Kännykkäjätit markkinoivat raivokkaasti

Mediahuomion itselleen kahminut Applen iPhone haastaa matkapuhelinyhtiöt terävöittämään markkinointiaan, sanoo Nokian Mobile Phones -toimialaryhmän markkinointijohtaja Jo Harlow.


– Apple on alan kannalta loistava uusi kilpailija. Se pakottaa meidät nostamaan markkinointimme laatua ja hakemaan entistä rohkeampia ratkaisuja, Jo Harlow sanoo.

Nokia on pannut tänä vuonna mainostoimistokumppanuutensa uusiksi ja panostanut markkinointiin myös määrällisesti viimevuotista enemmän. Toimistoruletti rauhoittuu, kun yhteistyö massamarkkinointia tekevän Wieden+Kennedyn kanssa käynnistyy tällä viikolla.

Walkman- ja Cyber-shot-erikoismalleja kauppaava Sony Ericsson uudisti logonsa viime syksynä ja on siitä lähtien käyttänyt markkinointitarpeisiinsa Publicis-ryhmään kuuluvaa Saatchi & Saatchia.

Saatchi & Saatchin Lontoon-toimisto suunnittelee osan kampanjoista, osa on paikallistoimistojen käsialaa.

– Yksi ketjuuntunut toimisto varmistaa johdonmukaisuuden, vaikka tasapainottelemmekin globaalin ja paikallisen suunnittelun välillä, kertoo Sony Ericssonin maailmanlaajuisesta markkinoinnista vastaava johtaja Dee Dutta.

Kampanjat toteutetaan samanaikaisesti ympäri maailman. "Paikallisella soveltamisella" tarkoitetaan lähinnä tekstien kääntämistä tarvittavalle kielelle.

Sony Ericssonin pohjoismaisista kampanjoista on aiemmin vastannut Locomotiv, mutta nyt paikallinen soveltaminen pyritään keskittämään sekin Saatchi & Saatchille, jos vain mahdollista.

Kaikki digikampanjat suunnitellaan keskittyneesti Lontoosta. Ne hoitaa digitoimisto Dare. Dutta kertoo, että digitaaliset kampanjat vievät Sony Ericssonin mainosbudjetista reilun viidenneksen.

Yhdysvaltalainen Motorola käyttää globaaleihin markkinointitarpeisiinsa yksinomaan Ogilvy-toimistoa. Maailmanlaajuiset kampanjat tekevät viesteistä johdonmukaisia, mutta yhteen toimistoon nojaavaa Motorolaa on myös arvosteltu brändin yksipuolisesta rakentamisesta pelkän Razr-malliston varaan.

Kilpailijoistaan poiketen Nokia on solminut maailmanlaajuisen yhteistyösopimuksen peräti neljän eri mainostoimiston kanssa.

Heinäkuussa valittu Wieden+Kennedy suunnittelee Nokia-brändin markkinoinnin suurten massojen Mobile Phones -toimialalle. Nokia odottaa, että toimisto taipuu myös kasvaviin digimarkkinoinnin tarpeisiin. Huhut erillisen digitoimiston etsimisestä Nokia kumoaa.

Itsenäinen Wieden+Kennedy kyennee myös yhteistyöhön Nokian käyttämien ketjutoimistojen kanssa. B-to-b-markkinoille suunnatun E-sarjan markkinoinnin Nokia on uskonut WPP-ryhmään kuuluvalle Greylle. N-sarjan markkinoinnin hoitaa Interpublic-ryhmään kuuluva Lowe.

Nokian uusiin kumppaneihin kuuluu myös JWT, jonka tehtävä on toimia yhdessä kolmen muun toimiston kanssa ja soveltaa maailmanlaajuiset kampanjat paikallisille markkinoille.

Nokia sijoittui tutkimusyhtiö Interbrandin tämänvuotisessa vertailussa maailman viidenneksi arvokkaimmaksi tuotemerkiksi. Arviossaan tutkimusryhmä kehuu Nokia-brändin yhtenäisyyttä, mutta kehottaa tehostamaan linjaa entisestään.

Nokia on Interbrandin mukaan kuin BMW. Se pitää yksittäisten mallien brändit alisteisina emomerkin arvolle.

Harlow'n mielestä Nokian hajautunut mainostoimistokenttä ei sodi Interbrandin suosituksia vastaan.

– E- ja N-sarjojen alabrändeillä on molemmilla omanlaisensa identiteetti, joka on yhdenmukainen Nokia-brändin kanssa.

Ensimmäisen maailmanlaajuisen kampanjansa Nokia teki vuonna 2003 lanseeratulle N-Gage-pelipuhelimelle. Vuonna 2007 kaikki kampanjat toteutetaan globaalisti tai ainakin niin, että vallitseva "luova ajatus" pysyy maailmanlaajuisesti samana.

Paikallisesti sovellettuja kampanjoita löytyy eniten Lähi-idästä sekä Intian ja Kiinan kasvavilta markkinoilta. Peruspuhelinten ja yrityspuhelinten lisäksi Nokialla on kolmaskin toimialaryhmä.

Multimedia-toimialaryhmä palvelee teknisiä edelläkävijöitä ja keskittää panoksensa pääasiassa verkkomainontaan tai mainontaan, joka toimii varsinaisten verkkokampanjoiden sisäänheittäjänä. Multimedian tilaama digimarkkinointi hajautuu useille pienehköille toimistoille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    3. 3

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    4. 4

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    7. 7

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    10. 10

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    9. 9

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    10. 10

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää