Valikko

Sulatusapua banneriähkyyn

Vain hakusanamainonta haastaa tutut bannerikampanjat.
Digitaalinen mainonta ei tarkoita vain yhtä lisähyllyä kaupassa, sanoo Trainers' Houseksi muuttuvan Sataman markkinointijohtaja Jacob Stjärne.

Samaa sanoo strategiajohtaja Kari Tervonen Taivas-konsernin tutkimusyksikkö Kuulaasta.

– Viestintätaloissa ajatellaan usein, että se mitä nykyisin tehdään voitaisiin siirtää sellaisenaan muualle. Eihän se niin mene, vaan sisältö, muoto ja markkinointi on tehtävä päätelaitteen käytön ehdolla.

Kotimaisen verkkomainonnan kakusta lähes puolet luokitellaan hakusanamainonnaksi. Loppuosa digiostoista jakautuu banneri- eli näyttömainonnan ja Oikotien kaltaisten luokiteltujen ilmoitusten kesken.

– Googlen ja muiden hakukoneiden tarjoama hakusanamainonta tulee vetämään koko alan kasvuun. Sen määrä kasvaa vääjäämättä ja hurjan paljon, Tervonen sanoo.

Suurten ketjujen läsnäolo pienillä markkinoilla voi Stjärnen mukaan olla vahingollista, sillä ne rajoittavat rohkeaa kokeilua.

– Useimmat Suomen mainostoimistoista ovat hyvin konservatiivisia.

– Asiakkaiden pitäisi toisaalta osata vaatia enemmän, sanoo suunnittelupäällikkö Sami Salmenkivi mediatoimisto Dagmarista.

Toistaiseksi kaikki osapuolet vain odottavat ja seuraavat mitä muut tekevät, Salmenkivi harmittelee.

– Suomesta puuttuvat todella kovat ja innovatiiviset esimerkki-caset, joista olisi saatu paljon myös viivan alle.

Suurten mediatalojen digitarjonta rajoittuu lähinnä erikokoisiin ja -muotoisiin bannereihin tai mainostauluihin, joita lätkitään verkkosivuille ja sähköpostitse lähteviin uutiskirjeisiin.

Banneripohjaisesta ajattelusta tulisi Salmenkiven mielestä kiemurrella irti, sillä ”ne ovat vain yksi digimarkkinoinnin kahdestakymmenestä asiasta”.
Uutta olisi keksittävä siksikin, että bannereiden tehot hiipuvat.

– Bannereissa on nähty äkkilähtömainoksia, jotka muuttuvat ajankohdan mukaan. Vastaavanlaista pitäisi keksiä lisää.

Salmenkivi ehdottaa myös, että viiden pikkumainoksen sijasta verkkosivulla voisi useammin näkyä vain yksi suuri mainos kerrallaan.

– Nettimainostajilta puuttuu Hesarin etusivu. Printtipuolella on yksi näyttävin ja kallein paikka, mutta netissä on vain pieniä kilkkeitä siellä sun täällä.

Liikkuvasta kuvasta innostuneet iltapäivälehdet alkoivat loppukeväällä myydä mainosspotteja, jotka näkyvät videosivuilla ennen varsinaisen uutisklipin latautumista.

Amerikkalaislehtien sivuilla videomainonta on jo tavallista, mutta kotimaassa toiminta on käynnistynyt hitaasti. Kiinnostus on jo herännyt, kertovat iltapäivälehtien mediamyyjät.

Stjärne ihmettelee suomalaisten mainostoimistojen kampanjaorientoituneisuutta, jonka seurauksena tv-spotin ostaja omistaakin koko konseptin.

– Toimistot ovat niin keskittyneitä tuotokseensa, ettei niiden ideoita voida juurikaan soveltaa muissa saman kohderyhmän tavoittavissa medioissa.

Sosiaalisiin verkkoyhteisöihin erikoistunut Sulake on kotimainen harvinaisuus: IRC-Galleriaan ja Habbo-hotellin sisälle myydään myös lyhyitä bannerikampanjoita, mutta valtaosa kampanjoista keskittyy  ”täysin integroituun” mainontaan.

Amerikkalaisen MySpacen tapaan IRC-Galleriassakin voi rakentaa oman yhteisönsä mille tahansa tuotteelle.

– Nuori kohderyhmä on hyvin kriittinen, eikä mainonta saa olla tuputtavaa. Rakennamme käsikirjoituksen yhdessä mainostajan kanssa ja aina siten, että yhteisö pysyy lähtökohtana, kertoo IRC-Gallerian vetäjä Ville Mujunen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    8. 8

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Bensankulutus: Vuosikausien kasvu voi tyssätä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    8. 8

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää