston varaan.

Kilpailijoistaan poiketen Nokia on solminut maailmanlaajuisen yhteistyösopimuksen peräti neljän eri mainostoimiston kanssa.

Heinäkuussa valittu Wieden+Kennedy suunnittelee Nokia-brändin markkinoinnin suurten massojen Mobile Phones -toimialalle. Nokia odottaa, että toimisto taipuu myös kasvaviin digimarkkinoinnin tarpeisiin. Huhut erillisen digitoimiston etsimisestä Nokia kumoaa.

Itsenäinen Wieden+Kennedy kyennee myös yhteistyöhön Nokian käyttämien ketjutoimistojen kanssa. B-to-b-markkinoille suunnatun E-sarjan markkinoinnin Nokia on uskonut WPP-ryhmään kuuluvalle Greylle. N-sarjan markkinoinnin hoitaa Interpublic-ryhmään kuuluva Lowe.

Nokian uusiin kumppaneihin kuuluu myös JWT, jonka tehtävä on toimia yhdessä kolmen muun toimiston kanssa ja soveltaa maailmanlaajuiset kampanjat paikallisille markkinoille.

Nokia sijoittui tutkimusyhtiö Interbrandin tämänvuotisessa vertailussa maailman viidenneksi arvokkaimmaksi tuotemerkiksi. Arviossaan tutkimusryhmä kehuu Nokia-brändin yhtenäisyyttä, mutta kehottaa tehostamaan linjaa entisestään.

Nokia on Interbrandin mukaan kuin BMW. Se pitää yksittäisten mallien brändit alisteisina emomerkin arvolle.

Harlow'n mielestä Nokian hajautunut mainostoimistokenttä ei sodi Interbrandin suosituksia vastaan.

– E- ja N-sarjojen alabrändeillä on molemmilla omanlaisensa identiteetti, joka on yhdenmukainen Nokia-brändin kanssa.

Ensimmäisen maailmanlaajuisen kampanjansa Nokia teki vuonna 2003 lanseeratulle N-Gage-pelipuhelimelle. Vuonna 2007 kaikki kampanjat toteutetaan globaalisti tai ainakin niin, että vallitseva "luova ajatus" pysyy maailmanlaajuisesti samana.

Paikallisesti sovellettuja kampanjoita löytyy eniten Lähi-idästä sekä Intian ja Kiinan kasvavilta markkinoilta. Peruspuhelinten ja yrityspuhelinten lisäksi Nokialla on kolmaskin toimialaryhmä.

Multimedia-toimialaryhmä palvelee teknisiä edelläkävijöitä ja keskittää panoksensa pääasiassa verkkomainontaan tai mainontaan, joka toimii varsinaisten verkkokampanjoiden sisäänheittäjänä. Multimedian tilaama digimarkkinointi hajautuu useille pienehköille toimistoille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    2. 2

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    3. 3

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    6. 6

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää