Sulatusapua banneriähkyyn

Vain hakusanamainonta haastaa tutut bannerikampanjat.
Digitaalinen mainonta ei tarkoita vain yhtä lisähyllyä kaupassa, sanoo Trainers' Houseksi muuttuvan Sataman markkinointijohtaja Jacob Stjärne.

Samaa sanoo strategiajohtaja Kari Tervonen Taivas-konsernin tutkimusyksikkö Kuulaasta.

– Viestintätaloissa ajatellaan usein, että se mitä nykyisin tehdään voitaisiin siirtää sellaisenaan muualle. Eihän se niin mene, vaan sisältö, muoto ja markkinointi on tehtävä päätelaitteen käytön ehdolla.

Kotimaisen verkkomainonnan kakusta lähes puolet luokitellaan hakusanamainonnaksi. Loppuosa digiostoista jakautuu banneri- eli näyttömainonnan ja Oikotien kaltaisten luokiteltujen ilmoitusten kesken.

– Googlen ja muiden hakukoneiden tarjoama hakusanamainonta tulee vetämään koko alan kasvuun. Sen määrä kasvaa vääjäämättä ja hurjan paljon, Tervonen sanoo.

Suurten ketjujen läsnäolo pienillä markkinoilla voi Stjärnen mukaan olla vahingollista, sillä ne rajoittavat rohkeaa kokeilua.

– Useimmat Suomen mainostoimistoista ovat hyvin konservatiivisia.

– Asiakkaiden pitäisi toisaalta osata vaatia enemmän, sanoo suunnittelupäällikkö Sami Salmenkivi mediatoimisto Dagmarista.

Toistaiseksi kaikki osapuolet vain odottavat ja seuraavat mitä muut tekevät, Salmenkivi harmittelee.

– Suomesta puuttuvat todella kovat ja innovatiiviset esimerkki-caset, joista olisi saatu paljon myös viivan alle.

Suurten mediatalojen digitarjonta rajoittuu lähinnä erikokoisiin ja -muotoisiin bannereihin tai mainostauluihin, joita lätkitään verkkosivuille ja sähköpostitse lähteviin uutiskirjeisiin.

Banneripohjaisesta ajattelusta tulisi Salmenkiven mielestä kiemurrella irti, sillä ”ne ovat vain yksi digimarkkinoinnin kahdestakymmenestä asiasta”.
Uutta olisi keksittävä siksikin, että bannereiden tehot hiipuvat.

– Bannereissa on nähty äkkilähtömainoksia, jotka muuttuvat ajankohdan mukaan. Vastaavanlaista pitäisi keksiä lisää.

Salmenkivi ehdottaa myös, että viiden pikkumainoksen sijasta verkkosivulla voisi useammin näkyä vain yksi suuri mainos kerrallaan.

– Nettimainostajilta puuttuu Hesarin etusivu. Printtipuolella on yksi näyttävin ja kallein paikka, mutta netissä on vain pieniä kilkkeitä siellä sun täällä.

Liikkuvasta kuvasta innostuneet iltapäivälehdet alkoivat loppukeväällä myydä mainosspotteja, jotka näkyvät videosivuilla ennen varsinaisen uutisklipin latautumista.

Amerikkalaislehtien sivuilla videomainonta on jo tavallista, mutta kotimaassa toiminta on käynnistynyt hitaasti. Kiinnostus on jo herännyt, kertovat iltapäivälehtien mediamyyjät.

Stjärne ihmettelee suomalaisten mainostoimistojen kampanjaorientoituneisuutta, jonka seurauksena tv-spotin ostaja omistaakin koko konseptin.

– Toimistot ovat niin keskittyneitä tuotokseensa, ettei niiden ideoita voida juurikaan soveltaa muissa saman kohderyhmän tavoittavissa medioissa.

Sosiaalisiin verkkoyhteisöihin erikoistunut Sulake on kotimainen harvinaisuus: IRC-Galleriaan ja Habbo-hotellin sisälle myydään myös lyhyitä bannerikampanjoita, mutta valtaosa kampanjoista keskittyy  ”täysin integroituun” mainontaan.

Amerikkalaisen MySpacen tapaan IRC-Galleriassakin voi rakentaa oman yhteisönsä mille tahansa tuotteelle.

– Nuori kohderyhmä on hyvin kriittinen, eikä mainonta saa olla tuputtavaa. Rakennamme käsikirjoituksen yhdessä mainostajan kanssa ja aina siten, että yhteisö pysyy lähtökohtana, kertoo IRC-Gallerian vetäjä Ville Mujunen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    7. 7

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    8. 8

      Valinnanvapautta alettiin kokeilla tänään Jyväskylässä – 174 vaihtoa ensimmäisen 8 tunnin aikana

    9. 9

      Nokia ja Intel avaavat 5G-testilaboratorion Espooseen

    10. 10

      Älä sano tätä alaiselle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    4. 4

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    5. 5

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    9. 9

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    10. 10

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää